ترخیص خودروهای مانده در گمرک

در پایان جلسه روز گذشته سه گروه مجزا به سرپرستی محمدرضا مودودی، سید مهدی نیازی و فرشاد مقیمی به محل سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی و گمرک رفتند و تحقق موارد مقررشده را پیگیری کردند

به گزارش «اخبار خودرو»، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ایران درخصوص پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ترخیص هرچه سریعتر خودروهای مانده در گمرک گفت: «با دستور مستقیم وزیر صنعت برای اجرای مصوبه هیات دولت، تمامی معاونین این وزارتخانه با جدیت از ابتدای هفته جاری پای کار آمدند و همه مدیران ذی‌ربط برای حل مشکل خودروهای بلاتکلیف‎مانده در گمرک‌های کشور فراخوانده شدند. بر این اساس، طی فرصتی 48ساعته، دو مانع بزرگ که در رأس آن ارتباط سِرورهای سازمان گمرک و بانک مرکزی و عدم ارتباط میان سامانه‎های گمرک و وزارت صنعت بود، رفع شد.»

کوروش مرشدسلوک افزود: «با توجه به حساسیت این سامانه‌ها و وجود امکانات زیرساختی برای محقق‎شدن این مهم، معاونان وزیر صنعت طی زمان در نظر گرفته شده این موانع را برطرف کردند و در پایان جلسه روز گذشته با تقسیم کار میان نمایندگان و مدیران عامل شرکت‌های نمایندگی در سه گروه مجزا به سرپرستی محمدرضا مودودی؛ سرپرست سازمان توسعه تجارت، سید مهدی نیازی؛ مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات و فرشاد مقیمی؛ معاون امور صنایع وزارت صنعت، به محل سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی و گمرک رفتند و به صورت میدانی تحقق موارد مقررشده در جلسات اخیر را پیگیری کردند. مدیران سازمان گمرک و سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی در جلسه‎ای که روز گذشته برگزار شد، دیگر جوانب تسهیل‎کننده را در این خصوص بررسی کردند.

شکل‎گیری بارقه‎های امید

فرازونشیب‌های مقابل مشتریان خودروهای خارجی و شرکت‌های نمایندگی در سال گذشته آن‎قدر زیاد بود که بسیاری از مدیران شرکت‌های واردکننده خودرو امیدی برای برون‎رفت از این وضعیت حتی با احتمال آزادسازی واردات در سال 98 نداشتند. مشتریان نیز با توجه به وعده‌های مکرر عمل‎نشده از سوی مدیران دولتی انتظار سوار شدن بر خودروهای خود را از سر بیرون کرده بودند و شاهد این ماجرا طرح شکایات گسترده در مجامع قضایی و نظارتی از سوی مصرف‌کنندگان به محصول نرسیده در ماه‌های پایانی سال گذشته است.

با تغییر سکان‌دار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و بر مسند نشستن رضا رحمانی که از بدنه کارشناسی این وزارت انتخاب شد و تجربه‌ای کافی برای مواجهه با مسائل بغرنج ایجادشده توسط مدیران گذشته را داشت، این امید و انتظار در اذهان فعالان این بخش از صنعت کشور شکل گرفت که او بتواند در فرصتی مقتضی و با تغییر رویکرد در تصمیم‌گیری‎ها شرایط مناسب‌تری را برای بخش واردات خودرو و شرکت‌های نمایندگی‌ رسمی به‎وجود آورد.

همدلی مدیران وزارت صنعت با واردکنندگان خودرو

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ایران با اشاره به تقسیم‎بندی آثار تحریم از منظر معاون وزیر صمت به اثرات واقعی و روانی، گفت: «آقای مقیمی اشتراک نظرهای بسیاری با اعضای انجمن واردکنندگان دارد.

وی در جلسه روز نخست هفته جاری درخصوص مواجهه باتحریم اذعان کرد؛ در چنین شرایطی باید فضای روانی جامعه را مدیریت می‌کردیم و این موضوع به‎گونه‌ای برنامه‎ریزی می‌شد که موجب نگرانی مردم نشود. این گفته، دقیقا خواست اعضای انجمن در سال 96 و 97 بود که به زبان‌های مختلف در مصاحبه با رسانه‌ها بارها از سوی ما تکرار شد. حال خوشبختانه معاون وزیر صدای شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو را شنیده است.»

 وی افزود: «هدف اصلی تحریم‌ها ضربه‎زدن به بخش صنعت و تجارت بود که می‎توانست سایر بخش‎های اقتصاد کشور را هم تحت تاثیر قرار دهد، اما با اتخاذ تدابیر به‎موقع می‌توانیم آن‎چه دشمنان به دنبال آن هستند را عقیم بگذاریم.»

ریسک سرمایه متوجه شرکت‌های واردکننده خودرو است

مرشدسلوک با تاکید بر لزوم تبدیل تهدید تحریم‌ها به فرصت، اظهار داشت: «با وجود تحریم‌ها درصورت تصمیم‌گیری‌های بهنگام می‌توانستیم مقابل زیاده‌‎خواهی‌های غرب بایستیم و حتی در برخی از حوزه‌های صنعت رشد داشته باشیم. هرچند در مواجهه با تحریم‌ها شتابزده عمل شد و به‎نوعی به فشار آن به صنعت دامن‌زده شد، اما همین‌که بتوانیم مساله پیش پا افتاده‌ تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک را که به مرور زمان کوهی از آن ساخته‌ایم، از میان برداریم؛ کمک بزرگی به بخش واردات خودرو کشور شده است.»

وی ادامه داد: «همه این کارها توسط بخش خصوصی انجام شده است و دولت باید فقط نقش سیاست‎گذاری و تسهیل امور را بر عهده داشته باشد. بنابراین ریسک سرمایه متوجه شرکت‌های واردکننده خودرو است و البته جریان آزاد پول می‌تواند نقش موثری در کاهش فشار تحریم‌های صنعت خودرو و همچنین کاهش تنش‌های ایجادشده میان متقاضیان خرید خودروهای خارجی داشته باشد که بیش از یک سال است در انتظار تحویل خودروهای خریداری‎شده خود هستند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    1 0
    انشاله هرچه زودتر و با قیمت پایین تری به مردم بدن چون خودشان مسئول تاخیر شدن زیان وارد شده به مردم را نباید دوباره از جیب مردم کشید بیرون ممنون از همه اساتید که زحمت کشیدن خدا قوت یا علی
  • مشتری داتیس خودرو AE ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    1 0
    اینجانب تابستان ۱۳۹۶ نسبت به خرید یک دستگاه ولوو از شرکت داتیس خودرو اقدام کردم ، اکنون شرکت مدعی است که این مدل خودرو اصلا وارد نشده است ، تکلیف اینجانب که سرمایه خود را در صورت عدم تحویل خودروی ثبت نامی از دست داده باید تصور کنم ، چیست ؟؟!!! در زمان ثبت نام قیمت خودرو ۲۰۰ میلیون تومان و نرخ دلار ۳۳۰۰ و تعرفه واردات حدود ۴۰ درصد بود . با این شرایط یعنی مبنای ارز نیمایی و تعرفه ۹۰ درصد نمی توانم خودروی خود را در صورت واردات تحویل بگیرم ، کجای این عدالت و انصاف رعایت شده و می شود ؟؟!!! چرا کسی به فکر من نیست .... از کجا مابه التفاوت چند صد میلیونی یا یک میلیاردی بپردازم ، اصلا چرا باید مابه التفاوت بپردازم ...مگر درآمد من چقدر در این مدت افزایش یافته است .....خیلی ظلم و ستم است.....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

آخرین اخبار