کد خبر: 224481
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
صنعت خودرو

تسریع در تحویل خودرو به مشتریان و رشد عرضه خودرو به بازار، موجب شد التهاب شدید قیمتی که پس از بحران ابتدایی سال، دوباره در بهمن‌ماه به سراغ بازار خودرو رفته بود، بسیار زود کنترل شود

به گزارش «اخبار خودرو»، صنعت خودرو ایران، امسال یکی از متفاوت‌ترین برهه‌های دوران فعالیت خود را تجربه کرد که طی آن، پیچیده‌ترین موانع، چالش‌ها ومحدودیت‌ها، به‌شکلی بر سر راه آن قرار گرفت که پیش‌تر هرگز نظیر آن دیده نشده بود. این امر در شرایطی است که همچنان این صنعت نتوانسته به‌طور کامل از کمند این مشکلات رهایی یابد، اگرچه تلاش‌های بسیار خوب و متفاوتی در این‌خصوص صورت گرفته است. در این میان، گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در ایران و منطقه خاورمیانه که از دیرباز نقش مهمی در صنعت و اقتصاد کشور ایفا کرده است نیز از گزند این مشکلات و محدودیت‌ها در امان نبود و لطمات فراوانی را تجربه کرد.

کاهش شدید تیراژ تولید، کمبود نقدینگی ریالی و منابع ارزی، محروم‌شدن از همکاری‌ها با شرکای تجاری بین‌المللی، محدودیت‌ بر سر تامین مواد اولیه و قطعات موردنیاز از بازارهای خارجی، کاهش شدید بهره‌وری، تعهدات معوقه، بدهی‌های مالی و بسیاری مسائل و مشکلات دیگر ازجمله این لطمات و آسیب‌ها بودند. اما با اعمال تغییرات مدیریتی در سه‌ماهه پایانی امسال، خونی تازه در رگ‌های این سازمان جاری شد و در مدت‌زمانی بسیار کوتاه، آثار خود را نشان داد.

در این گزارش به بخش‌هایی از موفقیت گروه خودروسازی سایپا در ماه‌های پایانی امسال می‌پردازیم تا دریابیم این مجموعه با چه دستاوردهایی سال 97 را به پایان می‌رساند و وارد فصلی تازه از حیات پرافتخار خود می‌شود.

حمایت صمت

وزارت صنعت، معدن و تجارت در نیمه‌دوم امسال شاهد حضور وزیری از جنس صنعت بود که با سال‌ها سابقه فعالیت در نهاد قانون‌گذاری کشور و همچنین در رأس هرم مدیریتی این وزارتخانه، اشراف کاملی به مسائل و مشکلات پیش روی صنعت و تولید در ایران دارد.

حمایت‌ها و دستورالعمل‌های مدون این وزارتخانه درخصوص صنعت خودرو، بستر لازم را برای رشد تولید و حرکت صنایع به‌ویژه خودروسازان در ریل اصلی فراهم کرد و باعث شد بخش‌هایی از این وزارتخانه مانند گروه خودروسازی سایپا وارد فصل تازه‌ای از حرکت خود در صنعت و اقتصاد ایران شوند.

 دمیدن هوای تازه

با روی کار آمدن سیدجواد سلیمانی و تیم مدیران جدید گروه سایپا، رقم‌خوردن اتفاقات تازه در این گروه به‌سرعت افزایش یافت. اداره‌کنندگان جدید سایپا از همان بدو امر به‌خوبی دریافتند حوزه‌هایی مثل تولید و جلب رضایت مشتریان باید در اولویت قرار بگیرند. 

بر همین اساس، برنامه مدون رشد تولید خودرو را طراحی کرده و به اجرا گذاشتند، ضمن این‌که نارضایتی انباشته شده مشتریان را که بنابه‌دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد، افزایش یافته بود، بسیار سریع مدیریت کرده و برای جلب رضایت آنان، اقدام‌های تازه‌ای طراحی کردند. اجرای این دو راهبرد، بسیار سریع خود را نشان داد و ثابت کرد انتخاب هیات‌مدیره سایپا، انتخابی درست و دقیق بوده که توانسته است این گروه را از یک بحران خطرناک و کمرشکن خارج کند.

همچنین مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، به‌عنوان یکی از مدیران باسابقه و خوشنام صنعت خودرو که سابقه‌ای طولانی از تجربیات مختلف این صنعت دارد، در جریان تحریم قبلی صنعت خودرو بین سال‌های 90 تا 92 اوج درخشش کاری را از خود به‌نمایش گذاشت و توانسته بود در زمینه استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، تکیه بر دانش متخصصان ایرانی و داخلی‌سازی قطعات خودرویی رهبری یک جریان موثر در صنعت خودرو را به ‌اجرا گذارد.

تولید

گروه خودروسازی سایپا با پشت سر گذاشتن مشکلات در سایه تدابیر وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین برنامه کاربردی مدیران خود، توانست از اوایل بهمن‌ماه امسال به‌سرعت میزان تولید خود را نسبت‌به ماه پیش از آن، بیش‌از 45 درصد افزایش دهد؛ به‌گونه‌ای که در واپسین روزهای همان ماه، تیراژ روزانه تولید این گروه به بیش‌از 2 هزار دستگاه رسید.

علاوه‌بر آن، در پایان نیمه‌نخست اسفندماه، تعداد خودروهای تولیدی این گروه از مرز 400 هزار دستگاه گذشت که این امر، یک موفقیت مهم آن‌هم باوجود مشکلات و موانع یادشده است؛ همچنین در ادامه همین سلسله موفقیت‌های تولیدی، سایپا در بیستمین روز اسفندماه موفق شد رکورد روزانه تولید خود را بشکند و 2229 دستگاه خودرو تولید کند، باتوجه به روند کنونی حرکت تولید در سایپا، موفقیت‌های این گروه در عرصه مذکور ادامه خواهد یافت.

این افزایش تولید در وجوه مختلفی بر صنعت خودرو کشور اثرگذار بود؛ ازسویی موجب افزایش بهره‌وری در گروه سایپا و حفظ اشتغال و رونق فعالیت‌‎ها شد و ازسوی‌دیگر به رکود و رخوت ایجادشده در صنایع قطعه‌سازی پایان داد و باعث شد چرخ‌های خطوط این شرکت‌ها به‌دنبال بازگشت بخش اعظمی از نیروهای انسانی تعدیل‌شده به محل کار، دوباره به گردش درآید، همچنین دستاورد بزرگ دیگری را رقم زد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

عرضه خودرو

موفقیت‌های گروه سایپا در عرصه تولید، زمینه‌ای را فراهم کرد تا این گروه بتواند به‌تدریج و در قالب یک برنامه چندماهه به یکی از بی‌سابقه‌ترین مشکلات خود یعنی وجود حجم کثیری از خودروهای معوقه و تعهدات عقب‌افتاده پاسخ دهد. این تعهدات که به‌دلیل تحریم‌های خارجی، قطع همکاری شرکای تجاری بین‌المللی با سایپا و آشفتگی موجود در بازار خودرو کشور در یک سال اخیر ایجاد شده بود، موجب بروز نارضایتی در مشتریان شد اما گروه خودروسازی سایپا توانست به‌موازات تسریع در تحویل خودروهای معوقه، اعتراض مشتریان و خریداران را به تاخیر موجود در تحویل‌ها، به‌خوبی مدیریت کرده و برای جلب رضایت حداکثری آنان تلاش کند.

تسریع در تحویل خودرو به مشتریان و رشد عرضه خودرو به بازار، موجب شد التهاب شدید قیمتی که پس از بحران ابتدایی سال، دوباره در بهمن‌ماه به سراغ بازار خودرو رفته بود، بسیار زود کنترل شود؛ سایپا در نیمه‌نخست اسفندماه توانست عرضه خودرو به بازار را تسریع بخشد که این دستاورد موجب کاهش تقاضا و فروکش کردن التهاب بازار شد، به‌گونه‌ای که در روزهای اخیر قیمت محصولات این گروه در بازار به‌طور روزانه در حال کاهش است.  ادامه روند تولید در هفته‌ها و ماه‌های آتی، بدون‌شک می‌تواند عرضه هرچه بیشتر خودرو به بازار و کنترل قیمت‌ها را به‌همراه داشته باشد، موضوعی که گروه سایپا به‌عنوان یک هدف اصلی آن را در دستورکار خود قرار داده است.

فروش فوری 

با اجرای طرح عرضه 20درصد از تولیدات خودرویی در قالب فروش فوری، گروه سایپا که توانسته بود تولید خود را افزایش دهد، از ابتدای اسفندماه طرح فروش‌فوری و پیش‌فروش محصولات را به اجرا درآورده و به‌شکلی مستمر همه‌روزه توانسته است بخشی از تولیدات را در قالب فروش فوری به بازار عرضه کند، توانایی سایپا در این امر، بر رویکرد بازار خودرو موثر بوده است.

تغییر نگرش‌ها

در ماه‌های پایانی سال 97، چهره سایپا در بسیاری از حوزه‌ها دستخوش تحولات مثبتی شد. چابک‌سازی سازمان و حذف موازی‌کاری‌ها در دستور کار قرار گرفت و در موضوعاتی مانند بهبود ارتباط با رسانه‌ها، واکنش‌های کنشگرانه و مسئولانه به انتقادها و پیشنهادهای افکار عمومی جامعه و همچنین شفاف‌سازی، مورد بازنگری دوباره قرار گرفت و سرلوحه فعالیت‌ها شد.

پایان سریع زمستان در سایپا

صادقانه و بی‌پرده باید گفت بحران سال 97 صنعت خودرو، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه را به‌شدت نگران کرده بود. بسیاری بر این باور بودند که تولیدکنندگان خودرو نخواهند توانست از این مهلکه سربه سلامت بیرون برند و احتمالا متحمل خسارت‌ها و زیان‌های جبران‌ناپذیری خواهند شد. اما خوشبختانه در سایپا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور، زمستان باوجود این‌که زود آغاز شد، بسیار زود هم به پایان رسید و اکنون این خودروساز با دستیابی به موفقیت‌های مهم در چندماه پایانی سال، بهار دیگری را آغاز  خواهد کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مشتری منتظر IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    4 1
    درحال حاضرفقط حرف عمل کی خدا عالم است
  • مجید IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    0 0
    با سلام و خسته نباشید از همه پرسنل مجله دنیای خودرو که مرا در تعویض خودرو سراتو آبشنال کمک کردند و همه کارشناسان بسیار با سواد و دقیق شرکت سایپا تشکر کرده آرزوی سالی با موفقیت و غلبه بر سختی ها رو از خداوند دارم با تشکر دوستدار شما م.م
  • عباس IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    0 0
    همه مردم منتظر زمستون هستن به امید پاییز و زمستان
  • حبیب IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
    2 0
    از اسفند 96 ثبت نام کردم مرداد 97 تکمیل وجه کردم هنوز ندادن ماشینو، اونموقع نه تحریم بود نه چیزی، زمستان سرآمد بهاران شد هنوز ماشینا ثبت نامیو ندادن، جک ننویسید ینی شما هدفتون از نوشته این مقاله چیه خدایی
  • صادق IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    1 0
    بعد از اینکه پراید شد 50 میلیون و ال 90 شد 120 میلیون، تمام مشکلات این صنعت حل شد؟؟؟ اصلا مشکلی بود که حل شد؟؟؟ یا به بهانه تحریم ........ !!!!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    2 0
    اما خودروی ساندروی ثبت نامی ۹۶ که میبایست مهرماه ۹۷ تحویل میشد الان که در سال ۹۸ به سر می‌بریم همچنان تحویل نشده. از سایپا انتظار تحویل نداریم فقط به ما بگه کدام شرکت جهان همچین رفتاری با مشتری داره؟
  • حمید IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
    0 0
    من ۲۵ اسفند تیبا دوگانه ثبت نام کردم با مهلت تحویل ۴۵ روزه ولی ۲۷ اسفند فاکتور کردن ۸ فروردین ماشین رو تحویل گرفتم نمیدونم فاز شون چی بوده فقط اومدن فاکتور کردن که ماشین مدل ۹۷ بخوره اینم یک نوع بیماری جدید کارمندهای سایپا است ماشین تحویل نگرفته یکسال مدل خورده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =