کد خبر: 225048
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
خودروهای مانده در گمرک

انتظار می‎رفت با بررسی جامع عوامل بازدارنده در مسیر عملیاتی‎شدن این مصوبه، علاوه‌بر تمدید مهلت اجرایی، تغییراتی نیز در این مصوبه در راستای گره‎گشایی از این موضوع اعمال شود.

به گزارش « اخبار خودرو » ، محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه – ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « ترخیص خودروهای مانده در گمرک‎ » پرداخت.

عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

مهلت چهارماهه تعیین‎شده در مصوبه هیات دولت برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک، در حالی برای دو ماه دیگر تمدید شد که با گذشت چهار ماه از ابلاغ این مصوبه تنها نزدیک به 1600دستگاه     از حدود 15هزار خودرو دپوشده از گمرکات ترخیص شده‎اند. گرچه به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران، فرصت چهارماهه سپری‎شده عمدتا صرف ایجاد زیرساخت‎ها، تسهیل روابط بین سازمان‎ها و ارگان‎های مرتبط و آشنایی دستگاه‎ها با موضوع شده است، اما انتظار می‎رفت با بررسی جامع عوامل بازدارنده در مسیر عملیاتی‎شدن این مصوبه، علاوه‌بر تمدید مهلت اجرایی، تغییراتی نیز در این مصوبه در راستای گره‎گشایی از این موضوع اعمال شود.

به‎ویژه آن‎که به‎ازای هر کدام از این خودروها یا دست‌کم معادل بیشتر آن‎ها، مشتریانی وجود دارند که مدت‎ها است پرداخت‎های خود را نزد شرکت‌های نمایندگی واردات تکمیل وجه کرده و منتظر تحویل خودرو

خود هستند.

از سوی دیگر، با تقلیل جمعیت شاغل در این بخش از 15هزار نفر به 2500 نفر، این پرسش در اذهان بسیاری از کارشناسان، دست‎اندرکاران و دیگر افراد مرتبط با این حوزه ایجاد شد که آیا ضمن اجرای برنامه‎های دولت برای مدیریت ذخایر ارزی، راهی برای حفظ اشتغال در این حوزه مانند واردات محدود یا واردات خودروهای هیبرید یا تداوم واردات با سرمایه ایرانیان خارج از کشور یا دیگر راهکارها وجود نداشت؟ آیا نمی‎شد یکی، دو مورد از این راهکارها را به شکلی جدی‎تر مورد بررسی قرار داد؟

همین حالا نیز اعضای انجمن واردکنندگان خودرو از معافیت واردات خودرو از شمول تحریم‎ها به عنوان یک فرصت یاد می‎کنند و اعلام آمادگی کرده‎اند تا با واردات بدون خروج ارز از طریق سرمایه ایرانیان خارج کشور یا شرکت‎های خودروساز بزرگ خارجی، بخشی از تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند. در این میان، برخی صادرکنندگان کالاهای ایرانی نیز حاضرند به‌ازای صادرات کالای خود، خودرو به کشور وارد کنند. بنابراین، جا دارد مسئولان امر به این پیشنهاد اصلاحی بیشتر فکر کنند.

هم‎اکنون تنها امید شرکت‎های فعال در بخش واردات برای حفظ اشتغال حداقلی موجود در این بخش، به ترخــیص 15هزار خودرو یادشده از گمرک و نیز ترخیص همین تعداد خودرو از انبارهای خارجی در کشورهای همسایه و دورتر است، اما به‎راستی پس از ترخیص این 30هزار خودرو سرنوشت شاغلان این بخش چه خواهد شد و شبکه خدمات پس‌از فروش این شرکت‎ها چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

به‎رغم این تفاصیل، شاید بهتر باشد در شرایط فعلی، به تسهیل و تسریع در ترخیص همین تعداد خودرو فکر کنیم که کمتر از نیمی از تقاضای سالانه بازار را پوشش می‎دهد، اما بنا بر آن مثل معروف؛ شاید از این ستون تا آن ستون گشایشی حاصل شده و تا آن زمان با آزادسازی واردات خودرو به یکی از اشکالی که اشاره شد، مشــکل یک‎سره حل شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مشتری داتیس خودرو FR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    0 0
    چرا دروغ می گید؟؟؟!!!چرا ولووی مردم رو تحویل نمی دید؟؟!!!چرا نمی گذارید ، وارد کننده اقدام به واردات تعهدات سال۹۶ خود کند ؟؟؟!!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =