مجلس

نمایندگان مجلس روز گذشته مخالفت خود را درباره افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین به دولت ابلاغ کردند و به ادامه شرایط موجود رأی دادند.

به گزارش «اخبار خودرو»، اواخر هفته گذشته با انتشار شایعه سهمیه‌بندی بنزین، تهران و برخی شهرها به‌دلیل ترافیک پمپ‌بنزین‌ها قفل شد اما دولت بلافاصله وارد عمل شد و موضوع را تکذیب کرد.

در روزهای گذشته هم وزیر نفت تاکید داشت هنوز درباره این موضوع تصمیم‌گیری نشده است.  از‌سوی‌دیگر نمایندگان مجلس نیز واکنش‌های پراکنده‌ای به این موضوع داشتند تا آن که دیروز نمایندگان مجلس جلسه‌ای برای بررسی نحوه‌ مدیریت مصرف بنزین به‌صورت غیرعلنی با عبدالرضا رحمانی‌فضلی؛ وزیر کشور، بیژن زنگنه، وزیر نفت و محمدباقر نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کردند.

 البته در این نشست سه‌طرح  هم به رأی گذاشته شد. نخستین پیشنهاد سهمیه‌بندی به‌صورت ۶۰لیتر در ماه به قیمت هر لیتر ۱۰۰۰تومان و سهیمه آزاد ۲۵۰۰ تومان بود که با ۵۷ رأی موافق و ۱۶۸ رأی مخالف رد شد.

همچنین برای بنزین، پیشنهاد قیمت یکسان ۱۵۰۰ تومان با ۱۰۲ رأی موافق و ۱۲۷ رأی مخالف رد شد و درنهایت پیشنهاد ادامه وضعیت موجود با ۱۴۵ رأی موافق و ۷۷ رأی مخالف نمایندگان مواجه شد.

در این جلسه همچنین  استفاده از کارت‌های سوخت الزامی و دولت مکلف به تقویت جایگاه‌های CNG در کشور شد.

پیام مجلس به دولت

درباره این جلسه اسدلله قره‌خانی‌الوستانی؛ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به «دنیای‌خودرو» گفت: «موضوع مهم در برگزاری این جلسه مشتـــرک این بود این پیام به دولت داده شود که بیشتر نماینــــدگان مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین هستند و اگر قرار است از کارت سوخت استفاده‌ شود با نرخ فعلی این اقدام صورت گیرد.»

این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: «آنچه در جلسه گذشت مدنظر مجلس بوده و اگر دولت بخواهد افزایش نرخ بنزین داشته باشد باید بر‌اساس لایحه به مجلس ارائه کند. ضمن اینکه مجلس نقش نظارتی دارد و این اختیار را دارد تا تصمیم‌هایی را که متناسب با ملاحظات اجتماعی و اقتصادی مردم نیست، رد کند. البته سال گذشته در بررسی لایحه بودجه سال 98 هم مصوب شد هیچگونه افزایشی در نرخ حامل‌های انرژی صورت نگیرد. همچنین اگر دولت خواست قیمت بنزین را افزایش دهد، باید ملاحظات اجتماعی و اقتصادی را مدنظر قرار دهد و در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه شود. ضمن اینکه سال گذشته طی بررسی لایحه بودجه سال 98 در مجلس پیشنهادهایی مبنی‌بر افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد که رأی نیاورد و بودجه سال 98 بدون افزایش قیمت بنزین تصویب شد.»

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه بیشتر نمایندگان مخالف افزایش قیمت بنزین هستند، درباره رویکرد مجلس به این مساله توضیح داد: «در‌حال‌حاضر فضای کلی مجلس برای گران شدن بنزین مساعد نیست و بیشتر نمایندگان مخالف افزایش قیمت حامل‌های انرژی و فشار اقتصادی به مردم هستند و این پیام به دولت داده شد افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سهمیه‌بندی صورت نگیرد.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان درباره واکنش نمایندگان دولت در جلسه دیروز گفت: «در جلسه دیروز بحث های مختلفی ازسوی نمایندگان مجلس و دولت مطرح شد و البته باتوجه به این که جلسه غیرعلنی بود، نمی‌توان همه آن را بیان‌ کرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =