صنعت خودرو آمریکا

تقویت خودروسازان آمریکایی یکی از شعارهای تبلیغاتی ترامپ بوده که به آن جامع عمل نپوشانده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که رکورددار پشت پا زدن به معاهدات بین‌المللی در تاریخ غرب به‌شمار می‌رود، این بار با سیاست تشدید تنش بین رقبای تجاری خود می‌خواهد اذهان عمومی کشورش را از دیگر شکست‌هایی که در اجرای وعده‌های انتخاباتی‌ خود متحمل شده است، دور نگه دارد. این در حالی است که تشدید تنش‌های تجاری آمریکا و چین، به‌دلیل نگرانی از افزایش هزینه‌های اقتصادی درپی اعمال تعرفه‌های دوجانبه، باعث بروز شکاف و اختلاف میان حزب جمهوری‎خواه و دولت جمهوری‎خواه ترامپ شده است.

پویا عباسیان، کارشناس تجارت بین‎الملل در این خصوص معتقد است: «جنگ تجاری واشنگتن با پکن و اختلاف میان جمهوری‎خواهان آمریکا به‎‌مثابه استقبال گوشه‌گیری و تحریم‎کردن صنایع داخلی آن کشور است. جمهوری‎خواهان برخلاف دولت عقاید متفاوتی درخصوص افزایش تعرفه‌های واردات و صادرات دارند و پس از کاهش شدید سهام به‌دلیل افزایش تعرفه‌های تلافی‎جویانه واشنگتن و پکن علیه یکدیگر، خواستار دستیابی هرچه سریع‎تر به توافق تجاری هستند.»

 چاک گرسلی، نماینده جمهوری‎خواه ایالات آیووا، در این باره می‌گوید: «بدون‌شک در این جنگ، آمریکا نیز آسیب خواهد دید، زیر با افزایش تعرفه‌ها، کسب‎وکارها و مصرف‎کنندگان با آسیب جدی مواجه خواهند شد. تجار و مردم عادی می‎خواهند بدانند آیا دولت توجهی به فشار اقتصادی وارد بر آن‌ها می‌کند یا خیر.»

رابرت لارنس، استاد تجارت بین‌المللی دانشگاه هاروارد درخصوص افزایش تعرفه‌های واردات می‌گوید: «بالا بردن حقوق گمرکی درواقع نوعی خودزنی است، زیرا یک کشور با این کار هزینه تولید خود را بالا می‌برد.»

دولت ترامپ تعرفه وارداتی کالاهای چینی ازجمله خودروهای برقی را به چه میزان افزایش داده است و پیامد این تصمیم در اقتصاد آمریکا چگونه خواهد بود؟

واشنگتن تعرفه وارداتی 200میلیارد دلاری بر کالاهای چینی را از 10 به 25درصد افزایش داد. دونالد ترامپ پس از افزایش تعرفه‎ها اعلام کرد به‌هیچ وجه عجله‎‌ای برای دستیابی به توافق تجاری ندارد و اقتصاد آمریکا از این تعرفه‎ها بیش‌از هر توافقی سود می‎برد.

در این میان، خطر سیاسی که ترامپ را تهدید می‌کند، واکنش‎های تندی است که جمهوری‎خواهان آمریکا نشان خواهند داد، چراکه قانون‎گذاران جمهوری‎خواه در این مناطق به شکل عمومی از لفاظی‌های انتخاباتی ترامپ حمایت کردند اما اکنون به‌دلیل وضع این تعرفه‌ها چیزی جز ضرر و زیان مشاهده نخواهند کرد.

تصمیمات دولت ترامپ و این خودتحریمی‌ها چه صنایعی را در این کشور زیان‌ده خواهد کرد؟ 

افزایش تعرفه‎های تجاری از سوی رئیس‎جمهور آمریکا محدود به کالاهای چینی نبوده و همان‎طور که شاهد بودیم در ابتدای سال جاری میلادی درخصوص افزایش تعرفه واردات لوازم یدکی و خودرو از اروپا دستوراتی به اجرا در آمده است که موجب زیان خودروسازان بزرگ آمریکایی شده و به‎زعم آنان خلاف مفاد قرارداد سال 2009 با کنگره است. شرکت جنرال‌موتورز یکی از همان شرکت‌هایی است که در آن زمان با قید برخی تضامین توانست از حمایت‌های دولتی و کنگره برخوردار شود.

این شرکت در همان سال برای ۲۳۰‌هزار نفر در سراسر دنیا فرصت شغلی ایجاد کرده بود و روزانه ۲۰‌هزار خودرو در سراسر جهان تولید می‌کرد. در این حال بود که در رقابت با شرکت‌های ژاپنی دچار بحران اقتصادی شدید شد

. با این‎که مطالعات نشان می‌دهد زندگی بیش‌از یک‌میلیون نفر از ساکنان آمریکا به بقای‌ تنها یک شرکت خودروسازی بستگی دارد، تصمیمات ترامپ درخصوص صنعت خودرو بسیار عجولانه و به‌نوعی خودتحریمی این صنعت در آن کشور است.

جنرال‎موتورز 202‌هزار نیروی فعال در بیش‌از ۳۰کشور جهان مشغول به کار دارد که بعد از اعلام تعرفه‌های جدید از سوی دولت و عدم امکان ادامه فعالیت این شرکت، ۲۱‌هزار نفر از آن‌ها را تا پایان سال جاری میلادی اخراج خواهد کرد. وضع دیگر صنایع بزرگ و نامدار آمریکا هم بهتر از خودروسازی آن کشور نیست.

اعمال تعرفه‌های 25درصدی موجب اقدامات مشابه در دیگر کشورهای و طرف‌های تجاری و فعالان اقتصادی آن کشور شده و کار را برای صادرکنندگان پوشاک و محصولات کشاورزی بسیار سخت‌تر از گذشته کرده است.
 
واکنش جمهوری‌خواهان درپی نقض شعارهای تبلیغاتی ازسوی رئیس‎جمهور چه بوده است؟

پت رابرتز یکی از نمایندگان جمهوری‎خواه از کانزاس درواکنش به اقدامات ترامپ اعلام کرده است آمریکایی‎ها درحال‎حاضر هزینه عدم قطعیت مسائل تجاری با چین را می‌پردازند. این مذاکرات باید هرچه زودتر به نتیجه موفقیت‌آمیزی دست یابد تا تولیدکنندگان ما بتوانند بازارهای قابل‌اطمینان و مناسبی در چین و سراسر دنیا بیابند. افزایش نگرانی در میان جمهوری‎خواهان باعث ایجاد این ترس شده که سیاست‎های تجاری محافظه‌کارانه ترامپ ممکن است موجب اعمال تعرفه بر واردات خودرو از اتحادیه اروپا و ژاپن نیز شود.

ترامپ تا چه میزان از تصمیمات خود را در راستای به‌دست آوردن رضایت فعالان اقتصادی و صنعتی در آمریکا اتخاذ می‎کند؟

بسیاری از مدیران صنایع خودروسازی و کشاورزان با اعمال این تعرفه‌ها مخالف هستند و می‌گویند وضع چنین تعرفه‌هایی برای وضعیت اقتصادی بسیار زیان‎بار خواهد بود و باعث کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان می‌شود. ممکن است تاثیر افزایش تعرفه‌ها برای خریداران آمریکایی چند ماه دیگر نمایان شود اما خرده‎فروشان ناچار هستند برای جبران هزینه واردات، نرخ اجناس خود را افزایش دهند.

با تصمیم متقابل دولت چین، افزایش ۲۵درصدی حقوق گمرکی در انتظار واردات خودرو و قطعات یدکی از آمریکاست. دولت پکن این تصمیم را در ماه دسامبر ۲۰۱۸ گرفت اما اجرای آن در ابتدای سال جدید میلادی به حال تعلیق در آمد و هر زمان امکان اجرای مجدد آن وجود دارد. صنعت خودرو یک بخش حیاتی برای اقتصاد آمریکاست و تقویت آن یکی از شعارهای تبلیغاتی ترامپ بوده که به آن جامع عمل نپوشانده است.

واکنش دولت چین به تصمیم دونالد ترامپ مبنی‌بر افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از این کشور، چه خواهد بود؟

دولت چین نخستین دور از تحریم‌های تجاری علیه آمریکا را آغاز و اقدامات دیگری را نیز در همین چارچوب پیش‌بینی کرده است. اما باید دید چین چه گزینه‌های دیگری برای مقابله با آمریکا دارد؟ به‌طورکلی حجم کالاهای وارداتی آمریکا از چین حدود چهاربرابر واردات چین از آمریکاست.

همین موضوع باعث شده آمریکا در جریان تحریم تجاری دست بالا را داشته باشد. اگر چین از روز ۱۱خردادماه (یکم ژوئن) تعرفه‌های گمرکی برای واردات کالاهای آمریکایی از جمله گاز مایع، مواد شیمیایی، میوه و سبزیجات و شیلات را به میزان ۱۰، ۲۰ و حتی ۲۵درصد افزایش بدهد، این درواقع سلاح بسیار ضعیفی خواهد بود که چین در این جنگ تجاری به‌کار می‌گیرد.

تقریبا تمام کالاهای آمریکایی در چین مشمول تعرفه‌های بالا هستند، به‎طوری‎که ارزش کلی سالانه این تعرفه‌ها به ۱۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. دور نخست اقدام تحریمی چین شامل ۵هزار و ۱۴۰ قلم کالای آمریکایی خواهد بود که ارزش آن برابر ۶۰میلیارد دلار از واردات سالانه است. البته چینی‌ها می‌توانند برای تحریم کالاهای معروف و پرخریدار آمریکایی مانند آیفون فراخوان و کارزار به راه بیندازند.

مسئولان چینی در سال ۲۰۱۲ درپی سردی روابط با ژاپن کارزارهایی برای تحریم هماهنگ خودروهای ژاپنی به راه انداختند. نظیر همین کارزارها در سال ۲۰۱۷ علیه خودروهای کره‌ای به راه افتاد. در اثر این تحریم‌ها فروش خودروهای این دو کشور در چین در کمتر از یک‌ماه تا حد ۵۰درصد کاهش یافت. اما چنین گزینه‌ای همچنین به ضرر میلیون‌ها نفر از شهروندان خود چین خواهد بود که برای شرکت‌های آمریکایی و نمایندگان و شرکای داخلی‌شان کار می‌کنند.

 درصورت رویارویی اقتصادی بین کشورهای چین و آمریکا چه پیامدهای جهانی به‌وجود خواهد آمد؟

بیشترین بدهی‌های آمریکا در جهان به مبلغ تقریبی یک‎هزار و دویست میلیارد دلار نزد چین است. اما فروش بخش عمده این بدهی به دست چین (در قالب واگذاری اوراق دِین) برای خود این کشور نیز خطرناک خواهد بود، زیرا علاوه‌بر لطمه به اعتبار آمریکا و ایجاد بی‌ثباتی در بازارهای جهانی، می‌تواند به تضعیف بهای اوراق قرضه در خزانه‌داری چین نیز بینجامد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =