کد خبر: 224468
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
معاون امور گمرکی و فنی گمرک

معاون امور گمرکی و فنی گمرک با بیان اینکه طی یک ماه گذشته ۲۵۰۰ کانتینر قطعات خط تولید ایران‌خودرو ترخیص شده است، گفت‌: تشریفات ترخیص ۲۵۰۰ کانتینر دیگر در حال انجام است و شرکت سایپا نیز ۳ هزار کانتینر دارد که تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از فارس،مهرداد جمال ارونقی معاون امور گمرکی و فنی گمرک در رابطه با دپوی چندین هزار کانتینر کالای خط تولید شرکت‌های بزرگ خودروسازی اظهار داشت:‌ اکثر این کانتینرها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوده و محل استقرار عمده آن‌ها نیز در منطقۀ آزاد چابهار و منطقه ویژه شهید رجایی بندرعباس است.

معاون امور گمرکی و فنی گمرک با تاکید بر اینکه طبق برآوردها و اعلام نظر مقامات ذیربط حدود ۸ هزار کانتینر لوازم و قطعات منفصله (SKD)  و (CKD) خط تولید خودروسازان است در مناطق مختلف وجود دارد، گفت:‌ طبق بررسی هائی که به عمل آمده این تعداد کانتینر مربوط به قطعات منفصلۀ خط تولید شرکت های خودروسازی است که مطابق مقررات کشور ایران فصل جداگانه‌ای در جداول ضمیمۀ کتاب مقررات صادرات و واردات به این اقلام اختصاص یافته است و این قطعات با درنظر گرفتن میزان تولید داخل محصول در فصل 98 کتاب قابل طبقه بندی هستند.

وی با بیان این‌که این کانتینرها بیشتر متعلق به ایران‌خودرو و شرکتهای زیرمجموعه و همچنین سایپا است، تصریح کرد: خروج کالا از گمرک مستلزم انجام تشریفات گمرکی است که این تشریفات با اظهارکالا به گمرک توسط صاحب کالا یا نمایندۀ قانونی وی انجام می شود؛ بنابراین بدیهی است که مسئولیت گمرک از زمانی در رابطه با انجام تشریفات گمرکی شروع می‌شود که این کالاها به گمرک اظهار شوند. این درحالی‌ است که بخشی از  ‌این قطعات  به گمرکات اظهار نشده و لذا گمرک درخصوص اقلامی که اشاره شد نمی تواند مستقیماً ورود و اعمال قانون کند.

ارونقی در پاسخ به این سوال که چرا این کانتینرها پس از گذشت چندین ماه همچنان در مناطق، دپو شده و مشمول کالای متروکه تحویل سازمان اموال تملیکی نمی‌شود،‌ گفت: مدت مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرکی از تاریخ تحویل کالا به این اماکن، در قانون امور گمرکی و همچنین مصوبات مختلف اعلام شده است. با تقاضای کتبی صاحبان کالا و در صورت وجود علل موجه به تشخیص گمرک، تا تاریخ موافقت گمرک، این مدت، قابل تمدید هم هست.

معاون گمرک ایران یادآور شد: حال اگر ظرف مهلت مقرر، صاحب کالا برای انجام تشریفات گمرکی و پرداخت وجوه متعلقه اقدام نکند کالا مشمول مقررات متروکه می شود. اگر این موضوع مربوط به اماکن گمرکی باشد طبیعتاً گمرک دربارۀ دلیل عدم متروکه شدن این اقلام باید توضیح بدهد؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشیم تعیین مهلت توقف کالا در مناطق آزاد و ویژۀ اقتصادی طبق نص قانون، بر اساس ضوابط قانونی مناطق اشاره شده دراختیار سازمانهای مسئول این مناطق هست. بنابراین، قانون، اختیار این کار را به سازمان مربوطه در مناطق آزاد و ویژه داده و آن مراجع باید رأساً  نسبت به این موضوع اظهارنظر کنند.

ارونقی ادامه داد:‌ طبق ضوابط گمرکی و تصمیمات اتخاذ شده، اکثر تجهیزات و قطعات خط تولید خودروسازها در مسیر سبز انتخاب مسیر اظهارنامه  قرار دارد. در این مسیر، پس از اظهارکالا اگر حقوق ورودی تودیع و پروانه ترخیص الکترونیکی صادر بشود، تشریفات گمرکی بلافاصله در درب خروج گمرک انجام می شود و این کالاها پس از اظهار، در گمرک ایستایی ندارند مگر آن‌که نیاز به اخذ و ارائه مجوز یا مجوزهای قانونی داشته باشند و یا صاحب کالا نسبت به تودیع حقوق ورودی جهت خروج کالا از گمرک اقدام نکند.

معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به آن‌که جلساتی میان نمایندگان ایران‌خودرو و سایپا به منظور اتخاذ راهکارهای لازم جهت ترخیص کانتینرهای قطعات خطوط تولید برگزار شده، عنوان کرد:‌ کمبود نقدینگی از عمده ترین دلائلی ذکر شده است که این شرکتها به این دلیل نتوانسته اند به گمرک مراجعه و نسبت به اظهار و متعاقباً ترخیص کالاهای خود اقدام کنند. البته با پیگیری هایی که به عمل آمده شرکتهای اشاره شده درحال اظهار و انجام تشریفات گمرکی اقلام مربوط به خط تولید خود هستند که ظرف ماه گذشته صدها کانتینر از گمرک های اشاره شده ترخیص شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها انجام شده شرکت سایپا ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کانتینر قطعات تولید در گمرکات دارد، بیان داشت: احتمالا در روزهای آتی وضعیت ترخیص آنها مشخص خواهد شد. همچنین ظرف یک ماه گذشته ۲۵۰۰ کانتینر قطعات شرکت ایران خودرو ترخیص شده است.

وی افزود:‌ هزار کانتینر نیز مربوط به ایران خودرو خراسان در چابهار وجود دارد که محموله به محموله اظهار آنها برای انجام تشریفات گمرکی صورت می‌گیرد. در گمرک شهید رجایی بندرعباس نیز ۱۵۰۰ کانتینر وجود دارد که تشریفات خود را طی می‌کنند تا دپو کالا تا اوایل سال آینده به صفر برسد.

ارونقی اضافه کرد: گمرک در بحث تسهیلات ارائه شده به شرکتهای تولیدی اقدامات متعددی را انجام داده از جمله ترخیص کالا بصورت نسیه، اخذ ضمانت نامه بانکی، ترخیص درصدی، حتی علیرغم اینکه سررسید ضمانت نامه یا نسیه بری شرکتها تا موعد 15 بهمن ماه سالجاری بود اما نسبت به تمدید سررسید این ضمانت نامه ها اقدام کرده است.

معاون گمرک یادآور شد: در راستای اعطای همین تسهیلات برای واحدهای تولیدی، درخواستی از سوی شرکت تولیدی مگاموتور روز پنجشنبه ، بعد از پایان ساعت اداری مبنی بر ترخیص قسمتی از کالای وارده عبارت از پلوس خودروی سواری، ارائه شد که با توجه به نیاز این شرکت، با ترخیص درصدی این کالا بصورت نسیه موافقت به عمل آمد و این اقلام، روز جمعه از گمرک شهیدرجائی ترخیص گردید تا مشکلی برای خط تولید پیش نیاید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =