بورس

حجم مناسب نقدینگی واردشده به این گروه، متضمن تداوم روند رو به رشد آن‎هاست

به گزارش «اخبار خودرو»، رکوردشکنی بسیار مهم گروه خودرویی در روز گذشته، سهام‎داران این صنعت بورسی را بسیار امیدوار کرد که این روند در میان‎مدت ادامه پیدا کند. ازسوی‌دیگر، باتوجه به حجم مناسب نقدینگی واردشده به این گروه می‎تواند در آینده مسیر حرکتی خودرویی‎ها را در بازار سهام تعیین کند، به‎طوری‎که می‎توان انتظار داشت بعد از یک فاز اصلاحی - که خودروسازان تجربه خواهند کرد - موج دوم صعود آن‎ها آغاز شود. حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد در عمل جاده‌مخصوصی‎ها به چه سمت‌وسویی حرکت خواهند کرد.

حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه

پیش‎بینی موج‌دوم صعود پس از سپری‎شدن فاز اصلاحی

 آیا احتمال دارد روند خوب کنونی خودرویی‎ها در بازار سرمایه از سوی دولت حمایت ‌شود؟

از انتهای سال گذشته این زمزمه در فضای بازار سرمایه پیچید که دولت قصد حمایت از صنعت خودرو در بورس را دارد و از اسفندماه نیز روند خوب خودرویی‎ها و قطعه‎سازان در بورس آغاز شد، به‎نحوی‎که نمادهای کوچک قطعه‎ساز شروع به افزایش قیمت کردند و این روند همچنان ادامه دارد. اما خودروسازان و نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این صنعت بورسی در انتهای اسفندماه و همزمان با شروع سال جدید شروع به افزایش قیمت کردند که این روند همچنان ادامه دارد.

 روز گذشته خودرویی‎ها اوج روند حرکتی خود را ثبت کردند و با دادوستد یک‎میلیارد سهم به ارزش حدود 182میلیارد تومان، برای سهامداران و کلیت بازار بسیار امیدبخش ظاهر شدند. مهم‎ترین عامل این عملکرد خوب خودرویی‎ها در روز یکشنبه چه بود؟

بزرگ‎ترین محرک افزایش قیمت سهام خودرویی‎ها در روز گذشته، شفاف‎سازی انجام‎شده از سوی ایران‎خودرو بود که اعلام کرد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در مجمع این شرکت بورسی مطرح خواهد شد. همین شفاف‎سازی کافی بود تا سهم‎های خودرویی به لیدری ایران‎خودرو روز گذشته بسیار عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارند.

 آیا باتوجه به صعودی که خودرویی‎ها طی سه هفته اخیر تجربه کرده‎اند، احتمال شکل‎گیری روند اصلاحی برای آن‌ها وجود دارد؟

بله؛ با توجه به روندی که خودرویی‎ها در پیش گرفته‎اند و شاخص صنعت خودرو نیز محدوده مقاومتی خود را پشت سر گذاشته و دادوستدهای بسیاری طی چند روز گذشته در این صنعت بورسی انجام شده است، براین اساس، این پیش‎بینی وجود دارد صنعت خودرو در بازار سهام وارد فاز اصلاحی شود و قیمت‎ها باتوجه به رشدی که در چندوقت اخیر داشته‎اند، طی چند روز نزولی شوند.

 با این تفاصیل، آیا می‎توان این نکته را در نظر گرفت خودرویی‎ها پس از فاز اصلاحی دوباره در مسیر رشد قرار گیرند؟

اگر در فاز اصلاحی، این پول هوشمندی که طی مدت رشد خودرویی‎ها وارد این گروه شده است، به‎طور کامل خارج نشود، می‌توان این امید را داشت که در میان‎مدت خودرویی‎ها همچنان به روند مثبت و رو به جلوی خود را در بازار سرمایه ادامه دهد. این امر برای کسانی که نتوانستند از سوددهی خودرویی‎ها در این مدت بهره‎مند شوند، فرصت بسیار خوبی خواهد بود.

 مهم‎ترین عاملی که می‎تواند سبب‎ساز موج دوم صعود خودرویی‎ها شود، چیست؟

باتوجه به این‎که ایران‎خودرو اعلام کرد افزایش سرمایه افزایش از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‎زودی عملیاتی خواهد شد، هر زمانی که این خبر به‎صورت رسمی اعلام شود، می‎توان به صعود دوم خودرویی‌ها در سال جدید امیدوار بود. ازسوی‌دیگر، باید دید آیا برنامه‎های دولت برای صنعت خودرو درنهایت عملیاتی خواهد شد یا خیر.

قیمت سهام ایران‎خودرو در فاز اصلاحی احتمالی تا چه سطحی می‎تواند کاهش یابد؟

به‌نظر می‎رسد سهام ایران‎خودرو در هر سهم تا 350 تومان اصلاح شود اما بعد از آن می‎توان گفت این نماد می‎تواند قیمت‎های 450 و حتی 500 تومان را نیز محقق کند. به بیان دیگر، اصلاح 10درصدی قیمت‎ها در گروه خودرویی دور از ذهن نخواهد بود، چراکه پشتیبان صعود دوباره خودرویی‎ها، پشت سر گذاشتن این فاز اصلاح است تا این رشد دوباره تکرار شود.

 این حجم از نقدینگی را که روز گذشته به گروه خودرویی وارد شد، باتوجه به کم‎نظیر بودن آن در چند وقت گذشته چگونه می‌توان تحلیل کرد؟

این حجم نقدینگی یعنی دادوستد 180میلیاردتومانی سهام در یک روز، در بین سایر گروه‎ها نیز بسیار چشمگیر و خاص بوده است. 
بنابراین می‎توان گفت روندی که خودرویی‎ها آغاز کردند، زودگذر نیست و در میان‎مدت نیز می‎توان رشد را برای این صنعت بورسی متصور بود اما احتمال فاز اصلاحی و روند نزولی قبل از آن را نیز باید در نظر گرفت. 

مصطفی احمدلو، کارشناس بازار سرمایه 

نمادهای قطعه‎ساز هم از روند رشد گروه منتفع خواهند شد

 روز گذشته خودرویی‌ها در بازار سهام بسیار خوب ظاهر شدند. این امر را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

باتوجه به روندی که آن‎ها از ابتدای سال شروع کردند، پیش‎بینی می‎شد این روند حداقل در کوتاه‎مدت ادامه پیدا کند. اما شفاف‎سازی ایران‎خودرو و تاکید بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها، بسیار برای بازار تسهیل‎کننده بود و موجبات رشد بیشتر و همه‎جانبه را برای خودرویی‎ها فراهم آورد.

 روند حرکتی خودرویی‎ها را در روزهای پیش رو را چگونه پیش‎بینی می‎کنید؟

به احتمال زیاد، این روند صعودی با یک ایست مواجه خواهد شد. چراکه خودرویی‎ها در ادامه وارد فاز اصلاحی خواهند شد. اما بعد از آن می‎توان دوباره این انتظار را داشت که در مدار صعود قرار گیرند.

 برخی کارشناسان معتقدند درصورتی‌که شرکت‎ها سرمایه خود را از طریق تجدیدارزیابی دارایی‎ها افزایش دهند، در عمل آورده جدیدی به شرکت اضافه نمی‎شود. دیدگاه شما در این باره چیست؟

بله، این موضوع درست است و این قضیه بیشتر جنبه روانی و هیجانی دارد و در مورد شرکت‎هایی که از این طریق سرمایه خود را افزایش می‎دهند، رخ می‎دهد. در مورد ایران‎خودرو نیز در عمل چنین امری روی داده و با این‎که این کار هنوز جنبه عملیاتی پیدا نکرده، سهام این شرکت رشد خوبی را به خود دیده، در صورتی که اتفاق عملیاتی جدیدی در این باره روی نداده است.

 نمادهای کوچک قطعه‎ساز در اسفندماه رشد خوبی را پشت سر گذاشتند. آیا در روزهای پیش‌رو نیز این نمادها خواهند توانست همچنان این روند را ادامه دهند؟

این روزها کلیت گروه خودرویی در وضعیت خوبی به‎سر می‎برد و درپی این موضوع می‎توان انتظار داشت قطعه‎سازها نیز در اکثر نمادها از این وضعیت منتفع شوند و به رشد خود ادامه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =