بورس

روز گذشته بر خلاف اولین روز معاملات در هفته جاری، کلیت بورس بسیار مثبت دنبال شد و فشار تقاضا بر عرضه پیشی گرفت و همین امر موجبات شاخص‌کل را فراهم کرد

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها تامین مالی از طریق بازار سرمایه در کنار نظام بانکی، دو شیوه‌ای است که دو خودروساز بزرگ کشور برای تامین مالی از آن  استفاده می‎کنند. درهمین‌راستا، سایپا قصد دارد باتوجه به مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق صکوک مرابحه شرکت‌ سایپا را به مبلغ 700میلیارد تومان با نرخ سود علی‌الحساب 16 درصد برای تامین مالی سرمایه در گردش، به‌منظور خرید مواد و قطعات موردنیاز در تولید محصولات منتشر کند. ازسوی‌دیگر، این اوراق چهارساله و موعد پرداخت سود آن هر 3‌ماه یک‌بار است.

همچنین ضمانت این اوراق را بانک‌های سپه و ملی برعهده دارند و ‌عامل فروش آن اوراق کارگزاری بانک ملی است. مبلغ اسمی هر ورقه مرابحه 100هزار تومان و شیوه عرضه آن به قیمت بازار و روش حراج خواهد بود. اوراق صکوک مرابحه سایپا نیز از امروز (20 اسفند ماه)  و ظرف سه‎روز کاری پذیره‎نویسی خواهند شد و پس از آن معاملات ثانویه این اوراق انجام می‎شود.

نمادهای بزرگ مثبت شدند

در دادوستدهای امروز گروه خودرویی، نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، سایپاآذین، زامیاد، مهرکام پارس، سرمایه‎گذاری رنا، محورسازان ایران‎خودرو، چرخشگر، ایرکار پارت صنعت و رادیاتور ایران مثبت شدند و در مقابل الکتریک‎خودرو شرق، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، قطعات اتومبیل ایران، گروه بهمن، بهمن‎دیزل، آهنگری تراکتورسازی ایران و فنرسازی زر منفی شدند.

همچنین روز گذشته طی 21هزار و 448 نوبت معاملاتی، 284میلیون و 395هزار سهم به ارزش 35میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش ‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات دیروز بالغ بر 16هزارو409 میلیارد تومان شد.

رشد شاخص کل؛ شکننده یا پایدار؟

روز یکشنبه شاخص کل بورس تهران نیز ۱۴۶۳ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۴هزار و ۴۷۰ واحدی رسید. همچنین ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۶۱۹میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست‎به‎دست شدن بیش از ۲.۱میلیارد سهم و اوراق مالی بود. همچنین تعداد معاملات این بازار به رقم ۱۵۵هزار و ۱۵۰ مورد رسید.

روز گذشته بر خلاف اولین روز معاملات در هفته جاری، کلیت بورس بسیار مثبت دنبال شد و فشار تقاضا بر عرضه پیشی گرفت و همین امر موجبات شاخص‌کل را فراهم کرد. حالا باید دید آیا تا پایان سال شاخص کل می تواند به روند رشدی که دیروز آغاز کرده بود، ادامه دهد یا این‎که بار دیگر شاهد نزول شاخص کل خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =