ترامپ

ترامپ در حساب کاربری توئیتر خود نوشت فرایند اعمال تعرفه‌ 25درصدی بر 325میلیارد دلار کالای وارداتی دیگر از چین آغاز شده است. این رقم در ادامه شامل تمام محصولاتی خواهد شد که از چین وارد ایالات متحده می‌شوند

به گزارش «اخبار خودرو»، مقامات ایالات متحده و چین در روز جمعه مذاکراتی مفصل را در سطح عالی دنبال کردند و با این حال به‌رغم آن‌که به نتیجه‌ای نرسیدند چیزی درباره شکست مذاکرات و ادامه نیافتن آن‌ها نگفتند. این در حالی است که دونالد ترامپ در روزهای اخیر تعرفه واردات کالاهایی از چین را به ارزش 200 میلیارد دلار بالا برده و تهدید کرده که این رقم را افزایش نیز خواهد داد.

ترامپ در عین حال مذاکرات دو روزه مقامات آمریکایی و چینی را «صمیمانه و سازنده» توصیف کرد و گفت که این گفت‌وگوها در آینده ادامه پیدا خواهد کرد. روز جمعه ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در عین حال ایالات متحده تعرفه‌هایی را روی چین اعمال کرده که بسته به اتفاقاتی که در مذاکرات آتی رخ می‌دهد، ممکن است برداشته شوند یا برجای خود باقی بمانند.»

بر اساس اظهارات منابع آگاه ایالات متحده در طول گفت‌وگوهایی که در واشنگتن صورت گرفت به چین اولتیماتوم داد و اعلام کرد که پکن سه تا چهار هفته برای رسیدن به توافق فرصت دارد و پس از آن کابینه ترامپ تعرفه‌های اضافی را بر واردات 325 میلیارد دلار از کالاهای چینی که در حال حاضر معاف هستند، اعمال خواهد کرد.

ترامپ همچنین روز جمعه در توئیتر خود اعلام کرد که هیچ عجله‌ای برای رسیدن به یک توافق وجود ندارد. «گفت‌وگوها با چین به شیوه‌ای بسیار مناسب ادامه پیدا خواهد کرد و به هیچ وجه عجله‌ای در کار نیست. در عین حال ما با این امید به مذاکره با چین ادامه خواهیم داد تا به توافقی برسیم که دیگر احتیاجی به تجدید نظر نداشته باشد.»

تعرفه‌های خودرویی

قطعات خودرویی در دهمین رده فهرست محصولاتی قرار دارد که با تعرفه بالاتر واردات مواجه شده‌ است. ارزش واردات قطعات خودرویی از چین به ایالات متحده 2.3 میلیارد دلار برآورد شده است.

چین گفته که مجبور به اقدامات جبرانی خواهد شد، هرچند دولت چین فورا در این خصوص که چه اقداماتی را برای تلافی انجام خواهد داد، صحبت نکرد. موج جدید تعرفه‌های آمریکا موجب شده است تمام خوش‌بینی‌هایی که تا هفته گذشته در خصوص احتمال رسیدن دو طرف به توافق وجود داشت، بر باد برود.

افزایش تعرفه‌ها همچنین نشان‌گر آن است که ترامپ مشتاق است با این باور که می‌تواند در جنگ‌های تجاری برنده باشد، به لحاظ سیاسی و اقتصادی دست به مخاطراتی خطرناک بزند.

ترامپ در حساب کاربری توئیتر خود نوشت فرایند اعمال تعرفه‌ 25درصدی بر 325میلیارد دلار کالای وارداتی دیگر از چین آغاز شده است. این رقم در ادامه شامل تمام محصولاتی خواهد شد که از چین وارد ایالات متحده می‌شوند که ارزش آن‌ها در سال گذشته حدود 540میلیارد دلار بود. 

تاثیر افزایش تعرفه‌ها بر بازار خودرو چین

در سال 2018 بازار خودروهای سواری در چین؛ پس از سال‌ها رشد صعودی، شاهد روندی نزولی بود و آن‌طور که تحلیل‌گران بازار خودرو پیش‌بینی کرده‌اند در سال جاری هم این روند نزولی ادامه پیدا خواهد کرد یا دست‌کم به نرخی ثابت خواهد رسید. تحلیل‌گران موسسه بلومبرگ بر این باورند که اعمال تعرفه‌های بیشتر تاثیری 0.4 درصدی را بر رشد اقتصادی چین خواهد گذاشت.

برخی از صنایع آمریکایی از جمله کشاورزان و تولیدکنندگان که جزو مهره‌های تاثیرگذار در انتخابات بعدی به شمار می‌روند، به سرعت علیه این تصمیم ترامپ موضع‌گیری کردند.

کیپ ایدبرگ، نایب‌رئیس امور دولتی در انجمن تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی اعلام کرد: «این روند موجب خواهد شد طی 10سال آینده با کاهش 400هزار موقعیت شغلی مواجه شویم. علاوه بر این، این اقدام چین را وادار خواهد کرد اقدامی مشابه را علیه بنگاه‌های تجاری، کشاورزان، جوامع و خانواده‌های آمریکایی انجام دهد.»

آیا آمریکا بدون چین می‌تواند؟‌

همان‌طور که می‌دانیم خودروسازی به سمت الکتریکی‌شدن پیش می‌رود و همین حالا قوانین و استانداردهای الزام‌آور بسیاری در زمینه کاهش آلایندگی خودروسازان را مجبور به پذیرش فناوری‌های مربوط به حمل و نقل پاک کرده است. در این میان چین به خوبی توانسته به دور از هیاهو نقش خود را در تولید باتری‌های خودروهای الکتریکی پررنگ کند و خود را به مهم‌ترین تولیدکننده آن‌ها بدل کند.

از سوی دیگر استارت‌آپ‌های بسیار زیادی در چین به راه افتاده‌اند که در آینده‌ای نه چندان دور با توسعه فناوری‌های پرطرفدار روز خودروسازان سنتی بسیاری را به خود جلب خواهند کرد. در این‌جا نکته قابل تامل این است که آمریکا با بالا بردن تعرفه‌ها امکان تولید خودروها و توسعه فناوری‌های نوین را برای خود گران‌تر کرده است و بدین ترتیب خود را در برابر بزرگ‌ترین رقیب خود آسیب‌پذیرتر از قبل کرده است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =