صنعت خودرو

امکان دارد وضع نامساعد صنعت خودرو، بدون این اقدام نیز برطرف شود، اما اگر قرار باشد چالش‌ها به شکل اصولی از میان برود، باید همزمان با پیشرفت فعالیت صنعت خودرو، شبکه‌های توسعه و فناوری نیز رشد کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،نبود ارتباط مناسب و منسجم میان صنعت خودرو و دانشگاه، یکی از نقایص عملکرد خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود. درحالی‎که با سرمایه‌گذاری حساب‎شده، امکان بهره‌برداری قابل‌توجه در این بخش وجود داشت، اما با طفره‎رفتن از صرف هزینه در زمینه توسعه فناوری از سوی دولت و خود خودروسازان، این صنعت بارها متحمل خسارت‌های هنگفت شده است. در این رابطه یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به این‎که طی سال‌های گذشته هیچگاه ارتباط منسجمی میان صنعت و دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل نگرفته است، اظهار کرد: «این ارتباط باید از سال‌ها قبل ایجاد می‌شد، اگرچه امروز هم دیر است، اما هنوز فرصت برای این موضوع هست. این اقدام نیاز به یک نظام توسعه فناوری دارد.»

  ارتباط میان صنعت و دانشگاه نیاز به حمایت دولت دارد
امیرحسن کاکایی با بیان اینکه در تمام دنیا این وظیفه برعهده دولت‌ها است، گفت: «البته امکان دارد وضع نامساعد صنعت خودرو، بدون این اقدام نیز برطرف شود، اما اگر قرار باشد چالش‌ها به شکل اصولی از میان برود، باید همزمان با پیشرفت فعالیت صنعت خودرو، شبکه‌های توسعه و فناوری نیز رشد کنند.» وی با بیان این‎که امروز به شدت این توانمندی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: «این توانمندی‌ها باید شکل اجرایی به خود بگیرند و در خطوط تولید انبوه، ارزش‌آفرین شوند. این کار نیاز به ساختارسازی و حمایت دولت دارد. البته معاونت علمی و فناوری بخشی از آن را آغاز کرده است، اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به جایگاه مورد انتظار هنوز جای کار زیادی وجود داشته باشد.» کاکایی با توضیح این‎که در این شرایط باید عزمی جزم شود و شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهی به شکل صحیح فعال شوند، تاکید کرد: «تا امروز متاسفانه بارها اتفاق افتاده است که نظام صنعتی و حتی دولت شعارهای قشنگی داده که فعالان دانشگاه به آن‌ها مشغول می‌شوند اما در زمان بهره‌برداری مشخص می‌شود موانع جدی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد ایده، تبدیل به یک عملکرد تولیدی شود.» این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این‎که تبدیل شدن یک ایده به اجرا و تولید انبوه، نیاز به ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری دارد، ادامه داد: «بر این‌اساس بد نیست دولت از این فرصت استفاده کند و این توانمندی را به منصه ظهور برساند.»

  خودروساز به‎تنهایی نمی‌تواند سطح خودکفایی را افزایش دهد
امیرحسن کاکایی در بخش دیگری از اظهارات خود، با اشاره به این‎که آن‎چه هنوز آن‎طور که انتظار می‌رود مورد توجه قرار نگرفته است، مساله فناوری‌ها و بخش‌های خاصی از تولید قطعات تکنولوژیک است، خاطرنشان کرد: «موضوع فناوری به دلیل نبود صرفه اقتصادی در سال‌های گذشته به آن شکل مورد توجه قرار نگرفته بود. این مساله باعث شده است امروز با مشکلات متعددی در صنعت خودرو مواجه شویم.» به گفته وی، آن‎چه دولت باید تمام قد آن را پیگیری کند، رفع مشکلات تولید است. 
به این ترتیب تولید خودروهای پرتیراژ به روال منطقی باز خواهد گشت. این استاد دانشگاه در خصوص تولید قطعات با تکنولوژی بالا و افزایش سطح خودکفایی محصولات در صنعت خودرو، توضیح داد: « امکان ندارد خودروساز به‎تنهایی از عهده افزایش سطح خودکفایی برآید، مگر این‎که از سایر بخش‌های علمی و اقتصادی کشور نیز کمک بگیرد. چراکه 40سال است صنعت خودرو در کشور ما فعال است، اما هنوز نقاطی مغفول باقی مانده است.» 
کاکایی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر این‎که باید برای صنعت خودرو، مدل اقتصادی تعریف شود و این مساله‌ای است که در این حوزه مورد توجه جدی قرار نگرفته است، اظهار کرد: «اگر پیش از این کار در این زمینه اقتصادی نبود، امروز هم این‌فضا ایجاد نشده است. در این شرایط برای جذب سرمایه‌گذار در این بخش، دولت باید کمک کند.» 
به گفته وی، دولت یا باید در این زمینه مشوق و انگیزه ایجاد کند، یا مستقیما سرمایه‌گذاری کند. قابل انکار نیست که توجیه‌پذیر شدن عملکرد صنعت خودرو از لحاظ اقتصادی و در عین حال توسعه فن‌آوری در این بخش، نیاز به سرمایه‌گذاری جدی دارد؛ موضوعی که در شرایط فعلی به دلیل مشکلات موجود، از عهده فعالان صنعت خودرو خارج است. 
کاکایی با تاکید بر این‎که فعالیت خودروسازان و قطعه‌سازان کشور در ماه‌های گذشته به دلیل موانع ناشی از تحریم‌های اقتصادی، با زیان همراه بوده است، گفت: «آن‎ها در این شرایط برای تامین نقدینگی مورد نیاز به‌منظور ادامه تولید نیز با مشکل مواجه هستند. بنابراین به منظور توسعه فناوری در این بخش، یا دولت باید مستقیم وارد سرمایه‌گذاری شود و یا انگیزه و جذابیت کافی برای جذب سرمایه غیردولتی ایجاد کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =