تایر

 بازار و صنعت تایر باوجود آغاز دومین‌ماه سال هنوز خود را به‌خوبی پیدا نکرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، تولیدکنندگان از مشکلات تامین مواد اولیه می‌گویند و عدم تطابق قیمت‌های مصوب با هزینه‌های جاری. ازسوی‌دیگر تفاوت فراوانی بین قیمت‌های مصوب و آنچه در بازار معامله می‌شود، وجود دارد. عملکرد تایرسازان در دوماه گذشته سیگنال‌هایی را به بازار روانه کرده است که نشان از تغییر سیاست فروش تایرسازان برای ماه‌های آینده دارد. اتفاقی که به احتمال زیاد در جهت اعلام سبدهای فروش به‌جای دوره‌های ماهانه در بازه‌های دوماه یک‌بار است. 
اگرچه شرکت ایران‌تایر سبد فروردین‌ماه را در آخرین روزهای اسفندماه اعلام کرد اما هنوز با گذشت یک‌هفته از اردیبهشت‌ماه خبری از اعلام سبد فروش این شرکت تایرساز برای عوامل فروش نیست. شرکت‌های یزد و گلدستون که همواره سبد مشترکی به بازار عرضه می‌کنند نیز اواخر اسفندماه سبد فروردین را به عاملین خود در سراسر کشور فروختند اما به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تعیین‌کننده در بازار هنوز طرح فروشی برای اردیبهشت‌ماه اعلام نکرده‌اند و شنیده‌ها حاکی از کوچک شدن سبدهای این دو شرکت برای اعلام در نیمه اردیبهشت‌ماه دارد. 
در این بین کویرتایر سبد اردیبهشت را با تعداد 318حلقه برای فروش اعلام کرده است که به‌نظر می‌رسد از عزم جدی این مجموعه برای حفظ ثبات و آرامش در بازار حکایت دارد. اما مشکل بزرگ این مجموعه تولیدی انتقال تایر به انبارهای نمایندگان خود در سراسر کشور است که گویا مسئولان این شرکت تایرساز در نظر دارند با تجمیع سبدها و ارسال آن به‌طور منطقه‌ای، ‌از هزینه‌های کرایه حمل تایر برای نمایندگان خود بکاهند و از بالا رفتن قیمت تایر در نقاط مختلف کشور جلوگیری کنند. همچنین شرکت ‌دنا از ماه‌های پایانی سال گذشته تا امروز روش فروش خاصی برای تایرهای خود ارائه نداده با این‌حال محصولاتش به وفور در بازار درحال معامله است. 
بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته از بازار، ‌گروه صنعتی بارز به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده تایر کشور نسبت‌به دیگر تولیدکنندگان توزیع شفاف‌تری را در پیش گرفته و گویا با مشکلات کمتری برای تامین مواد اولیه دست‌به گریبان است. براساس رصد بازار،‌ محصولات بارز با توزیع بین 350نماینده فعال در سراسر کشور ازیک‌سو و توزیع در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف توانسته است سهم بازار مناسبی را در شرایط کمبود مواداولیه به خود اختصاص دهد.  تاجایی‌که این شرکت به همراه کویرتایر اقدام به توزیع تایر در تعاونی‌های تاکسیرانی سراسر کشور کرده‌اند و این روزها می‌توان بارز را در فروشگاه‌های زنجیره ای‌اتکا،‌ تعاونی مصرف ارگان‌های دولتی و دیگر فروشگاه‌ها نیز با قیمت مصوب پیدا کرد. دراین شرایط، آینده بازار به نفع شرکت‌هایی رقم خواهد خورد که خللی در روند توزیع خود ایجاد نکرده‌اند و سهم بازار  و مشتری را حتی در اولین‌ماه‌های سال که برای تایرسازان همراه بامشکلاتی بوده است، حفظ کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =