بیمه

امسال نرخ دیه مصوب برای ماه‌های عادی 231میلیون و برای ماه‌های حرام ۳۰۸میلیون تومان است و با اعلام دیه سال 98، نرخ جدید بیمه اشخاص از جمله خسارت جانی بیمه شخص‌ثالث از زمان اعلام قوه قضاییه اجرایی می‌شود.

در سال 98 نرخ دیه 17‌درصد افزایش یافته و این میزان در افزایش نرخ بیمه شخص‌ثالث هم اثرگذار است. به‌گفته یک کارشناس بیمه، ملاک اصلی افزایش نرخ بیمه شخص‌ثالث، دیه است و احتمال دارد بیمه شخص‌ثالث 10 تا 15درصد در سال آینده افزایش یابد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته قوه قضاییه نرخ نهایی دیه را اعلام کرد. به‌گفته معاون اول قوه قضاییه «دیه یک مرد مسلمان برای ماه‌های غیرحرام در سال ۹۸، ۲۷۰‌میلیون‌تومان تعیین شد که بر این اساس، در ماه‌های حرام ۹۰‌میلیون‌تومان به این مبلغ اضافه می‌‎شود.» با این حساب نرخ دیه 17‌درصد افزایش یافته و این میزان در تعیین نرخ بیمه شخص‌ثالث هم تاثیر خواهد گذاشت. 

هرسال نرخ دیه متناسب با ملاک‌های اقتصادی و شرعی افزایش می‌یابد و باتوجه به شرایط نامساعد اقتصادی کشور برخی کارشناسان افزایش دوبرابری نرخ دیه را هم پیش‌بینی کرده بودند اما با اعلام نرخ نهایی دیه این اتفاق روی نداد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای درباره اعلام زودتر نرخ دیه سال آینده توضیح داده است: «امسال بسیاری از مسئولان ذیربط و همچنین رئیس‌کل بیمه‌مرکزی تقاضا داشتند تعیین میزان دیه به منظور تسهیل امور مردم و قراردادهایی که می‌خواهند منعقد کنند، هرچه زودتر اعلام شود.»

افزایش 10 تا 15‌درصدی

علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه با تاکید بر اینکه ملاک اصلی در تعیین نرخ بیمه شخص‌ثالث، دیه است به «دنیای‌خودرو» گفت: «هر سال باتوجه به افزایش نرخ دیه در اسفندماه، میزان درصد رشد نرخ بیمه شخص‌ثالث برای سال آینده مشخص می‌شود. امسال هم قوه قضاییه نرخ دیه سال 98 را اعلام کرده است و باتوجه به افزایش حدود 17درصدی دیه نسبت‌به سال 97، انتظار می‌رود بیمه‌مرکزی هم در چند روز آینده نرخ جدید بیمه شخص‌ثالث را اعلام کند. بر همین اساس احتمال دارد نرخ بیمه شخص‌ثالث در سال آینده بین 10 تا 15‌درصد افزایش یابد و نرخ جدید دیه در تعیین آن بسیار مهم است.»

حسینی با اشاره به اینکه در سال جاری نرخ بیمه شخص‌ثالث 10درصد افزایش پیدا کرد، توضیح می‌دهد: «امسال نرخ دیه مصوب برای ماه‌های عادی 231میلیون و برای ماه‌های حرام ۳۰۸میلیون تومان است و با اعلام دیه سال 98، نرخ جدید بیمه اشخاص از جمله خسارت جانی بیمه شخص‌ثالث از زمان اعلام قوه قضاییه اجرایی می‌شود.»  

وی به شرایط افزایش نرخ جدید بیمه در بیمه‌نامه‌های قانون جدید بیمه شخص‌ثالث هم اشاره کرد و توضیح داد: «براساس قانون جدید بیمه شخص ثالث، دیگر نیازی به الحاقیه بیمه شخص‌ثالث باتوجه به افزایش نرخ نیست و بیمه‌ها مکلف هستند بیمه‌نامه‌ها را در سیستم خود به‌روز کنند، زیرا هنگام صدور بیمه‌نامه سقف نرخ دیه بیمه ماه‌های حرام لحاظ شده است. بنابراین دیگر نیازی نیست مالکان خودرو برای الحاقیه نرخ جدید به مراکز بیمه مراجعه کنند. در قانون قبلی مالکان خودرو موظف بودند باتوجه به افزایش نرخ بیمه شخص‌ثالث به مراکز بیمه مراجعه کرده، مبلغی را برای افزایش خسارت جانی پرداخت کنند و الحاقیه افزایش آن را بگیرند.»

این کارشناس بیمه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و نگرانی‌ها از افزایش چندبرابری نرخ بیمه شخص ثالث گفت: «واقعیت این است که بیمه شخص‌ثالث برای شرکت‌های بیمه زیان‌ده است و این شرکت‌ها با افزایش چندبرابری نرخ بیمه شخص‌ثالث توانایی انجام تعهدات خود را ندارند، حتی پرداخت آن از توان مردم نیز خارج خواهد بود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید رضا IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    0 0
    بیمه ها فقط پول میگیرن.خدماتشون منفیه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =