پریوس جدید با موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر به همراه تکنولوژی VVT-i بنزینی هیبرید به بازار عرضه شده است

زمانی که نام خودروهای هیبریدی مطرح می‌شود بسیاری از افراد به خودروهای تسلا و سایر کمپانی‌های بزرگ اروپایی فکر می‌کنند. اما واقعیت این است که اولین خودرو هیبریدی جهان که توانست مجوز عرضه عمومی را پیدا کند تویوتا پریوس بود. در ابتدای قرن 21 تویوتا تصمیم گرفت تحولی عظیم در صنعت خودرو سازی جهان ایجاد کند و با اقدامی شجاعانه در حالی که بسیاری از خودرو سازان مطرح دنیا همچنان در مرحله تحقیق و توسعه خودروهای هیبریدی قرار داشتند، فروش تویوتا پریوس را در دستور کار قرار داد. در ابتدا شرایط پریوس در بازارهای جهانی کمی سخت بود و کمی طول کشید تا این خودرو جایگاه خود را پیدا کند اما خیلی زود کیفیت ساخت بالای خودرو و عملکرد مناسب آن که فراتر از انتظارها بود سبب شد که خرید تویوتا پریوس به یک گزینه اقتصادی و به صرفه تبدیل شود.

در نتیجه در حال حاضر بازار خرید و فروش تویوتا پریوس در 90 کشور و منطقه جهان گسترده شده است و در سال 2017 فروش جهانی این خودرو از مرز 6 میلیون دستگاه نیز گذشته است. از آن جایی که فروش کل خودروهای هیبرید در جهان در حدود 10 میلیون دستگاه بوده است، تویوتا پریوس را با داشتن سهم 61 درصدی در مجموع پرفروش‌ترین خودرو هیبریدی جهان بدانیم.

حضور پرفروش‌ترین خودرو هیبریدی جهان در ایران

علاقه‌مندان به خرید تویوتا پریوس در ایران تا سال 2016 و عرضه نسل چهارم آن منتظر ورود این خودرو به ایران مانده بودند. ورود خودرو در نسل چهارم با چهره‌ای گیرا و خاص و حل شدن بسیاری از مشکلات نسل‌های قبلی سبب شده است که خیلی زود تویوتا پریوس جایگاه خود را در بین خریداران ایرانی پیدا کند. تکنولوژی استفاده شده در تویوتا پریوس با این که بسیار پیچیده است اما دارای عملکرد بسیار بهینه‌ای است و امکان استفاده از این خودرو را در شرایط مختلف امکان پذیر کرده است. به همین دلیل در ابتدا تصور می‌شد این خودرو دردسرهای زیادی برای مالکان خود ایجاد کند اما در عمل تفاوت چندانی در نگهداری با آن سایر خودروها دیده نمی‌شود.

مشخصات فنی تویوتا پریوس

با خرید تویوتا پریوس جدید صاحب یک خودرو اقتصادی‌تر نسبت به نسل قبلی آن خواهید شد. پریوس جدید با موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر به همراه تکنولوژی VVT-i بنزینی هیبرید به بازار عرضه شده است. موتور الکتریکی خودرو به نوعی است که انرژی حرکتی خودرو را تبدیل به نیروی الکتریکی می‌کند و به این ترتیب مصرف سوخت را تاحد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. این موتور توانایی تولید 121 اسب بخار نیرو را دارد که نسبت به نسل قبلی قوی‌تر شده است. شتاب خودرو راضی کننده نیست و در بهترین حالت 10 ثانیه خواهد بود که به دلیل ترکیب موتور و جعبه دنده CVT کند آن است. عملکرد خودرو در مجموع از نسل قبلی بهتر شده است و نسل جدید باتری‌های لیتیوم یونی نسبت قبل سبک‌تر و در عین حال قوی‌تر شده‌اند. سبک‌تر شدن وزن باتری‌ها وزن کلی خودرو را نیز کاهش داده که به سرحال‌تر شدن خودرو کمک کرده است. اما مهمترین نکته در مصرف سوخت بسیار پایین خودرو نهفته است. در حال حاضر مصرف سوخت تویوتا پریوس به صورت ترکیبی و در حالت ECO حدود 4.2 لیتر در صد کیلومتر است که یک فوق العاده به نظر می‌رسد. تویوتا قصد دارد در نسل بعدی این عدد را به زیر 4 لیتر برساند.

طراحی تویوتا پریوس

تویوتا پریوس دارای یک طراحی مدرن و نسبتاً عجیب است که شاید موردپسند عامه مردم و به خصوص ایرانیان قرار نگیرد. اما دلیل این طراحی عجیب آیرودینامیک بودن بالای خودرو است. طراحی خودرو در نمای رو به رو با خطوط زیادی همراه شده است که ظاهری از یک خودرو آیندهنگر را ترسیم می‌کند. در طراحی عقب خودرو اما اوضاع عجیب‌تر نیز می‌شود. خودرو از نوع هاچبک 5 در است و که شیشه عقب آن دید محدودی دارد. اما در اتفاقی عجیب تویوتا زیر اسپویلر صندوق عقب خودرو را به شیشه مجهز کرده است به این ترتیب راننده می‌تواند از این شیشه دودی دید بیشتری نسبت به پشت خودرو داشته باشد.

درون اتاق پریوس مانند بیرون آن نمایی از آینده را به شما به شما نشان خواهد داد. طراحی منحصر به فرد داشبورد و کنترل‌هایی که به خوبی در دسترس راننده قرار گرفته‌اند اولین موردی است که باید به آن اشاره کنیم. صندلی‌های راحت و فضای مناسب درون کابین نشان دهنده یک خودرو خانوادگی است. درون خودرو چندان لوکس نیست اما امکانات کافی را در دسترس شما قرار خواهد داد. سانروف، تهویه هوای مطبوع اتوماتیک، نمایشگر 7 اینچی لمسی، هدآپ، کروز کنترل، هشدار نقطه کورف استارت دکمه‌ای و شارژر وایرلس مهمترین امکانات این خودرو است که البته در تیپ‌های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد.

قیمت تویوتا پریوس

بازار خرید وفروش تویوتا پریوس در سایت دیوار داغ‌تر از قبل شده است و نمونه‌های صفر و دست دوم این خودرو در دسترس هستند. میانگین قیمت تویتا پریوس در تیپ‌های سهگانه وارد شده به ایران در حدود 350 میلیون تومان است. البته نمونه‌های صفر تا 380 میلیون تومان نیز معامله می‌شوند.

منبع :‌ویرلن

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =