فرمولاوان

شروع مسابقه؛ لوئیس همیلتون استارت بهتری نسبت به هم‌تیمی‌اش دارد که نتیجه آن در دست گرفتن‌ پیشتازی مسابقه است، لکلرک نیز بالاتر از فتل قرار می‌گیرد. در همان پیچ‌های ابتدایی، دنیل کویات از توروروسو و لندو نوریس راننده تیم مک‌لارن با یکدیگر برخورد می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، روزهای سخت برای فراری در حال سخت‌تر‌شدن است و حالا اشتباه‌های تیمی هم به کمک مرسدس‌بنز آمده‌اند تا دومین گرندپری آسیایی هم به نفع همیلتون به پایان برسد. الکساندر آلبون پس از تصادف وحشتناک در آخرین روز از تمرین‌ها و از دست دادن تعیین خط، پاور یونیت جدیدی برای مسابقه دریافت کرد و باید مسابقه را از پیت لین آغاز کند.

مکس ورشتپن راننده رنو و رابرت کوبیتسا از تیم ویلیامز در همان دور گرم کردن، اسپین شدند. شروع مسابقه و لوئیس همیلتون، استارت بهتری نسبت به هم‌تیمی‌اش دارد که نتیجه آن در دست گرفتن پیشتازی مسابقه است، لکلرک نیز بالاتر از فتل قرار می‌گیرد.

خلاصه اتفاقات مسابقه فرمولاوان چین

الکساندر آلبون پس از تصادف وحشتناک در آخرین روز از تمرین‌ها و از دست دادن تعیین خط، پاور یونیت جدیدی برای مسابقه دریافت کرد و باید مسابقه را از پیت لین آغاز کند. مکس ورشتپن راننده رنو و رابرت کوبیتسا از تیم ویلیامز در همان دور گرم کردن، اسپین شدند.

شروع مسابقه؛ لوئیس همیلتون استارت بهتری نسبت به هم‌تیمی‌اش دارد که نتیجه آن در دست گرفتن‌ پیشتازی مسابقه است، لکلرک نیز بالاتر از فتل قرار می‌گیرد. در همان پیچ‌های ابتدایی، دنیل کویات از توروروسو و لندو نوریس راننده تیم مک‌لارن با یکدیگر برخورد می‌کنند.

لوئیس همیلتون در دور دوم، سریع‌ترین زمان را ثبت می‌کند؛ یک دقیقه و ۳۸ ثانیه و ۱۱۹ هزارم ثانیه، فتل نیز به دنبال سبقت‌گیری از لکلرک است. دنیل کویات به‌دلیل ایجاد حادثه در ابتدای مسابقه، پنالتی عبور از پیت لین دریافت می‌کند. 

حالا در دور چهارم جیوویناتزی راننده آلفارومئو اولین راننده‌ای است که وارد پیت شده و با لاستیک مدیوم خارج می‌شود، همیلتون فاصله 3.2‌ثانیه‌ای با بوتاس باز کرده است. در دور بعد تیم فراری به لکلرک دستور می‌دهد که به فتل اجازه عبور دهد. با وجود اعتراض راننده موناکویی، او به هم تیمی‌اش اجازه عبور می‌دهد، حالا فتل در رده سوم قرار می‌گیرد.

فتل در این دور، هشت‌دهم ثانیه نسبت به همیلتون پیشتازی را از دست داده است‌ و به نظر نمی‌رسد که فراری بتواند با مرسدس رقابت کند.

فتل بار دیگر در پیچ هرپین (گیره سر) لاستیک‌هایش را قفل می‌کند. فراری نیز با کمی عصبانیت به لکلرک می‌گوید: «ما کار خودمان را می‌کنیم، روی کارت تمرکز کن». اما لکلرک به تیم فراری می‌گوید: «من زمان زیادی رو پشت فتل دارم از دست می‌دهم، نمی‌دانم، شاید شما بخواهید بدانید». فراری به لکلرک می‌گوید: «درباره این موضوع بعدا صحبت می‌کنیم». 

حالا فراری به فتل می‌گوید که بیشتر فشار بیاورد و سریع‌تر باشد. هالکنبرگ از تیم رنو به گاراژ رفته و از مسابقه کنار می‌رود. ورشتپن به پیت می‌رود و با لاستیک‌های هارد خارج می‌شود تا بیش از پیش فراری‌ها را تحت فشار قرار دهد. فراری نیز واکنش نشان می‌دهد و فتل را از رده سوم به پیت می‌آورد. راننده فراری جلوتر از ورشتپن از پیت خارج می‌شود. راننده ردبول در پیچ یکی مانده به آخر، سبقت می‌گیرد اما راننده فراری دوباره جلوتر از ورشتپن قرار دارد. فراری به لکلرک اعلام می‌کند که تا حد ممکن با این لاستیک‌ها در پیست خواهد ماند. بوتاس از رده دوم به پیت می‌آید.

همیلتون و لکلرک هم از رده اول و دوم به پیت می‌آیند. رده‌بندی پس از پیت استاپ؛ همیلتون، بوتاس، فتل، ورشتپن، لکلرک و گسلی. فاصله همیلتون و بوتاس کمتر شده و همیلتون از تیمش می‌پرسد که چرا اول هم‌تیمی‌اش به پیت رفته است. تیم ردبول به ورشتپن می‌گوید: «وزش باد ملایم‌تر شده است و خودرو قابل پیش‌بینی‌تر عمل خواهد کرد.» مسابقه در دورهای میانی با شرایط آرامی دنبال می‌شود تا اینکه رایکونن از گروژان سبقت می‌گیرد و به رده نهم می‌رسد. 


لکلرک از تیمش می‌خواهد که از لاستیک‌هایش مراقبت کند اما فراری درخواست او را رد می‌کند و می‌گوید که به پلن دوم بروند. ورشتپن به پیت می‌آید و با لاستیک مدیوم خارج می‌شود، فراری و فتل نیز به این پیت پاسخ می‌دهند. مرسدس نیز یک دابل پیت استاپ داشته و همیلتون و بوتاس را همزمان به پیت می‌آورد. لکلرک که به پیت نرفته، بوتاس را پشت خود نگه می‌دارد. از دست دادن زمان می‌تواند فتل را به راننده مرسدس نزدیک کند. بوتاس از راننده فراری سبقت می‌گیرد و به رده دوم می‌رود. فتل از لکلرک عبور می‌کند و حالا راننده موناکویی به پیت می‌رود. 

دنیل کویات به گاراژ تورو روسو رفته و از مسابقه کنار می‌رود. رده‌‌بندی در دورهای پایانی به ترتیب؛ همیلتون، بوتاس، فتل، ورشتپن، لکلرک، گسلی. فاصله همیلتون با بوتاس در حال افزایش است و لکلرک در حال نزدیک‌شدن به ورشتپن است اما هنوز 10ثانیه فاصله دارد. همیلتون از تیمش می‌پرسد که والتری تحت فشار است.

پیتر بونینگتون، مدیر این تیم می‌گوید که همه‌چیز تحت کنترل است اما در انتهای مسابقه ممکن است فشار وجود داشته باشد. لکلرک اعلام می‌کند که با دنده‌هایش مشکل دارد. پیر گسلی نیز به پیت می‌آید و برای زدن سریع‌ترین دور مسابقه و کسب یک امتیاز پیش می‌رود. پایان مسابقه و گسلی نیز یک امتیاز سریع‌ترین دور را از آن خود کرد.

اولین پیروزی جگوار در فرمولا برقی رقم خورد

میچ ایوانز با پیروزی در ای-پری رم اولین برد جگوار را در فرمول-ای رقم زد و به‌دنبال وی آندره لوترر آلمانی از تیم چینی تشیتا، رده بهتر از دوم را به‌دست نیاورد. استافل وندورن هم اولین سکوی تاریخ فرمول-ای را برای تیم خواهر مرسدس یعنی HWA Racelab به‌دست آورد.

در استارت مسابقه این مرد پول‌پوزیشن‌دار مسابقه بود که راننده تیم پاناسونیک جگوار ریسینگ، میچ ایوانز را در پشت سر خود در همان ابتدا نگه‌داشت. در‌حالی‌که همه‌ خودروها به سمت پایین تپه حرکت می‌کردند، این خودرو هم‌تیمی لوپز یعنی مکس گانتر بود که در پیچ شماره 8 لیز خورد و به دیوار برخورد کرد که باعث جدا شدن بال جلو آن در پیست شد. 

چند لحظه بعد، هم‌تیمی او، لوپز به سم برد، راننده بریتانیایی تیم ورجین ضربه زد و او را به سمت دیوار فرستاد که با خودرو دچار نقص فنی شده لنگان‌لنگان به سمت پیت لین رفت. به‌دنبال برخورد لوپز و برد، راننده آرژانتینی تیم گئوکس دراگون ( لوپز) نتوانست از شیکین عبور کند و به دیوار در ایپکس پیچ‌19 برخورد کرد. 

با نبود هیچ‌گونه فضایی برای عبور، گری پافت راننده تیم HWA Racelab با لوپز برخورد کرد و به‌دنبال آن ژان اریک ورن، به پشت پافت اصابت کرد و بال جلو‌ خودرو او، زیر دیفیوز خودرو این بریتانیایی رفت و با بسته شدن کل مسیر، پرچم قرمز برافراشته و مسابقه متوقف شد. با بیرون آمدن پرچم قرمز و معلق شدن مسابقه در‌حالی‌که خودروها از پیست جمع می‌شدند در‌حالی‌که 42 دقیقه از زمان مسابقه باقی مانده بود، نگه داشته شد. 

وقتی مسابقه دوباره از سرگرفته شد، لوترر دوباره از ایوانز پیشی گرفت و او را پشت سر خود نگه داشت. استافل وندورن این دو را در رده سوم تعقیب می‌کرد. با فعال شدن محدوده اَتک مد (‌با رفتن به درون پیچ‌۷، حالت حمله را در آن دور راننده‌ها برای خود فعال می‌کنند که به معنای استفاده از ماکزیمم توان 225‌کیلووات برای مدت چهار دقیقه در مسابقه است) آنتونیو فلیکس دا کوستا، اولین راننده‌ای بود که آن را دریافت کرد و در چند ثانیه به پیست برگشت.

هر راننده فقط دو بار حق دارد که اَتک‌مد را در طول مسابقه فعال کند که در هر بار این افزایش توان خودرو فقط به مدت 4‌دقیقه باقی خواهد ماند. در‌حالی‌که هنوز رقابت در جلوی مسابقه وجود داشت و 25‌دقیقه از مسابقه باقی‌مانده بود، لوترر هنوز پیشتاز مسابقه بود و ایوانز به‌دنبال او. اما 23‌دقیقه مانده تا پایان مسابقه، این فلیپه ماسا بود که از دور مسابقه به علت نقص فنی خارج شد. با توجه به مسابقه افتضاح فصل قبل ایوانز در این پیست جایی‌که پیشتاز مسابقه بود، انرژی‌اش تمام می‌شود. ایوانز هم بسیار تلاش می‌کرد تا سرعت و پتانسیلش را در رم به نمایش بگذارد.

در حالی که 16 دقیقه از مسابقه باقی مانده است، با دریافت کردن اَتک مد توسط ایوانز او توان لازم را دریافت کرد تا در پیچ شماره‌11 از مرد آلمانی بگذرد و پیشتازی مسابقه را از آن خود کند. 

رقابت در جلو بسیار داغ بود، بین وندورن با دو خودرو پیشتاز فاصله یک‌ثانیه‌ای ایجاد شده بود. لوترر در حالی‌که تشنه پس‌گرفتن رده خود بود تا اولین برد در فصل را به‌دست بیاورد، از اَتک مد نهایی و دوم خود برای حمله و تحت فشار قرار دادن راننده کیویِ استفاده کرد. 

با این حال ایوانز او را عقب نگه‌داشت با وجود اینکه انرژی هر دو، به‌علت دفاع و سریع راندن در حال تمام‌شدن بود. با خاطره فصل قبل ایوانز در رم که هنوز در ذهن او تازه مانده بود، ایوانز تمام تلاشش را در‌حالی‌که مشتاق دریافت اولین برد جگوار در فرمول-ای بود، برای تمام‌کردن مسابقه گذاشت. 

او با تیم خود پشت ارتباط رادیویی درگیر بود اما توانست مسابقه را به‌خوبی در رده اول تمام کند. ایوانز مسابقه را در‌حالی‌که فقط 2‌درصد انرژی در باتری پک داشت تمام کرد. پشت سر او لوترر دوم شد و استافل وندورن هم اولین پودیوم و سکو را برای HWA به‌دست آورد. در نهایت مسابقات فرمول-ای پس از برگزاری گرندپری برقی رم و پس از 7مسابقه، 7 برنده متفاوت (‌راننده‌، تیم) داشته است، چیزی که رقابت در این مسابقات را تا امروز در این فصل در کنار حضور پرشور خودروسازان معروف در فصل بعد همچون پورشه و مرسدس بسیار جذاب کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =