تایر

ادامه فعالیت در شرایط فعلی برای کارخانه‌های تایرسازی همراه با زیان‌ است.

به گزارش «دنیای‌خودرو» محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر ایران درحالی از زیان 20درصدی تایرسازان طی 5ماه گذشته خبر داد  تداوم شرایط فعلی، تعطیل‌کردن کارخانه‌ها و توقف تولید، منافع بیشتری برای فعالان این صنعت به همراه خواهد داشت. 

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی مشکلات نقل‌وانتقال  ارز به خارج کشور، دلیل اصلی زیان‌ده شدن این صنعت است، گفت: متاسفانه طی 5ماه گذشته هزینه جدیدی به تایرسازان تحمیل شده و آن کارمزد بانکی برای تبدیل یوآن چین به دیگر ارزهاست. گنجی این کارمزد را بین 12تا 15درصد اعلام و بیان کرد: بانک‌مرکزی برای خرید مواد اولیه تولید تایر، اقدام به تخصیص یوآن چین می‌کند،‌ درحالی‌که اکثر فروشندگان مواد اولیه در دنیا درخواست ارزهای دیگری همچون یورو و دلار را دارند. بنابراین تولیدکنندگان مجبور به پرداخت کارمزد 12تا 15درصدی به بانک‌ها هستند.

این کارمزد با نرخ ارز آزاد محاسبه می‌شود و به همین دلیل هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد کارخانه‌ها تحمیل می‌کند.

وی به نمایندگی از تایرسازان کشور، از حذف مواداولیه تولید تایر از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی استقبال کرد و گفت: بهترین تصمیمی که دولتی‌ها می‌توانند برای بقا و تداوم فعالیت کارخانه‌های تایرسازی بگیرند، حذف ارز دولتی است. چراکه در صورت حذف ارز دولتی امکان انتقال ارز به خارج کشـــور تسهیل می‌شود. 

این فعال عرصه تولید تایر بار دیگر بر کمبود شدید مواداولیه در انبار کارخانه‌ها تاکید کرد و گفت: اگر شرایط به همین شکل ادامه داشته باشد، تمام کارخانه‌های تایرسازی حداکثر تا یک‌ماه آینده مجبور به توقف تولید خواهند شد. 

به‌همین‌دلیل در این شرایط، حذف ارز دولتی و آزاد کردن قیمت‌ها بزرگ‌ترین کمک را به ادامه حیات این صنعت و البته تامین نیاز کشور به تایر  خواهد کرد.

رئیس انجمن صنعت تایر ایران اشاره‌ای به بالارفتن هزینه‌های تولید در سال جدید کرد و افزود: مجموع این هزینه‌ها و کارمزد 15درصدی تبدیل ارز باعث شده است فعالان این صنعت بدون کسب سود،‌ حساب‌های مالی خود را با 20درصد زیان ببندند که این روند به هیچ‌وجه برای ادامه حیات صنعت استراتژیک تولید تایر خوشایند نیست. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =