ویب واکر

ویب واکر (Wiebe Wakker)  با طی مسافرت یک‌هزار و 119 روزه خود توانسته است رکورد طولانی‌ترین مسافرت با یک خودرو برقی را به‌نام خود به ثبت برساند

به گزارش «اخبار خودرو»، شهر سیدنی استرالیا روز گذشته آخرین میزبان خودرو برقی هلندی بود که در مسیر حرکت ۹۵هزار کیلومتری خود از آمستردام تا سیدنی، ایران را نیز در بین ۳۳ کشور دیگر قرار داده بود. حالا ویب واکر (Wiebe Wakker)  با طی مسافرت یک‌هزار و 119 روزه خود توانسته است رکورد طولانی‌ترین مسافرت با یک خودرو برقی را به‌نام خود به ثبت برساند. 

خودرو او درواقع نسخه استیشن‌ از فولکس‌واگن جتا ست. به‌گفته او این خودرو بندیت آبی (Blue Bandit) نام‌ دارد و با تغییر شیوه سوخت به تمام برقی می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل، مسافت ۲۰۰ کیلومتر را طی کند. این درحالی است که پاسات استیشن برای طی کردن چنین مسافرت طولانی نیاز به حداقل ۷ هزار لیتر بنزین داشت اما بندیت آبی توانسته این مسافت را با ۱۷ مگاوات ساعت طی کند. البته هزینه  این تغییر در مجموع برابر با پرداخت 3 هزار و 750 دلار است که بخش عمده آن توسط میزبان‌های واکر پرداخت ‌شده و او فقط ۳۰۰ دلار برای شارژ خودرویش در طول سفر هزینه کرده است و عمده آن در استرالیا انجام ‌شده، همچنین در حین انجام این مسافرت او فقط یکبار نیاز به تعویض تایرها پیداکرده است.  با رسیدن واکر به پارک طبیعت شهر سیدنی او نخستین کسی است که با یک خودرو تمام‌برقی از یک سوی کره خاکی به سمت دیگر آن می‌رود. 

همچنین اولین جهانگردی است که از ترکیه، ایران، هند، میانمار، مالزی و اندونزی با یک خودرو برقی عبور کرده است. واکر شهر خود را ۱۵ مارس سال ۲۰۱۶ ترک کرد و پس از ۳ سال با کمترین خرج ممکن توانسته است، توانایی‌های چشمگیر خودروهای برقی را به دیگران به اثبات برساند. با این‌حال او در طی مسیر از مردم هر کشور برای تامین غذا، محل اقامت و شارژ خودرو خود درخواست همکاری می‌کرد که در این میان او همیشه از مردم ایران به خاطر میزبانی بی‌نظیرشان سپاس‌گزار بوده است. صدها نفر در سایت او ثبت‌نام کردند و آمادگی خود را برای حمایت از واکر در طی مسیر نشان دادند. 

در این مسافرت، او از هلند به اتریش و اروپای‌شرقی، خاورمیانه، هند و جنوب‌غربی آسیا عبور کرد. همچنین پس از گذر از کشور ترکیه، از آذربایجان‌غربی وارد ایران شد و پس از گذشتن از استان‌های شمال غربی خود را به تهران رساند تا نزد هیات‌علمی دانشگاه خواجه‌نصیر خودرو برقی‌اش را در کنار خودروبرقی قاصدک نصیر شارژ شود.

سپس راهی اصفهان، کرمان، بیابان‌های مرکزی ایران و بندرعباس شد تا به دوبی برسد. به گفته واکر پروژه «وصل‌ام کن» (Plug me In) قصد دارد قابلیت‌ خودروهای برقی را به‌طور عملی اثبات کند. به نظر او «خودروهای برقی تنها راه جلوگیری از تغییرات آب‌وهوای کره زمین هستند.»

وی  می‌گوید: «‌من می‌خواستم نظر و تفکر مردم را برای راندن خودروهای برقی تغییر دهم. به‌همین منظور مزایای این خودرو در زمینه حمل‌ونقل پایدار را توضیح دادم. اگر کسی بتواند از یک‌ سوی زمین به دیگر سمت آن با خودرو برقی برود، بنابراین می‌توان از این انرژی برای سوخت خودروها به‌صورت روزمره استفاده کرد.»

همچنین واکر اعلام کرد هرگز محبت‌هایی را که به او در طی این سفر شد، فراموش نخواهد کرد. نزدیک به ۲ هزار نفر از ۴۵ کشور مختلف جهان به او پیشنهاد اقامت دادند و در طی این مسافرت کمک‌های فراوانی از مردم از جمله تعمیر و خدمات سرویس خودرو گرفته بود. او می‌گوید: «من از اینکه به سیدنی رسیده‌ام، خیلی هیجان‌زده هستم، چون از هلند تا اینجا مسافت زیادی را طی کرده‌ام».

ویب قصد دارد تا سه‌هفته دیگر به هلند بازگردد و پس‌ از آن شروع به نوشتن کتابی خواهد کرد که خلاصه تجربیاتش درباره مردم و فرهنگ‌های مختلف طی این سفر است؛ البته او سفیر حمل‌ونقل پایدار و خودروهای برقی باقی خواهد ماند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =