مجلس

در صورت رفع موانع خارجی و تصویب نهایی این طرح، قانون مرجع تصمیم‎گیری درخصوص واردات خودرو خواهد بود

به گزارش «اخبار خودرو»، بیش ‌از یک‌سال‌ونیم از موضوع توقف واردات خودرو می‌گذرد، اما هنوز شاهد بلاتکلیفی بسیاری از ثبت‌سفارش‌های سال‌های گذشته در گمرک هستیم. هرچند دولت به‌دلیل جلوگیری از خروج ارز در مواجهه با تحریم‌ها اقدام به وضع قانون ممنوعیت واردات در ابتدای سال 97 کرد، اما حالا با دستور رئیس‎جمهور، تمام موانع پیش روی واردات کالاهای رسوب‎کرده در گمرک‌های کشور باید برداشته شود. در این میان، همچنان شاهد اظهارنظرهای مختلف از سوی مجلسی‎ها و دولت‌ در خصوص بحث واردات و نیز خودروهای مانده در گمرک هستیم.

به‌عنوان مثال، سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است در شرایط تحریم باید مانع خروج ارز از کشور شد. از این رو نباید امید داشت دولت قانون ممنوعیت واردات خودرو را لغو کند. اما در عین حال واردات خودروهای هیبرید و غیرلوکس به‌دلیل تحمیل هزینه کمتر در بخش درمان و محیط‌زیست، نه‎تنها هزینه‎زا نیست، بلکه می‌تواند مانع اتلاف منابع بیشتری شود.

وی در این باره می‎گوید: «درحال‎حاضر بخشی از تولیدات داخلی خودرو کیفیت مناسبی نداشته و آلایندگی بالایی دارند که نتیجه آن افزایش بیماری‌ها و هزینه‌های درمانی است که از سوی مردم و دولت پرداخت می‌شود. از این رو سیاست ساماندهی بازار خودرو با نگاهی به واردات خودروهای هیبرید و بدون آلایندگی باید در دستور کار قرار گیرد. این خودروها به‌دلیل منافعی که در زمینه محیط‌زیست و جلوگیری از اتلاف منابع مالی مردم و دولت دارند، می‌توانند کالای اقتصادی تلقی شوند، نه کالای لوکس. از سوی دیگر تا حدودی فضای رقابتی‌تری نیز برای تولیدات داخلی ایجاد می‌کنند.»

سازمان توسعه تجارت با آزادسازی واردات خودرو مشکلی ندارد

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه و تجارت نیز در همین باره، با بیان این‎که برای موضوع واردات خودروهای خارجی تابع قانون هستیم، گفت: «با توجه به محدودیت ارزی در کشور، واردات کالاهای غیرضروری جزو اولویت‌ها نیست. به عبارت دیگر در شرایط کنونی باید ارز برای تامین نیاز داخلی، واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها صرف شود و خودرو جزو ضروریاتی نیست که ما ارز را برای واردات آن اختصاص دهیم.»

وی درباره تغییرات احتمالی در ثبت‌سفارش و واردات خودرو تصریح کرد: «اگر در آینده ملاحظاتی برای واردات خودرو در نظر گرفته شود، ممکن است ممنوعیت واردات این محصول برداشته شود و سازمان توسعه تجارت نیز با این تصمیم مشکلی ندارد.»‌

مودودی در خصوص خودروهای مانده در گمرک نیز اظهار داشت: «این مقوله به گمرک مربوط می‌شود، اما تا آن‎جایی‌که مطلع هستم درحال‎حاضر بخشی از این خودروها که مشکل قانونی و قضایی نداشته‌اند، از گمرک آماده ترخیص شده‌اند.»

مصوبه ساماندهی بازار خودرو؛ بار دیگر در صحن علنی

ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و مجلس نیز خبر از احتمال بررسی مجدد طرح ساماندهی صنعت خودرو طی هفته آینده در صحن علنی داده است. این طرح در بهمن‎ماه سال گذشته پس از چندین‌بار بررسی و بازگشت به کمیسیون صنایع، مجددا برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع ارجاع شد و با وجود مشکلات زیاد خودروسازان در سال گذشته تا آخرین روزهای سال‌97 به صحن علنی مجلس نرسید. حال با گذشت‌ حدود 3‌ماه از ارجاع دوباره این طرح در کمیسیون صنایع و بررسی بیشتر جرئیات این طرح، این نماینده مجلس از جمع‎بندی نهایی این طرح و ارجاع آن به هیات‌رئیسه مجلس خبر داده است.

به گفته ملکی، کمیسیون صنایع وظیفه خود را در قبال این طرح انجام داده است. وی ابراز امیدواری می‎کند که با تعیین تکلیف این طرح در صحن علنی، بازار خودرو از بلاتکلیفی و نابسامانی خارج شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس می‎افزاید: «طرح ساماندهی صنعت خودرو به‌دنبال مطرح‎شدن برخی ابهامات در صحن علنی، سال گذشته دوباره به کمیسیون صنایع بازگشت و حال با رفع این موارد و نهایی‎شدن آن در کمیسیون و تصویب آن در صحن علنی، انتظار می‎رود اجرای این مصوبه بازار خودرو را قانونمندتر از وضعیت فعلی کند.»

وی درخصوص جزئیات مورد بررسی این طرح در کمیسیون صنایع مجلس توضیح می‎دهد: «بررسی جزئیات مبهم طرح ساماندهی توسط اعضای کمیسیون صنایع به اتمام رسیده و برای بررسی نهایی طرح در صحن علنی آماده شده است.»

ملکی در پایان با اشاره به دستور رئیس‎جمهور درخصوص ترخیص خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرکات کشور گفت: «بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن علنی مجلس ارتباطی با موضوع جلوگیری از رسوب کالا در گمرک‌های کشور و دستور رئیس‎جمهور در این خصوص ندارد. همان‌طور که پیش از این گفته شد، آزادی و ممنوعیت واردات خودرو به شرایط سیاست خارجی کشور ارتباط دارد. اما در صورت رفع موانع خارجی و تصویب نهایی طرح ساماندهی صنعت خودرو، قانون مرجع تصمیم‎گیری درخصوص واردات خودرو خواهد بود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مشتری داتیس خودرو IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    0 0
    نمایندگان مجلس معلوم نیست نماینده مردم ایران هستند یا سایر کشورها ؟؟!۱ تصمیماتی اتخاذ می کنند که به مردم گاهی ضرر و زیان می رساند مانند بلا تکلیف نگه داشتن واردات خودرو و تعرفه واردات و .... البته درست است بخشی از آن مربوط به وزارت صمت و دولت می شود ولی مجلس وظیفه خود را در قبال مردم به خوبی انجام نداده است . نوش دارو پس از مرگ سهراب . مال مردم را غصب نمودند و پول زور از مردم می گیرند و کسی پاسخگوی بی ارزش شدن پول مشتری نیستند . مشتری که به امید تحویل خودروی خود سرمایه خود را بابت خودرو کنار گذاشته و جای دیگری سرمایه گذارینکرده و حال که دلار 4 برابر و تعرفه واردات نیز به بیش از 2 برابر افزایش یافته است . کسی از مشتری حمایت نمی کند !!؟؟؟ سازمان تعزیرات حکومتی که سازمان تشریفات حکومتی است و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان هم بیشتر به سمت تولید کنندگان و ضرر مصرف کنندگان عمل کرده است . متاسفم از این همه لطف و کرم و مهربانی و مهر ورزی . از این بد تر هم خواهد شد .....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =