خودروسازان روسی

صنعت خودرو در ایران سال‌های سال است که با شرکت‌های خودروسازی از سراسر دنیا همکاری می‌کند؛ از کره و چین گرفته تا فرانسه و آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر که مستقیم یا غیرمستقیم با ایران همکاری کرده یا همکاری دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»، پیش‌از انقلاب، انگلیسی‌ها، آمریکایی‎ها و فرانسوی‌ها حضور فعالی در ایران داشتند و بعد از انقلاب بازار نوظهور ایران به دست کره‌ای‌ها و فرانسوی‌ها و در ادامه دست چینی‌ها افتاد. به دلیل تحریم‌های گاه‌ و بی‌گاه آمریکایی‌ها و غربی‌ها علیه ایران، خودروسازان کره‌ای و فرانسوی گاهی بوده‌اند و گاهی از ایران رفته‌اند. در شرایط فعلی نیز تنها چینی‌ها در کشور حضور دارند که گاهی خبرهایی از احتمال توقف همکاری برخی‌از آن‎ها نیز منتشر و تکذیب می‌شود. چینی‌ها طی سال‌های حضور خود در ایران، فروششان را از چند صد دستگاه خودرو در سال به بیش‌از 100هزار دستگاه خودرو رسانده‌اند. در سال‌های اول حضور، محصولات چینی مشکلات بسیاری داشتند و به‎قول معروف هرکس خودرو چینی می‎خرید، صاحب اول و آخرش خودش بود یا این‎که باید آن را با افت شدید قیمت به فروش می‌رساند. اما آن‌ها با حمایت بسیاری از مسئولین وقت عقب‎نشینی نکردند و توانستند به قدری در بازار کشور نفوذ کنند که حالا گاهی اخباری مبنی‌بر خروج آن‌ها از بازار ایران به‎واسطه سهم‎خواهی از بازار کشورهای غربی یا داشتن سهام‎دار و شریک آمریکایی مطرح می‌شود.

  بازار ایران برای چینی‎ها؛ بهتر از آفریقا و دیگر نقاط آسیا
بنا به گفته دبیر انجمن خودروسازان، چینی‌ها سهم 12درصدی از کل تولید خودرو در ایران را دارند، یعنی بیش‌از 100هزاردستگاه خودرو. می‌شود گفت اهمیت بازار ایران بیش‌از بخش بزرگی از بازار آفریقا و آسیا است. شاید چینی‌ها با سرمایه‌گذاری سنگین در کل آفریقا هم نمی‌توانستند به اندازه ایران فروش داشته‌ باشند. حتی در بسیاری از کشورهای آسیایی هم چینی‌ها نمی‌توانستند به اندازه بازار ایران فروش داشته باشند. خودروهای چینی با افزودن آپشن به‎راحتی در ایران به فروش می‌رسند و قیمتی معادل خودروهای روز دنیا با بهترین و باکیفیت‌ترین تکنولوژی‌ها پیدا کرده‌اند. ضمن این‎که چینی‎ها طی این‌ سال‌ها تحت هر شرایطی در کشور تولید داشته‌اند و حمایت‌های ویژه‌ای نیز از آن‌ها به عمل آمده است. ممنوعیت واردات خودرو نیز باعث شده است قیمت این خودروها، از ابتدای سال جاری تا این زمان که روزهای پایانی سال را می‌گذرانیم، چندین برابر شده و حاشیه سود بسیار بالایی برای آن‎ها درست شود.

  رقیب‎تراشی برای چینی‎ها
هرچند صحبت از احتمال خروج چینی‌ها مطرح می‌شود اما باتوجه‌به دلایل بالا، به نظر نمی‌رسد چینی‌ها بخواهند بازار پرسودی مانند ایران را تا زمان یافتن بازارهای جدید و البته بزرگ‌تر از ایران ترک کنند. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان درخصوص خروج یا عدم خروج خودروسازان چینی می‌گوید: «شرکت‌هایی که خودرو چینی تولید می‌کنند، از قبل نسبت‌به تدارک قطعات اقدام کرده‎اند، اما به یقین نمی‌توان گفت ایران را ترک خواهند کرد. اکنون ازطریق چین قطعات یدکی به‎راحتی وارد کشور می‎شود. برای ما نیز قطع همکاری چینی‎ها مسجل نشده است.» این در شرایطی است که بحث حضور شرکت خودروسازی آوتوواز یا همان لادا روسیه در کشور مطرح شده و نام پارس‎خودرو به‌عنوان محل استقرار خطوط تولید لادا و نام صنایع دفاع به‌عنوان یکی از تامین‎کنندگان قطعات این خودروها نیز به میان آمده است. هرچند هنوز هیچ یک از دوخودروساز بزرگ کشور همکاری یا عدم همکاری با این خودروساز روسی را تایید و تکذیب نکرده‎اند، اما لادا که از سال 2017 به‎عنوان شریک با رنو همکاری دارد و زیرمجموعه این شرکت فرانسوی به حساب می‌آید، ممکن است به‎صورت جدا از دیگر خودروسازان نیز همکاری خود را با ایران آغاز کند.

  لادا؛ واسطه حضور رنو در ایران؟
راهی که قرار بود رنو با ایران طی کند، شاید این‌بار ازطریق لادای روسیه پیموده شود. به نظر می‎رسد، رنو که با خروج از ایران متحمل زیان شده و در ماه‌های اخیر اتحاد با نیسان و میتسوبیشی را از دست رفته می‌بیند، به فکر حضور دوباره در بازار ایران و آن‌هم به وسیله شرکت روسی زیرمجموعه خود است. رنو قصد تولید تا 300هزار دستگاه خودرو در سال را داشت و حالا شاید از شرایط موجود و یک بام و دوهوای چینی‌ها استفاده کرده و بازار خوبی برای خود دست و پا کند. 
این ممکن است به معنای تنگ‎شدن عرصه برای خودروسازان چینی باشد. به‎هرحال مشکلات مربوط‌به نقل‎وانتقالات بانکی و رویای حضور در بازار آمریکا برای چینی‌ها، ممکن است به معنای دست کشیدن از بازار ایران باشد. چینی‌ها در دور قبلی تحریم‌ها همکاری خود را با ایران ادامه دادند و حتی قطعات محصولات پژو را برای ایران تامین می‌کردند، اما در این دوره خیلی همکاری سفت و سختی با ایران نداشته‌اند. به‎هرحال طی این‌ سال‌ها، چینی‌ها با آزمون و خطا در ایران تا حد قابل‌قبولی پیشرفت کرده‌اند و دور از انتظار نبود که بخواهند در شرایط این‎چنینی از ایران خارج شوند. اما حالا شاید با دیدن سایه رقیب بر سر خود، نهیبی بخورند و همچون سال‎های آغازین حضورشان در ایران فروتنانه‎تر رفتار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =