بورس

در نیمه‌دوم سال و به‌خصوص از آبان‌ماه، با برگشت قیمت دلار و نزولی شدن آن، کلیت بازار سرمایه نیز از رشد افتاد، به‌طوری‌که شاخص‌کل تا شکستن کانال 200‌هزار واحدی پیش رفت

با آنکه در هفته آخر اسفندماه قرار داریم  اما بازار سرمایه این روزها در نوسان است، با این‌حال گروه خودرویی به عنوان یکی از لیدرهای بازار، این روزها حال و روز خوشی ندارد. با توجه به اینکه در پایان سال قرار داریم، حجم عرضه بر تقاضا در این صنعت بورسی پیشی گرفته و شرکت‌های بزرگ در اکثر نمادها روند نزولی را طی می‌کنند، از سویی این روزها اقبال بازار به نمادهای کوچک و قطعه‌ساز بسیار خوب بود. حال باید دید طی سال آتی گروه خودرویی چه سمت و سویی را در پیش خواهد گرفت.

دلار، نمادهای بزرگ را با خود بالا کشید

اگر بخواهیم روند حرکت خودرویی‌ها در سال جاری را بررسی کنیم، می‌توان آن را به دو بخش تقسیم کرد، بخش نخست که نیمه‌اول سال را شامل می‌شود، باتوجه به افزایش سه‌برابری نرخ دلار و به‌دنبال آن رشد شتابان شاخص کل بورس تهران، خودرویی‌ها نیز از این امر تاثیر گرفتند و شاخص تا آستانه 200 هزار واحدی نیز رسید.

در همین رابطه نمادهای بزرگ باتوجه به وضعیت خوبی که برای آن‌ها پیش آمده بود، به‌واسطه افزایش شاخص‌کل، روند بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند اما درمقابل، نمادهای کوچک به‌دلیل شناوری پایین و همین‌طور نقدشوندگی کمتر در مقایسه با سهام بزرگ، به‌نوعی در رکود به‌سر بردند.

محرک افزایش قیمت افاقه نکرد

در نیمه‌دوم سال و به‌خصوص از آبان‌ماه، با برگشت قیمت دلار و نزولی شدن آن، کلیت بازار سرمایه نیز از رشد افتاد، به‌طوری‌که شاخص‌کل تا شکستن کانال 200‌هزار واحدی پیش رفت، به یک‌باره تا سقف 160‌هزارواحد نزول کرد. باتوجه به این امر گروه خودرویی نیز به‌دلیل حضور نوسان‌گیران و سفته‌بازان در تلاطم افتاد و قیمت به کف خود رسید.

این روند تا انتهای دی‌ماه ادامه یافت اما در این برهه به‌دلیل مجوز افزایش قیمتی که خودروسازان حداقل به میزان 30درصد در خودروهای پرتیراژ و حداکثر 70درصد در خودروهای کم‌تیراژ دریافت کردند، توانستند برای دومین بار در سال‌جاری در مسیر رشد قرار بگیرند و به‌ حداکثر سطح قیمت خود رسیدند حال باتوجه به اینکه اوضاع کلی بازار سهام چندان جذاب نبود، این محرک افزایش قیمت خودرو چندان نتوانست دوام بیاورد و پس از چند روز سهام خودرویی دوباره شروع به ریختن کردند.

پیش‌بینی رشد قیمت‌ها در هفته آخر اسفند 

در حالی ‌که شاخص صنعت خودرو مدت‌ها در محدوده 19 تا 21هزار نوسان بود اما در چند وقت اخیر این شاخص به محدوده 18 هزار واحدی سقوط کرد و براساس نظر کارشناسان باتوجه به محدوده 18 هزارو 300 واحدی که شاخص صنعت خودرو در آن تثبیت شده، این احتمال را به‌وجود می‌آورد که نمادهای گروه خودرویی ولو برای کوتاه‌مدت باردیگر در مسیر رشد قرار بگیرند.

به‌بیان‌دیگر طی روزهای اخیر شاهد کاهش فشار فروش و قدرت گرفتن خریداران بودیم، بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد در هفته آخر اسفند ماه و احتمالا در نوروز شاهد رشد قیمت‌ها در سهام‌های خودرویی به‌خصوص در نمادهای بزرگ باشیم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =