تایر

روز گذشته تایرسازی تنها صنعتی بود که در بورس اوراق بهادار روند روبه‌رشدی داشت.

   به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته تایرسازی تنها صنعتی بود که در بورس اوراق بهادار روند روبه‌رشدی داشت. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» هرسال سهامداران بورس اوراق بهادار به صورت سنتی  در آخرین ماه سال به دنبال نقد کردن سرمایه‌های خود هستند. اتفاقی که همزمانی آن با تسویه اعتباری کارگزاری‌های بورس در اسفندماه، ‌فشار عرضه سهام را بر فروش غالب می‌کند و درنهایت باعث ریزش شاخص‌کل بورس می‌شود. 
دیروز نیز این روند در بازار بورس تحقق پیدا کرد و شاخص‌کل این بازار هزار و 645واحد ریزش داشت. ریزشی که شاید بتوان آن را با کاهش قیمت دلار در چند روز گذشته مرتبط دانست. اما در این شرایط رشد ارزش سهام شرکت‌های تایرساز نشان از توجه ویژه فعالان بازار به این صنعت و نقش حائزاهمیت آن در بازار بورس به‌ویژه برای سال آینده دارد. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته سهام ایران‌تایر به‌عنوان یکی از تولیدکننده‌های تایرهای باری-اتوبوسی نخی و رادیال‌سواری در کشور رشد 3.1درصدی داشته است.گروه صنعتی بارز نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر  در منطقه و تاثیرگذارترین مجموعه تایرساز بر بازار کشور، رشد 1.73درصدی را برای سهم خود در بورس دید. اما خوش‌اقبال‌ترین سهامداران تایر در روز گذشته را باید سهامداران کویرتایر دانست. سهام این شرکت تایرساز که به‌صورت تخصصی تنها تولید لاستیک‌های رادیال‌سواری را در دستور کار خود دارد،‌ روز گذشته 4.55درصد رشد کرد تا، عنوان سبزپوش پرسود را برای سهامداران خود در بازار بورس یدک بکشد. 
رشد سهام تایرسازان در بورس آن‌هم در شرایطی که این مجموعه‌های تولیدی با آینده‌ای مبهم در زمینه تامین مواد اولیه موردنیاز خود روبه‌رو هستند هم عجیب است و هم قابل‌تامل. 
مهم‌ترین دلیل برای این رشد را شاید بتوان مصرف داخلی تایرهای تولیدی دانست که به‌دلیل صادراتی نبودنشان، ‌کاهش قیمت دلار نتوانسته است بر ارزش سهام آنها تاثیری بگذارد. ازسوی‌دیگر عدم تمایل سفته‌بازان بازار نسبت‌به بازی با سهام چنین شرکتهایی و رشد یک‌باره آنها در بازار می‌تواند دلیل روشنی باشد بر آینده سبز شرکت‌هایی که در شرایط ریزشی بازار همچنان سبزپوش باقی ماندند. دراین بین البته نباید از ریزش سهام شرکت ایران‌یاسا نیز غافل شد. 
ایران‌یاسا یکی از دو شرکت تولیدکننده تایرهای دوچرخه و موتورسیکلت در کشور بوده که مدت‌هاست با مشکلات مالی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و با ریزش روز گذشته سهامش در بورس بار دیگر نشان داد که فعالان این بازار اقبال چندانی به خرید سهم آن ندارند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =