X7

در این میان خودروهای چینی‌ متعددی به‌صورت رسمی به بازار معرفی شدند که درپی ممنوعیت واردات خودرو و مشکلات به‌وجودآمده در زمینه تامین قطعات منفصله، تاکنون نتوانستند به‌صورت عمده و با تیراژ بالا وارد بازار شوند. همین موضوع سبب شد پس‌از عرضه محدود با افزایش شدید قیمت مواجه شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»، با آغاز سال 97 بسیای از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، روزهای بسیار خوبی را برای این صنعت متصور بودند، زیرا شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو مدل‌های توانمندی را برای عرضه در سال جاری معرفی کردند. اما به‌تدریج با برهم خوردن توافقنامه برجام و آغاز دور جدید تحریم‌ها، این تصورات به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل شد و بازار خودرو یکباره در شوک جدی فرو رفت.
در این میان خودروهای چینی‌ متعددی به‌صورت رسمی به بازار معرفی شدند که درپی ممنوعیت واردات خودرو و مشکلات به‌وجودآمده در زمینه تامین قطعات منفصله، تاکنون نتوانستند به‌صورت عمده و با تیراژ بالا وارد بازار شوند. همین موضوع سبب شد پس‌از عرضه محدود با افزایش شدید قیمت مواجه شوند.
به‌عنوان مثال می‌توان به برند دامای اشاره کرد که سال گذشته توسط شرکت یاران‌ خودرو اروند با دو مدل X7 و X5 به بازار معرفی شد. این شرکت در ابتدا اعلام کرد قصد دارد تعداد محدودی از این خودروها را به‌صورت وارداتی به بازار عرضه و پس از مدتی اقدام به تولید و مونتاژ آن در کشور کند. بر این اساس قرار بود در ابتدا دامای X7 با قیمتی حدود 198میلیون‌تومان و دامای X5 با قیمتی حدود 140میلیون‌تومان به بازار عرضه شود. اما با بسته شدن سایت ثبتارش و ممنوعیت واردات خودرو، تعداد محدودی از خودروهای ثبت‌نامی پشت درهای بسته گمرک ماندند. سرانجام پس از ماه‌ها انتظار، چندی‌پیش تعدادی از این خودروها که شامل دامای X7 نیز می‌شد از گمرک ترخیص و فرآیند شماره‌گذاری آن‌ها طی شد. 
اما نکته قابل‌توجه در این مدت، افزایش چند برابری نرخ ارز و قوانین سختگیرانه گمرکی مبنی‌بر دریافت مابه‌التفاوت ارزی بوده که سبب شد قیمت تمام‌شده خودروهایی که نتوانستند در موعد مقرر از گمرکات کشور ترخیص شوند، افزایش قابل‌توجهی داشته باشند. همین موضوع کمک کرد بسیاری از دلال‌ها و افراد سودجو در بازار آزاد، برچسب‌های قیمتی باورنکردنی را برای خودروهای چینی تازه‌وارد درنظر بگیرند. به‌عنوان مثال این روزها قیمت اعلام‌شده برای دامای X7 که به تعداد اندکی در بازار موجود بوده، حدود 440 تا 450 میلیون تومان است، درحالی‌که وضعیت خدمات پس از فروش این خودرو همچنان نامعلوم بوده و کسانی که این خودرو را تحویل گرفته‌اند، نگران دریافت خدمات و تامین قطعات یدکی خودرو خود هستند.
یکی دیگر از خودروهای چینی که این روزها قیمت نجومی در بازار دارد، هاوال H9 است که به‌صورت محدود توسط بهمن‌موتور به کشور وارد شد. در ابتدا قرار بود این خودرو شاسی‌بلند دودیفرانسیل و با قابلیت آفرود بالا، با قیمتی حدود 200 تا 250 میلیون‌تومان توسط این خودروساز به صورت وارداتی به بازار عرضه شود اما بسته شدن ثبتارش روند واردات آن را به تعویق انداخت. بهمن‌موتور که توانسته بود تنها تعداد محدودی از این خودرو را ثبت سفارش کند و به گمرکات کشور بیاورد، سرانجام پس از ماه‌ها توانست این خودروها را ترخیص کند و فروش آن‌ها را به برخی نماینده‌های منتخب بسپارد. اکنون این شاسی‌بلند چینی در بازار قیمتی حدود 710 تا 760میلیون‌تومان داشته اما به‌رغم قابلیت‌های فراوانی که دارد اما تقاضای چندانی برای آن ازسوی خریداران وجود ندارد. زیرا بسیاری از خریداران معتقد هستند خودروهای چینی تازه‌واردی که به‌صورت محدود به بازار عرضه شده‌اند، در مدت زمانی طولانی کیفیت و دوام خود را نشان خواهند داد، بر همین اساس میزان تقاضا برای خرید آن‌ها به مراتب کمتر از خودروهای شناخته‌شده خواهد بود و دچار افت قیمت می‌شوند.
فوتون ساوانا دیگر چینی تازه‌واردی است که به‌صورت مونتاژی توسط صنایع تولیدی عظیم‌خودرو مدتی است روانه بازار شده، این خودرو درحال‌حاضر در بازار آزاد قیمتی حدود 450 تا 490میلیون‌تومان دارد و درمقایسه با رقبای هم‌رده خود، از امکانات رفاهی کمتری بهره می‌گیرد. همچنین این خودرو به‌دلیل داشتن شاسی مستقل و پیشرانه دولیتری مجهز به سیستم توربوشارژ، قابلیت‌های آفرودی دارد که می‌تواند در بازار حرفی برای گفتن داشته باشد.
البته باید به این نکته اشاره کرد معمولا در روزهای پایانی سال موج گرانی به بازار خودرو می‌رسد و به‌دلیل افزایش تقاضا ازسوی مصرف‌کنندگان شکل می‌گیرد، برهمین‌اساس باید منتظر ماند و دید در ماه آغازین سال جدید، روند قیمت‌گذاری خودرو در بازار به چه شکل خواهد بود. با توجه به شرایط موجود، پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان در سال جدید ادامه داشته باشد و شاهد کاهش قیمت در بازار نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =