قطعه‌سازان

افزایش شدید قیمت مواد اولیه مهم‎ترین عاملی است که باعث شده بسیاری از قطعه‌سازان تا مرز ورشکستگی و تعطیلی بروند

  از سال گذشته حاشیه‌ها و اخبار زیادی درخصوص مشکلات مربوط به تامین قطعات و اتفاقات جاری صنعت خودرو به گوش می‌رسد. این موضوعات البته در سال‌های پیش نیز مطرح بوده است. اما از سال گذشته و با توجه به مشکلاتی که به بهانه آغاز دور جدید تحریم‌ها در صنعت خودرو ایجاد شد، تعدادی از قطعه‌سازان موضوعات و مشکلاتی را مطرح‌کردند.

بیکاری بیش از 300هزار نفر در قطعه‌سازی‌ها

چند روز قبل، یک عضو هیات‎رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تامین ۵۰درصد قطعات موردنیاز در تولید خودرو توسط برخی از قطعه‌سازان بزرگ خبر داد.

عبدالله رضیان بیان کرد: «تامین حدود ۵۰درصد قطعات موردنیاز صنعت خودرو توسط برخی از قطعه‌سازان، مدیریت این صنعت را در اختیار افراد محدود قرار می‌دهد.» 

در این راستا برخی منابع آگاه معتقدند تحریم‌ها بهانه‌ای به دست عده‌ای داد تا با خودتحریمی، نفس بازار خودرو و قطعه‌سازی را تنگ کرده و برای تامین منافع خود فشار بیشتری به صنعت خودرو وارد کنند. این رویکردها موجب بیکاری بیش از 300هزار نفر نیروی انسانی فعال در شرکت‌های قطعه‌ساز و آشفتگی وضع بازار و قیمت خودرو و... شد. 

فرافکنی برای منحرف‎کردن افکار عمومی

به گفته عبدالله رضیان، فضای ناآرام اقتصادی کشور و ممنوعیت واردات خودرو شرایط را برای سوءاستفاده فراهم کرده است و عده‌ای به‎راحتی از این فضا بهره می‌برند.

یک فعال قطعه‌سازی که خواست نامش فاش نشود، در این رابطه معتقد است: «افزایش شدید قیمت مواد اولیه مهم‎ترین عاملی است که باعث شده در مدت گذشته، قطعه‌سازان تا مرز ورشکستگی و تعطیلی بروند.»

خصوصی‌سازی ناقص

به عقیده برخی کارشناسان، به‎رغم نیاز صنعت خودرو کشور به خصوصی‎سازی واقعی، حتی در پس برخی تاکیدها درمورد خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور نیز نقدهای زیادی وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی، خصوصی‌سازی خودروسازان در اولویت قرار ندارد اما اصلاح ساختار داخلی شرکت‌ها می‌تواند به تغییر شرایط کمک کند. 

عضو هیات‎رئیسه کمیسیون صنایع‎ومعادن مجلس در این خصوص تاکید کرده است: «افزایش تقاضا و دلالی، بازار خودرو را به این حال و روز انداخته و خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده است. در چنین شرایطی باید خصوصی‌سازی واقعی صورت بگیرد. زیرا مجلس با خصوصی‌سازی صنعت خودرو مخالف نیست و باید موانع رفع شود.»

در این میان قطعه‌سازان با اشاره به افزایش ناگهانی نرخ ارز یا تخصیص همان ارز نیمایی معتقدند نمی‌توانند مواد اولیه موردنیاز این صنعت را تامین کنند و این در حالی است که کشور چین نیز به‌عنوان اصلی‌ترین تامین‌‎کننده مواد اولیه صنعت قطعه‌سازی ایران مدتی است شرایط را برای تجار و صنعتگران ایرانی سخت کرده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =