خودروهای گذرموقت

اما نکته جالب‌توجه این است که به‌رغم مشکلات فراوانی که برسر راه خودروهای گذرموقت وجود دارد، درحال‌حاضر خودروهای خاص و کمیابی در کشور با پلاک گذرموقت درحال تردد هستند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، خودروهای گذرموقت معمولا دنیای متفاوتی داشته و در میان ماشین‌بازها از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. زیرا به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده از سال‌ها قبل در واردات خودرو و توقف بخش عمده‌ای از فعالیت شرکت‌های مربوط به این بخش، جای خود را به خودروهای گذرموقت داد. اما این روزها به‌دلیل بالا رفتن نرخ ارز و همچنین اعمال قوانین سختگیرانه در تردد خودروهای گذرموقت، کمتر شاهد ورود خودروهای خاص و کمیاب به‌صورت گذرموقت به کشور هستیم. این موضوع در کنار ممنوعیت واردات خودرو به کشور، به یکی دیگر از موارد ناراحت‌کننده برای ماشین‌بازها و علاقه‌مندان به اخبار بازار خودرو تبدیل شده است.

در گذشته بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای خاص اقدام به وارد کردن خودرو موردنظر خود به‌صورت گذرموقت می‌کردند اما درحال‌حاضر این موضوع به‌دلیل افزایش شدید نرخ ارز و همچنین ممنوعیت خرید و فروش خودروهای گذرموقت به شدت کاهش یافته است. با این حال برخی شرکت‌ها به‌صورت وکالتی اقدام به فروش این دسته از خودروها می‌کنند.

البته این روش ممکن است مشکلاتی را برای مالک خودرو به‌همراه داشته باشد. زیرا باتوجه به درج آگهی‌هایی مبنی‌بر خریدوفروش خودروهای گذرموقت در بعضی سایت‌های خریدوفروش خودرو، برخی افراد اقدام به خرید این خودروها می‌کنند اما باتوجه به اعلام معاون فنی‌-مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا، این خودروها قابلیت نقل و انتقال مالکیت یا حتی واگذاری موقت را نداشته و خریدارانی که به این مطلب توجه نکنند، مال‌باخته و متضرر خواهند شد.

نکته دیگر درخصوص تردد خودروهای گذرموقت مدت زمان محدود آن است. به‌عبارت‌دیگر خودروهای دارای پلاک گذرموقت در هر شرایطی حق‌تردد، بیش‌از مدت زمان درج شده در اسناد و پلاک را ندارند و در صورت تردد پس از پایان اعتبار، به‌عنوان خودرو قاچاق با آن‌ها برخورد می‌شود.

خودروهای منطقه آزاد که قصد تردد در خاک اصلی کشور را دارند، در صورت مجاز بودن و عدم مغایرت با قوانین حاکم بر آن منطقه، می‌توانند با دریافت پلاک گذرموقت تنها یک‌ماه در خاک اصلی کشور تردد کنند. همچنین سایر خودروهایی که از مرزهای کشور وارد می‌شوند با توجه به کشور مبدا، بین ٣ تا ۶ ماه حداکثر مجازند در سرزمین اصلی تردد کنند.

یکی دیگر از قوانین تردد خودروهای گذرموقت، درج نام مالک به‌عنوان راننده در مدارک خودرو است، بدان‌معنا تنها کسی که نامش در اسناد صادره ازسوی راهنمایی و رانندگی درج شده است، حق رانندگی با خودرو موردنظر را داشته و اگر شخص دیگری با آن رانندگی کند، خلاف قانون است و پلیس با شخص خاطی و مالک برخورد خواهد کرد.

اما نکته جالب‌توجه این است که به‌رغم مشکلات فراوانی که برسر راه خودروهای گذرموقت وجود دارد، درحال‌حاضر خودروهای خاص و کمیابی در کشور با پلاک گذرموقت درحال تردد هستند. به عنوان مثال مدتی است که یک دستگاه مرسدس بنز X کلاس به‌صورت گذرموقت وارد کشور شده و در حال تردد است. این خودرو که یکی از جدیدترین محصولات کمپانی مرسدس بنز است، برای اولین‌بار وارد کشور شده، همچنین ورود نخستین مرسدس‌بنز CLS نسل جدید از دیگر مواردی است که در آخرین روزهای سال گذشته صورت گرفت. این خودرو درحال‌حاضر مجاز به تردد در خاک اصلی کشور است.

یکی دیگر از خودروهای خاص گذرموقت که در پایتخت مشاهده شده، یک دستگاه جگوار F-Type قرمز مات بوده که از منطقه آزاد اروند به‌صورت گذرموقت وارد خاک اصلی کشور شده است. علاوه‌بر آن یکی‌دیگر از خودروهای گذرموقت خاص که در پایتخت درحال تردد است، یک رنجروور ووگ اتوبیوگرافی بوده که دارای کیت بدنه لومار است. این خودرو از کشور کویت به‌صورت گذرموقت وارد کشور شده و مهلت تردد آن تا پایان فروردین ماه است. همچنین تردد پژو RCZ گذرموقت در شهرهای شمالی ایران نیز از دیگر مواردی است که مورد توجه ماشین‌بازها و علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت قرار گرفته است.

باتوجه به این‌که این روزها تغییر ظاهر خودروهایی نظیر تویوتا لندکروزر و تبدیل آن‌ها به نسخه‌های فیس‌لیفت‌شده بسیار رایج شده است، دیدن یک لندکروزر گذرموقت 2019 شاید چندان جذاب به‌نظر نرسد. اما در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی، یک دستگاه تویوتا لندکروزر سفید 2019 به‌صورت گذرموقت وارد کشور و در مناطق شمالی ایران مشاهده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =