بازار خودرو

با نگاهی به جدول قیمت خودرو در بازار آزاد متوجه می‌شویم از ابتدای سال تاکنون نه ‌تنها قیمت‌ها کاهش نداشته بلکه با تغییر 5 تا 10درصدی نیز همراه شده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بی‌ثباتی، اصلی‌ترین مشکل این روزهای اقتصاد کشور است، زیرا نبود نظارت کافی سبب شده است فروشندگان کالا به‌صورت کاملا سلیقه‌ای قیمت‌گذاری محصولات خود را انجام دهند. این موضوع در بازار خودرو نیز کاملا مشهود است و فروشندگان غیررسمی و دلال‌ها با اعمال‌سلیقه در قیمت‌گذاری خودرو، سعی در برهم زدن ثبات و آرامش بازار دارند.

 از آن‌جاکه از ماه‌های پایانی سال گذشته میزان معاملات انجام‌شده در بازار به شدت کاهش یافته است، بسیاری از دلال‌ها با ایجاد حباب کاذب قیمتی، قصد دارند سود بیشتری از معاملات اندک کسب کنند و همین موضوع موجب می‌شود مصرف‌کنندگان فکر سرمایه‌گذاری و فروش کالای خود با بهایی غیرواقعی را در سر بپرورانند. درنهایت این موضوع به برهم زدن نظم بازار و آشفتگی در معاملات منجر می‌شود.

با نگاهی به جدول قیمت خودرو در بازار آزاد متوجه می‌شویم از ابتدای سال تاکنون نه ‌تنها قیمت‌ها کاهش نداشته بلکه با تغییر 5 تا 10درصدی نیز همراه شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهند استراتژی خودروسازان درزمینه کنترل قیمت‌ها و به‌اصطلاح تنظیم بازار خودرو که با فروش فوری محصولات داخلی صورت گرفته است، نیز کارساز نبوده و بازار واکنش مثبتی به آن نشان نداده است.

همچنین به‌نظر بسیاری از فعالان بازار، فروش فوری خودروسازان که با اجرای ناقص فرمول محاسباتی 5‌درصد کمتر از حاشیه سود بازار انجام می‌گیرد، موجب راهی شدن دلال‌ها به آن سمت شده است، زیرا آن‌ها با خرید خودرو 5‌درصد ارزان‌تر از بازار، قصد دارند در آینده‌ای نه‌چندان دور خودروهای خریداری‌شده را که طی دو ماه گذشته در پارکینگ‌ها دپو شده‌اند، با قیمت بیشتری روانه بازار کنند.

این در حالی است که برخلاف گفته خودروسازان در سال جدید بر میزان عرضه خودرو چندان افزوده نشده است و ‌همین موضوع می‌تواند بستر مناسبی برای جولان دلال‌ها در بازار ایجاد کند. البته این موضوع تنها مختص خودروهای داخلی نیست، زیرا باتوجه به ترخیص قطره‌چکانی خودروهای مانده در گمرکات کشور، برخی شرکت‌های واردکننده پیش‌فروش محصولات خود را با تغییر چشمگیر قیمت‌ها آغاز کرده‌اند که اتفاقا با استقبال خوبی هم همراه شده‌اند.

اما این استقبال تنها به مصرف‌کنندگان اختصاص نمی‌یابد، زیرا برخی منابع آگاه از خرید خودروهای وارداتی توسط دلال‌ها خبر می‌دهند که با هدف سرمایه‌گذاری و افزایش قیمت‌ها اقدام به خرید خودروهای دپوشده در گمرکات کشور کرده‌اند. د

رواقع باید گفت این دسته از خودروها به زودی راهی خیابان‌ها نمی‌شوند و دست مصرف‌کنندگان هم فعلا به آن‌ها نمی‌رسد، بلکه تنها از انبارهای گمرکات به پارکینگ دلال‌ها منتقل می‌شوند و در زمان دیگری با افزایش قیمت راهی بازار خواهند شد.

نبود نظارت کافی دستگاه‌های ذی‌ربط و نظارتی موجب شده است آرامش از بازار خودرو برود و دلال‌ها از این موقعیت نهایت استفاده را ببرند. همچنین این رویه موجب ایجاد دلال‌پروری شده و مصرف‌کنندگان واقعی نیز برای کاهش خسارات مالی و حفظ سرمایه خود، اقدام به خریدوفروش خودرو با قیمت‌های غیرواقعی کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاسم IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    0 0
    شک نکنید این دلالان ناشناس برای ایران خودرو و سایپا کاملا آشنا هستند!!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =