لامبورگینی گالاردو و هوراکان

نوشتاری که اکنون پیش روی شماست، تلفیقی از تست و مقایسه دو مدل نایاب از لامبورگینی به همراه بررسی پرونده حضور این برند سوپراسپرت‌ساز خاص ایتالیایی در ایران است.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها که تعداد کل لامبورگینی‌های موجود در کشور به انگشتان یک دست نمی‌رسد، قرار دادن دو دستگاه از آن در کنار هم اتفاق نادر و دشواری است. به همین منظور ابتدا در تهران راهی موزه خودروهای تاریخی شدیم تا به ملاقات تنها لامبورگینی میورا در کنار تنها لامبورگینی کانتاش موجود در ایران برویم و تاریخچه حضور این برند در کشور را بررسی کنیم.

پس از بررسی تاریخچه لامبورگینی، راهی جزیره زیبای کیش شدیم تا ‌سراغ دو دستگاه از جدیدترین سوپراسپرت‌های این خودروساز برویم و به تست و مقایسه آن‌ها بپردازیم. درنهایت موفق شدیم تنها لامبورگینی هوراکان کشور را در کنار تنها لامبورگینی گالاردو ماندگار در ایران قرار دهیم و اولین رویارویی این پدر و پسر را رقم بزنیم. 

از میورای تاریخی تا هوراکان کیش

با وجود این‌که لامبورگینی جزو برندهای نایاب و دست‌نیافتنی در بازار ایران است، قدمت حضور آن در کشورمان به اولین سال‌های تاسیس این برند سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی بازمی‌گردد. کمپانی لامبورگینی 56‌سال پیش  در سال 1953 توسط فروچو لامبورگینی در منطقه سنت‌آگاتا کشور ایتالیا، تاسیس شد و از سال 1964 اولین خودرو خود را برای فروش عرضه کرد.

در همان دهه 1960 میلادی پای اولین لامبورگینی به کشورمان باز شد. میورا سومین دستاورد لامبورگینی در صنعت خودرو به‌حساب می‌آمد و به نوعی باید آن ‌را معروف‌ترین خودرو کلاسیک این سوپراسپرت‌ساز دانست. چون این کمپانی با تولید میورا از سال 1966 تا 1972 به شهرت جهانی رسید. 

گفته می‌شود در آن زمان، چهار دستگاه لامبورگینی میورا وارد کشور شدند که دو دستگاه از آن‌ها به رنگ‌های سرمه‌ای و سفید و دو دستگاه دیگر نیز در پارکینگ‌ها جا ‌خوش کردند. از این دو خودرو، یکی به رنگ نارنجی و گفته می‌شود که دیگری خاص‌ترین نسخه واردشده به کشور به نام SVJ بوده است که با رنگ قرمز خود، عنوان جذاب‌ترین میورا ایران را با خود یدک می‌کشد.

علاوه‌بر این، گفته می‌شود یک دستگاه لامبورگینی اسپادا سرمه‌ای و بعدها دو دستگاه لامبورگینی کانتاش به‌ رنگ‌های طلایی و قرمز نیز وارد کشور شدند. با وجود این‌که تصاویر این 7 لامبورگینی کلاسیک رویت شده و منابع آن موثق است اما شایعاتی مبنی بر بیشتر بودن تعداد لامبورگینی‌های واردشده به کشور در آن زمان وجود دارد. 

به هر حال اکنون تنها میورا سفید و کانتاش قرمز در ایران موجود هستند و گفته می‌شود بقیه گاوهای خشمگین کلاسیک از کشور خارج شده‌اند. از آن زمان تا دهه 2000 میلادی دیگر خبر موثقی از ورود لامبورگینی به کشور ثبت نشده است. البته از سال 2005 تاکنون و در طول این 15‌سال، بیش از 20‌دستگاه لامبورگینی وارد ایران شدند که در نوع خود قابل توجه است. در میان این 20‌دستگاه، نام گالاردو بیشتر از هر مدل دیگری به چشم می‌خورد و گفته می‌شود تاکنون بیش از 10‌دستگاه از آن وارد کشور شده است. 

خاص‌ترین آن نسخه LP 570-4 Super Trofeo Stradale به رنگ قرمز است که یک مدل تولید محدود بوده و تنها 150‌دستگاه از آن تولید شده است. پس از گالاردو می‌توان به لامبورگینی مورسیه‌لگو اشاره کرد که در طول این سال‌ها بیش از 5‌دستگاه از آن در ایران حضور یافته است.

همچنین دو دستگاه لامبورگینی اونتادور و یک دستگاه لامبورگینی هوراکان، دیگر لامبورگینی‌های واردشده به کشور هستند. از میان این همه لامبورگینی جدید وارد شده به کشور تنها 3دستگاه از آن‌ها که شامل یک دستگاه اونتادور در منطقه آزاد ارس، یک دستگاه گالاردو و یک دستگاه هوراکان همگی به رنگ نارنجی در جزیره کیش می‌شود و بقیه گاوهای خشمگین با پلاک گذر موقت به مدت محدود مهمان کشورمان بوده‌اند. 

از لامبو پدر تا لامبو پسر

لامبورگینی گالاردو از سال 2003 وارد خط کمپانی لامبورگینی شد و تولید آن به مدت یک دهه و تا سال 2013 ادامه داشت. این سوپراسپرت در دو نسخه کوپه و اسپایدر (سقف متحرک) و بیش از 20‌نسخه مختلف که از آن ساخته‌شده رکورددار فروش در تاریخ کمپانی لامبورگینی بوده و بیش از هر گاو خشمگین دیگری فروش رفته و از این حیث رکورددار است. در کارنامه گالاردو فروش 14.022‌دستگاهی ثبت شده تا آن را پرفروش‌ترین لامبورگینی تاریخ بدانیم. یک سال پس از برکناری گالاردو از خط تولید، لامبورگینی از سال 2014 سوپراسپرت جدید خود را با نام هوراکان جایگزین آن کرد. 

در اصل هوراکان ادامه‌دهنده راه گالاردو بوده و هر دو در یک سطح از محصولات لامبورگینی ساخته و عرضه می‌شوند. در طول 5‌سال گذشته لامبورگینی بیش از 10‌نسخه مختلف از هوراکان را در دو مدل کوپه و اسپایدر به بازار عرضه کرده است و در حال حاضر پتانسیل آن را دارد که بتواند به رکورد فروش پدر خود یعنی گالاردو دست پیدا کند.

کمپانی لامبورگینی معمولا از نام گاوهای اسطوره‌ای برای نام‌گذاری محصولات خود استفاده می‌کند که گالاردو و هوراکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. البته علاوه‌بر این واژه Gallardo و Huracán در زبان اسپانیایی به ترتیب به معنی «دلیر» و «توفان» است. باید به نکته اشاره کرد که مطلب مورد نظر یک مقایسه و رقابت بین دو سوپراسپرت مختلف نیست بلکه این مقاله روند تکامل و پیشرفت یک سوپراسپرت در دو نسل مختلف است.

سیر تکامل طراحی

گالاردو مورد نظر ما در جزیره کیش از نوع LP550-2 کوپه بوده و هوراکان نیز در نسخه LP580-2 وارد جزیره شده است. یکی از وجوه اشتراک جالب این دو سوپراسپرت رنگ نارنجی آنها بوده که تست و بررسی ما را هم با هارمونی خاصی همراه کرده است البته هوراکان مورد نظر به کاور بدنه گران‌قیمت برند معروف TeckWrap مزین شده که Super Cast Chrome Orange نام دارد.

این تنها تغییر اعمال‌شده روی هوراکان نبوده و علاوه‌بر آن می‌توان به یک اسپویلر عقب بزرگ نصب شده روی قسمت انتهایی آن اشاره کرد که چهره اسپرت‌تر و جذاب‌تری به هوراکان بخشیده است. در کل باید گفت هر دو لامبورگینی دارای طراحی فوق‌العاده چشم‌نواز بوده که با خطوط تند و تیز و شکسته شکل گرفته است. 

با وجود این‌که می‌توان سیر تکاملی طراحی را در هوراکان نسبت به گالاردو به‌وضوح مشاهده کرد اما با وجود برکناری گالاردو از خط تولید همچون یک خودرو مدرن و امروزی نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. درون کابین نیز از ترکیب رنگ مشکی و نارنجی استفاده شده که هارمونی فوق‌العاده‌ای با ظاهر خودرو پیدا کرده است.

سیر تکامل فنی

عبارت LP مخفف واژه Longitudinal posterior بوده که به موتور عقب بودن خودرو و راستای طولی آن اشاره دارد. همچنین عدد 3رقمی بعد از آن میزان قدرت تولیدی را نشان می‌دهد که در گالاردو 550‌اسب‌بخار بوده و در هوراکان به 580اسب‌بخار ارتقا یافته است. درنهایت یک عدد یک رقمی پس از خط – قرار دارد که آن هم به نوع انتقال قدرت خودرو مربوط می‌شود.

اگر این عدد 4 باشد یعنی لامبورگینی مورد نظر چهار چرخ محرک است و اگر عدد 2 در این بخش به کار رود (همچون هر دو لامبورگینی مورد نظر ما) یعنی دو چرخ محرک دارد که شامل چرخ‌های عقب می‌شود. به عبارت دیگر خودرو دیفرانسیل‌عقب است.

سیر تکاملی پرفورمنس این دو سوپراسپرت را می‌توانید در جدول مشاهده کنید. در پایان از علی باستان‌جو برای در اختیار قرار دادن لامبورگینی گالاردو و وحید مولایی برای در اختیار قرار دادن لامبورگینی گالاردو، همچنین مهدی کلانتریان و مهرداد فرخ جهت همکاری در انجام این تست تشکر می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =