بورس

در اولین روز از دادوستدهای این هفته گروه خودرویی در بازار سرمایه، سه نماد بزرگ و تاثیرگذار این صنعت بورسی با کاهش روبه‎رو شدند، به‎طوریکه ایران‎خودرو با کاهش 3.7درصد، سایپا با 1.3درصد و پارس‎خودرو با کاهش 0.7درصدی مواجه شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»،همچنین نمادهای گسترش سرمایه‌گذاری ایران‎خودرو، سایپا آذین، قطعات اتومبیل ایران، مهرکام‌پارس، فنرسازی زر، رینگ‎سازی مشهد، آهنگری تراکتورسازی ایران، رادیاتور ایران و کمک‎فنر ایندامین نیز منفی خوردند اما درمقابل نمادهای محورسازان ایران‌خودرو، زامیاد، سرمایه‌گذاری رنا، گروه بهمن، صنایع ریخته‎گری ایران، الکتریک‎خودرو شرق، موتورسازان تراکتورسازی ایران، ایرکا‌پارت‌صنعت و موتورسازان تراکتورسازی ایران مثبت شدند. همچنین روز گذشته طی 42هزار و 837 نوبت معاملاتی، 618میلیون و 384هزار سهم با ارزش 99میلیارد و 255میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات دیروز به بیش از 20هزار میلیارد تومان بالغ شد. همچنین شاخص صنعت خودرو نیز گذشته با کاهش 242 واحدی در کانال 22هزار و 557 واحدی قرار گرفت.

   عرضه بلوک زامیاد منتفی شد
درحالی‎که سایپا اواسط اسفندماه سال آینده از برنامه فروش بلوک ۱۳.۱۳درصدی سهام شرکت زامیاد از طریق بازار اول معاملات بورس خبر داده بود، اکنون از این تصمیم منصرف شده است. پیش از این قرار بود امروز (25 فروردین)، ۷۲۶میلیون و ۳۲۷هزار و ۳۰۴ سهم «خزامیا» به قیمت پایه هر سهم ۱۰۷۲ ریال و ارزش ۷۷.۸ میلیارد تومان از طریق کارگزاری بانک ملی عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم ۱۰۷۲ ریال و قیمت پایه کل ۷۷.۸ میلیارد تومان تعیین شده بود.

   مهلت استفاده از سهام حق‌تقدم زیرمجموعه ایران‎خودرو
از سوی‌دیگر، در پی افزایش سرمایه ۶۰‌درصدی گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، مهلت استفاده از سهام حق‌تقدم این زیرمجموعه ایران‎خودرو که دارای صف خرید است، اعلام شد. شرکت گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو با برگزاری مجمع فوق‎العاده در 26 اسفندماه سال گذشته، اقدام به افزایش سرمایه 60 درصدی کرد و طی آن سرمایه اسمی 150میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 240‌میلیارد تومان رساند.
   شاخص‌کل در حال رکوردشکنی تاریخی
در حالی روز گذشته نماگر اصلی بازار به قله تاریخی خود نزدیک شد که نگرانی‌ها از افزایش ریسک‌های سیستماتیک ناشی‌از مسایل کلان اقتصادی وجود دارد. از سوی دیگر، با باز شدن معاملات بازار سهام در اولین روز هفته، قیمت بیشتر سهم‌ها و به‌خصوص سهم‌های شاخص‌ساز با رشد مواجه شد و توانست به رقم تاریخی ۱۹۵هزار و ۴۸۰ واحدی نزدیک شود. حال با ورود نماگر اصلی به این کانال تاریخی، بسیاری انتظار دارند شاخص کل برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه، سقف ۲۰۰هزار واحدی را رد کند. هرچند این افزایش مداوم می‌تواند سبب شود بازیگران بازار سهام سود بیشتری را به‌دست آورند، اما از طرفی این رشدها به‌دلیل سیگنال‌هایی مانند افزایش تولید شرکت‌ها و رونق اقتصادی حاصل نشده، بلکه ناشی‌از ریسک‌های سیستماتیکی است که قیمت ارز را در طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته با رشد مواجه کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =