واردات تایر

تایرهای سواری چینی و کره‌ای ترمز افزایش قیمت محصولات ایرانی در بازار را کشیدند.عرضه چینی‌ها و کره‌ای‌ها این‌بار در بازار تایر ایران هرچند به‌صورت کم‌رنگ انجام گرفت اما اجازه نداد قیمت لاستیک‌های سواری در بازار شب عید بیش‌از این نجومی شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، اگرچه تا یک‌سال پیش دغدغه اصلی تولیدکنندگان تایر در کشور، حفظ توان رقابتی خود با چینی‌ها و کره‌ای‌ها بود اما این روزها سیاست‌های فروش تولیدکنندگان داخلی ازیک‌سو و کمبود مواداولیه از سوی دیگر برای سرپا نگه داشتن خطوط تولید باعث شده است تایرهای خارجی که با ارز آزاد و تعرفه 40درصدی به کشور وارد شده‌اند، بسیار نزدیک به محصولات ایرانی در بازار به فروش برسند.

این درحالی است که تایرسازان ایرانی برای واردات مواداولیه خود همچنان از ارز دولتی بهره می‌برند و بی‌شک در بازار باید قیمتی به مراتب پایین‌تر از تایرهای کره‌ای و چینی داشته باشند.

بررسی‌های صورت‌گرفته از بازار حکایت از نزدیک شدن قیمت تایرهای ایرانی به قیمت محصولات کره‌ای و چینی دارد و حتی می‌توان چنین ادعا کرد که وجود تایرهای خارجی هرچند به تعداد اندک در بازار باعث شده است قیمت کالاهای ایرانی بیش‌از این افزایش پیدا نکند. 

به‌عنوان مثال تایر پرایدی که قرار بود براساس قیمت مصوب سازمان حمایت با قیمتی کمتر از هر جفت 300هزارتومان در بازار به فروش برسد این روزها رکورد قیمتی 440هزار تومان برای هر جفت را نیز شکسته است و هزینه سنگینی را به مصرف‌کننده نهایی وارد کند.

جالب اینجاست نمونه‌های چینی تایر پرایدی با وجود خریداری با ارز آزاد و پرداخت تعرفه‌های گمرکی، این روزها در بازار 470هزار تومان به فروش می‌رسند و تایرهای کره‌ای نیز 490هزارتومان معامله می‌شوند.

اگرچه «دنیای‌خودرو» در گزارش‌های متوالی عوامل اصلی افزایش بی‌سابقه قیمت تایرهای سواری تولید داخل را معرفی کرد اما ‌کم‌توجهی مسئولان و سیاست‌گذاران این حوزه باعث شد برخی سایزهای سواری پرمصرف داخلی در بازار شب عید حتی به دوبرابر قیمت مصوب نیز به‌فروش برسند. 

ظاهرا دراین‌شرایط باید  از چشم‌بادامی‌ها و محصولاتشان که به صورت محدود در بازار تایر سواری کشور حضور دارند، ممنون بود. زیرا ثبات قیمت این تایرها باعث شده است عوامل توزیع و فروش تایرهای ایرانی ترمز رشد قیمت را بکشند.در غیر این‌صورت مشخص نبود هر حلقه تایر ایرانی در سایزهایی که درتولیدشان به خودکفایی نیز رسیده‌ایم با چه قیمت‌هایی  به فروش می‌رسید.این اتفاق می‌تواند هشداری برای مسئولان باشد تا به بهانه حمایت از  تولید داخلی زمینه رقابت را از بین نبرند و درنبود نظارت‌های کافی، بازار را تقدیم برخی متخلفان و سوءاستفاده‌گران نکنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =