ترخیص خودروهای مانده در گمرک

به‌نظر می‌رسد عامل اول ترس وزارت صمت از افزایش قیمت‌ در بازار وارداتی‌ها و بالطبع اثر آن بر بازار خودروهای داخلی‌ باشد. اما عامل دوم افزایش تقاضا برای ارز است‌.

به گزارش «اخبار خودرو»، گفته می‌شود با وجود مصوبه یک‌ماه و نیم پیش هیات دولت‌، به‌دلیل کندی عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط هنوز هیچ خودرویی از گمرکات کشور ترخیص نشده است. البته به‌نظر برخی این تعویق تنها ظاهر ماجراست و در عمل دلایلی دیگر باعث شده است مسئولین‌ ذی‌ربط در گمرک و وزارت صمت برای ترخیص خودروها رغبت نداشته باشند. اما دلایل این وضعیت چیست‌؟

‌یکی از آنها افزایش قیمت خودروهای وارداتی بعد از ترخیص آنها و اثر سوء آن بر ثبات بازار و در ادامه افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی است. در واقع ترخیص خودروها با پرداخت‌ مابه‌التفاوت قیمت ارز دریافتی باعث خواهد شد شاهد افزایش بیشتر قیمت‌ها باشیم. 

هر چند برخی تصورشان بر این است که با ورود این حجم از خودرو به بازار، قیمت‌ها شکسته‌ خواهد شد، اما به‌دلیل اهرم‌های افزایش‌قیمت مانند مبنا قرار دادن ارز بازار ثانویه برای دریافت تعرفه گمرکی یا جریمه ٤٠‌درصدی خودروهای با قیمت بیش‌ از 40هزاردلار باعث افزایش قیمت‌های تمام‌شده خواهد شد و قاعدتا واردکنندگان متفرقه یا شرکت‌هایی که بیش از یک سال است، خودروهای خود را در گمرک نگه‌داشته‌ و متحمل‌ ضرر و زیان فراوانی شده‌اند،‌ راضی‌ به فروش خودروها با سود کم یا پایین‌تر از قیمت تمام‌شده نیستند. 

پس به‌نظر می‌رسد عامل اول ترس وزارت صمت از افزایش قیمت‌ در بازار وارداتی‌ها و بالطبع اثر آن بر بازار خودروهای داخلی‌ باشد. اما عامل دوم افزایش تقاضا برای ارز است‌. دولت به‌خوبی می‌داند که‌ با ممنوعیت واردات‌ ‌خودرو، شرکت‌ها و واردکنندگان متفرقه بعد از ترخیص و فروش خودروهای باقی‌مانده در گمرک‌ ممکن است بلافاصله اقدام به تبدیل ریال دریافتی بابت‌ فروش خودرو به دلار یا یورو کنند و این موضوع سبب افزایش تقاضا برای ارز و درنهایت افزایش قیمت ارز در شب عید می‌شود.

سقف‌ قیمت در بازار وارداتی‌ها 

روند افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت تمام‌ خودروها نسبت به اسفندماه سال گذشته حدود 3برابر شده ‌است. بدین‌ترتیب‌ خودروهایی که هنوز به این‌ سقف نرسیده‌اند نیز به‌زودی‌ و طی یکی، دوماه‌ آینده‌ به محدوده سه‌برابری وارد خواهند شد. یعنی قیمت خودروهایی که سال گذشته در محدوده یک‌میلیاردتومان قرار داشت، حال به محدوده 3میلیاردتومان نزدیک شده‌ است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
    1 0
    یعنی با گران کردن و چند برابر شدن قیمت خودرو نگرانی شون حل نشده ؟؟!!! چقدر طمع کارند ؟؟!!! یعنی می خواهند قیمت خودرو را به 5 یا 10 برابر برسانند ُ آن وقت راضی می شوند!!!!!!!!!!!!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =