خودران

کمیسر عالی حمل و نقل اتحادیه اروپا در کنفرانسی که در روزهای اخیر در اسلونی برگزار شد، پیش‌بینی کرد که تا سال 2030 قابلیت رانندگی خودران فراگیر و عمومی شود. خودروهای خودران نقشی اصلی در برنامه اتحادیه اروپا برای به صفر رساندن تلفات جاده‌ای ایفا می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،ویولتا بالک، عالی‌ترین مقام اتحادیه اروپا در رابطه با مساله حمل و نقل در سخنرانی خود گفت: «ما بر این باوریم که تا سال 2030 نسل جدیدی از خودروها خواهیم داشت که به طور کامل خودکار خواهند بود.» امسال خودروسازان 15ویژگی جدید [مربوط به ایمنی و اتوماسیون] را برای تمامی خودروها در تمامی سطوح قیمت عرضه کرده‌اند. 

  ویژگی‌های آینده‌گرایانه
آن دسته از ویژگی‌هایی که به اتوماسیون مربوط می‌شوند شامل فناوری حفظ مسیر، حسگر‌های حواس‌پرتی راننده، حسگرهای بیرونی، یاری‌رسان هوشمند سرعت و یک «جعبه سیاه» ثبت وقایع است که می‌تواند به تشخیص عوامل تصادفات کمک کند. برخی از این ویژگی‌ها می‌تواند به خودکار شدن بیشتر خودروها کمک کند. آن‌طور که خانم بالک برآورد کرده‌، ظرف چهار سال گذشته چیزی حدود 230میلیارد یورو صرف سرمایه‌گذاری در نوآوری‌ها و ابداعات حمل و نقل شده است. 
بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری در حمل و نقل عمومی صرف شده و تنها 70درصد آن در بخش راه‌آهن بوده است. این در حالی است که شرکت‌های خصوصی بیشتر در فناوری‌های خودران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اما اروپا در حال کار روی یک سیستم یکپارچه حمل و نقل است که همزمان بخش‌های خصوصی و دولتی، شخصی و عمومی را در بر می‌گیرد. خانم بالک در سخنان خود به این نکته اشاره کرد: «حمل و نقل خودران فقط به خودروها مربوط نمی‌شود بلکه کشتی‌ها، هواپیما‌ها و قطارها را هم در بر خواهد گرفت. رویای من این است که ما همه این اتفاقات را رقم بزنیم.» اساسا این یک مدل فراگیر حمل و نقل خودکار در سطح یک قاره است. نکته قابل‌توجه اینجاست که این رویای اروپایی معادلی در خاک ایالات‌متحده یا سایر قاره‌ها ندارد. 

   الگویی فراگیر 
این دیدگاه شامل آن می‌شود که به حمل و نقل به چشم خدمتی کلی با اجزای بسیار متفاوت و در عین حال پیوسته نگاه کنیم و هر بار که فردی قصد سفر می‌کند، تمام حالات مختلف برای او فراهم باشد. به عنوان مثال یک نفر می‌تواند برای رسیدن به تراموا از خودرویی اشتراکی استفاده کند و سپس با تراموا خود را به ایستگاه قطار برساند. پس از سفر با قطار نیز این مسافر فرضی می‌تواند با بهره‌گیری از اتوبوس یا سایر خدمات اشتراکی خود را به مقصد نهایی برساند. به گفته خانم بالک تا یک دهه دیگر اکثر (یا شاید تمامی) قسمت‌های چنین سفر متنوعی به صورت خودران صورت خواهد گرفت و به احتمال زیاد فناوری خودران در سفرهای هوایی نیز رایج خواهد شد. بخش دیگر این رویای بزرگ کربن‌زدایی از صنعت حمل و نقل است: یک انتقال تمام و کمال به سوی خودروهای الکتریکی یا سایر موتورهای پاک که تا سال 2050 فراگیر خواهند شد و موتورهای سوخت فسیلی را از دور خارج خواهند کرد. در واقع ستون دوم استراتژی موسوم به «رویای صفر» خانم بالک را آلایندگی صفر تشکیل می‌دهد. به گفته خانم بالک صنعت حمل و نقل در حال حاضر دومین عامل اصلی آلایندگی در اروپا است. (به صفر رساندن سطح استفاده از کاغذ در سراسر صنعت حمل‌ونقل ستون سوم راهبرد خانم بالک است.)

  توجه به مساله اصلی
البته هم خانم بالک و هم سایر مسئولان و تصمیم‌گیرندگان صنعت حمل و نقل به خوبی به این مساله واقف هستند که این گذار به راحتی انجام نخواهد گرفت. خانم بالک گفته است: «ما بدون در اختیار داشتن حمایت یک اکوسیستم قوی موفق نخواهیم شد که به چیزی دست پیدا کنیم.» او در ادامه افزود که نوآوری بدون سرمایه‌گذاری نمی‌تواند شکوفا شود. او در پایان به این مساله اشاره کرد که دستیابی به حمل و نقل به عنوان یک خدمت نیازمند یک تمرکز نه روی فناوری یا حالات مختلف حمل و نقل بلکه روی مردم است. خانم بالک در این باره گفت: «نباید خودمان را گیر داستان‌های کوچک بیندازیم. اصل ماجرا مردم هستند. مساله ما نه کامپیوترها، ماشین‌ها و جاده و غیره، بلکه مردم هستند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =