کد خبر: 224683
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶

دیوید میچل، نویسنده بریتانیایی در رمانی به نام «اطلس ابر» سفری را در زمان آغاز می‌کند و از قرن نوزدهم تا آینده‌ای دور پیش می‌رود.

 به گزارش « اخبار خودرو » ، علی منصوری در سرمقاله امروز (سه شنبه – ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۸ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « ظهور احتمالی ابرتولیدکنندگان خودرو‎ » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

دیوید میچل، نویسنده بریتانیایی در رمانی به نام «اطلس ابر» سفری را در زمان آغاز می‌کند و از قرن نوزدهم تا آینده‌ای دور پیش می‌رود. در یکی از فصل‌های رمان که چند هزار سال بعد را روایت می‌کند، دنیایی تصویر شده که در آن «مصرف‌کننده سالاری» حاکم است و مردمانش در آن کار می‌کنند تا مصرف‌کننده باشند و حق هیچ‌گونه پس‌اندازی را ندارند. در دنیای مصرف‌گرای میچل کالاها به اسم برندها بدل شده و مثلا به جای کفش می‌گویند «آدیداسم را پا کردم» یا به جای خودرو می‌گویند: «فورد». 

اگرچه پیش‌بینی‌های میچل برای آینده تنها به این موارد ختم نمی‌شود و آینده هولناکی که او برای بشر پیش‌بینی کرده تخیلی و دور از واقع به نظر می‌رسد، اقدامات اخیر بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان به ما نشان می‌دهد که اصلا بعید نیست در آینده‌ای نه‌چندان دور با ائتلاف و ادغام‌های گسترده کمپانی‌های بزرگ شاهد تشکیل شبه‌کارتل‌هایی باشیم که دنیای خودرو را قبضه خواهند کرد.

اگرچه در قوانین تجارت جهانی موانع زیادی علیه فعالیت‌های انحصاری وجود دارد، اما بزرگان علم کسب و کار به خوبی می‌توانند به شکل‌های مختلفی این موانع را دور بزنند. 

در سال‌های اخیر به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تغییر فناوری و همچنین ظهور پدیده‌های جدیدی مانند تسلا موتورز که بدون هرگونه سابقه‌ای در صنعت خودرو نام خود را به یکی از مهره‌های تاثیرگذار بر آینده خودروها معرفی کرده‌اند، خودروسازان سنتی بسیاری برای عقب نماندن از قافله و به حداقل رساندن هزینه‌ تغییر به همکاری با رقبای سابق خود روی آورده‌اند.

از سرجیو مارشیونه فقید نقل می‌شود که تنها راه ممکن برای برآمدن از پس هزینه‌های تغییر ادغام و ائتلاف با دیگر تولیدکنندگان است.

موفقیت‌های خودروسازانی که به این راهبرد روی آورده‌اند از جمله فیات کرایسلر و رنو-نیسان بسیاری از خودروسازان دیگر را به این راه‌حل ترغیب کرده است. اما ظاهرا این همه ماجرا نیست و به نظر می‌رسد باید منتظر ظهور ابرادغام‌ها یا ابرائتلاف‌ها باشیم.

چنان‌که در ماه‌های اخیر ادعاهایی مبنی بر ادغام/ائتلاف رنو-نیسان و فیات کرایسلر (که هر یک برندهای گوناگونی را در زیرمجموعه خود دارند) را شنیدیم و شاهد اعلام آمادگی خودروسازهای بزرگی همچون PSA، دایملر و مرسدس‌بنز برای همکاری جدی (در قالب ادغام و ائتلاف) با سایر فعالان در حوزه صنعت خودرو شامل سایر خودروسازان یا استارت‌آپ‌هایی بودیم که در سال‌های اخیر در زمینه عرضه فناوری‌های خودران ظاهر شده‌اند.

در صورتی که روند همکاری خودروسازان به صورت گسترده ادامه پیدا کند اصلا بعید نیست که در آینده‌ای نه چندان دور ما تنها با چند ابر تولیدکننده جهانی سر و کار داشته باشیم که برای عرضه محصول خود از نامی واحد استفاده می‌کنند و بدین ترتیب پیش‌بینی دیوید میچل درست از آب درآید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =