خودرو

در این روزهای پایانی سال، برخی کسب‎وکارها با شلوغی و بازار گرم شب عید دست‎وپنجه نرم می‎کنند. اما سازمان‎های موفق، آن‎هایی هستند که در کنار مدیریت فروش شب عید خود، برنامه و اهداف سال آینده را نیز ترسیم  می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال 1397 با تمام بدی‎ها و خوبی‎های خود به پایان رسید، هرچند این سال یکی از بحرانی‎ترین سال‎ها از لحاظ اقتصادی بود اما پیام‎ها و نکات آموزنده‎ای داشت. گاهی ایجاد شرایط نامتعارف باعث می‎شود تلنگری بر ما وارد شده تا هم به نقاط‌ضعف‎ خود بیشتر پی ببریم و هم یاد بگیریم بهتر از توانایی‌هایمان استفاده کنیم. سال 97 فارغ‌از ضعف‎های ساختاری و بنیادین اقتصاد ایران، مشکلات ریز و درشت قدیمی و برخی فشارهای جدید، درس‎های خوبی به ما داد و مشکلات ریشه‎ای را دوباره یادآوری کرد. زیرا ریشه مشکلات فعلی تنها به تحریم‎ها بستگی ندارد و بخش اعظم آن به ساختارهای نادرست نیز بازمی‎گردد. اما باید با دید تجاری به آن نگاه کنیم و فارغ از برخی بهانه‎ها به این بیندیشیم چگونه در سال 98 که سالی است با افزایش احتمالی بحران‎های اقتصادی، می‌توان فعالیت کسب‎وکار را بهبود بخشید.

  سمی‎ترین افکار پس از پایان تعطیلات!
در این روزهای پایانی سال، برخی کسب‎وکارها با شلوغی و بازار گرم شب عید دست‎وپنجه نرم می‎کنند. اما سازمان‎های موفق، آن‎هایی هستند که در کنار مدیریت فروش شب عید خود، برنامه و اهداف سال آینده را نیز ترسیم  می‌کنند. برنامه فروش، بازاریابی، خدمات، مدیریت نیروی انسانی، مالی و... . بحران اصلی با پایان تعطیلات و آغاز سال جدید پدید می‌آید؛ مجموعه نیروی انسانی بعد از تقریبا سه‌هفته، می‎خواهد شروع به کار کند و متاسفانه تا پایان فروردین‎ماه اکثر فعالیت‎ها با سستی‎هایی همراه می‎شود، آن‎هم با این بهانه که هنوز حال‎وهوای عید است، خریداری نیست و هرکس که قصد خرید داشته، در ماه‎های پایانی و بازار داغ شب عید انجام داده است. درست در این‎جا و با این تفکر شکست حاصل می‎شود و متاسفانه سمی‎ترین افکار به مجموعه شما وارد شده یا دوباره با قدرت بیشتری تکرار می‎شود. فرق بین بازندگان که در اکثریت قرار دارند و برندگان که در اقلیت هستند، از همین‎جا آغاز می‎شود.
اما برندگان بازار چگونه برنامه‎ریزی می‎کنند؟  آنها ابتدا به‌گونه‌ای مدیریت می‎کنند تا در ایام تعطیلات نیز خدمات‎دهی داشته باشند و ارتباط خود را برای بیش‌از دو هفته با مشتریان و جامعه از دست ندهند. از سوی دیگر، با آغاز کار در سال جدید تلاش می‌کنند روال منظم و کاری نیروی انسانی خود را با فعالیتی که در دوران تعطیلات داشته‎اند، حفظ کنند و با تمام قوا بذر فروش و موفقیت را طبق برنامه ریخته‎شده بریزند. آن‎ها در ماه اول سال که بازار راکد است، ارتباط خود را با مشتریان بیشتر تقویت کرده و از طریق تبلیغات جذب مشتری می‎کنند تا در زمان لازم حداکثر استفاده را از پتانسیل بازار ببرند. 
بنابراین باید توجه داشت مدیریت نیروی انسانی، ایجاد انگیزه و همچنین برنامه ویژه برای تعطیلات نوروز و ارتباط با مردم در حال‎وهوای نوروزی می‎تواند ارتباط قوی و گاهی صمیمی را با مشتری ایجاد کند تا در زمان لازم فروشنده توانمند بتواند حداکثر بهره را هم به خود و هم به مشتری برساند.

نویسنده:بابک صدرایی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =