نیسان

در حالی‌که کارلوس گون، مدیرعامل سابق نیسان و رئیس هیات مدیره اخراجی این کمپانی ژاپنی به خاطر اتهامات مالی در انتظار محاکمه به سر می‌برد، حجم فروش و سودآوری این شرکت خودروسازی به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

نیسان موتور ادعا می‌کند که در حال تقویت کردن سازمان و تحکیم روند همکاری با شریک فرانسوی خود یعنی رنو و همچنین دیگر خودروساز ژاپنی یعنی میتسوبیشی است. تحلیل‌گران بر این باورند که برای نیسان ضروری است خود را به مسیر سودآوری بازگرداند. اما مسیر پیش‌روی این شرکت غبارآلود است و بدون حضور گون این سوال مطرح می‌شود که نیسان چه‌طور می‌تواند خود را نجات دهد. برخی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص آینده نیسان وجود دارد به شرح زیر است:‌

 چه کسی مسئول است؟

هیروتو سایکاوا، کهنه‌سرباز نیسان در سال 2017 به عنوان مدیرعامل نیسان انتخاب شد. اما گون تا زمان دستگیری‌اش در 19 نوامبر سال گذشته همچنین بر کرسی هیات مدیره باقی ماند. سایکاوا مدعی شده که نتیجه بررسی‌های درون سازمانی حاکی از آن است که گون از اختیارات فراقانونی برخوردار بوده و در معاملات غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی دست داشته است. هرچند گون مدعی است که تعدادی از مدیران ژاپنی نیسان علیه او توطئه کرده‌اند. 

در هر صورت سازنده‌ خودرو الکتریکی لیف و مدل‌های لوکس اینفینیتی در ماه آوریل موافقت سهامداران را جلب کرد تا ژان دومینیک سنار را به‌عنوان جانشین گون در هیات مدیره انتخاب کند.

هرچند هنوز معلوم نیست که چه کسی تصمیمات راهبردی را در خصوص مسائل مهم از جمله این که چه مدلی در کجا ساخته شود، اتخاذ خواهد کرد. پیش از دستگیری گون، گرچه هیروتو سایکاوا نظارت عملیات روزانه نیسان را برعهده داشت اما در نهایت این گون بود که اتخاذ تصمیمات بزرگ را برعهده داشت. 

  اوضاع از چه قرار است؟

براساس گزارش انجمن فروشندگان خودرو ژاپن در ماه مارس فروش نیسان در این کشور نسبت به دوره مشابه در سال قبل با 18درصد کاهش روبه‌رو بود. فروش کلی نیسان در سه ماهه نخست سال جاری نیز 10 درصد کاهش داشته است. در ایالات متحده فروش نیسان در سه ماهه نخست با افتی 12 درصدی روبه‌رو شده، این در حالی است که در همین مدت تویوتا کاهشی 5 درصدی و فولکس‌واگن افزایشی 2 درصدی را در فروش خود تجربه کرده‌اند. 

به باور برخی از تحلیل‌گران بسیاری از خریداران خودروهای نیسان نگران افت ارزش آتی محصولات این شرکت هستند؛ اتفاقی که معمولا پس از رسوایی‌های بزرگ در شرکت‌ها رخ می‌دهد. علاوه بر کاهش حجم فروش، ارزش سهام این شرکت نیز پس از دستگیری گون 10 درصد کاهش پیدا کرده است. 

به علاوه نیسان در یک سال اخیر بسیاری از مدیران مهم و مفید دیگر خود را نیز از دست داده است (مانند خوزه مونوز که سال گذشته به هیوندای موتور رفت، یا دنیل اسکیلاچی که مدیریت کمپانی ترمزسازی برمبو در ایتالیا را عهده‌دار شد).

با این حال این خودروساز هنوز از نقاط قوتی برخوردار است: خودرو جمع‌وجور نوت، یک خودرو الکتریکی که به یک موتور کوچک گازسوز مجهز است که باتری آن را شارژ می‌کند در طول سال مالی منتهی به مارس پرفروش‌ترین خودرو ژاپن شناخته شد. این اولین بار طی 50 سال گذشته بود که یک مدل نیسان از همتایان ساخت تویوتا و هوندا پیشی می‌گیرد. 

 تکلیف ائتلاف چه می‌شود؟

رنو مالک 43 درصد از سهام نیسان است. نیسان 15 درصد از سهام رنو را در اختیار دارد و حق شرکت در رأی‌گیری‌ها را ندارد. گون یک فرانسوی لبنانی تبار و رئیس رنو، نیسان و ائتلاف آن‌ها بود؛ فردی قابل اعتماد از سوی همه که پیوستگی و اتحاد ائتلاف را تامین کرده بود. 

این در حالی است که سنار از چنین جایگاهی برخوردار نیست چنان‌که در نشست اخیر سرمایه‌گذاران نیسان، یکی از سهامداران اظهار کرد که بهتر است جانشینی سنار را به تعویق بیندازند زیرا گرچه آن‌ها گون را به خوبی می‌شناختند اما با سنار هیچ آشنایی ندارند. وقتی رنو گون را به سراغ نیسان فرستاد، این شرکت در آستانه ورشکستگی قرار داشت.

این روزها نیسان گاو شیرده رنو محسوب می‌شود. بازداشت گون باعث شد بحث‌ها و نگرانی‌هایی که در ژاپن در خصوص عدم توازن در قدرت وجود دارد مشخص‌تر شود. به باور تحلیل‌گران این دو خودروساز به خاطر قطعات، مهندسی، بازار و تامین‌کنندگان مشترک به هم نیاز دارند. 

 حرف‌ مردم:

نمایندگی‌های فروش نیسان امیدوارند که کل این ماجرا فراموش شود. آکیو یوشیدا، سخنگوی نمایندگی‌های فروش نیسان در توکیو می‌گوید: «مشتریان به نمایشگاه‌های ما می‌آیند و درباره پرونده گون از ما سوال می‌کنند. آسیب وارد شده از این ماجرا به فروش را نمی‌توان انکار کرد. هرچند دیگر این ماجرا بیشتر به یک جنجال رسانه‌ای بدل شده و ما تمرکزمان را بر فروش محصولات خوب گذاشته‌ایم.» 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند FR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    0 0
    فعلا که عدم ایفای تعهدات واردکنندگان و دولت و افزایش چند برابری قیمتها ، کابوس مشتریان خودروهای وارداتی شده است ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =