بازار خودرو

سیاست‌های ارزی غیرشفاف برای خودروسازی و قطعه‎سازی باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود، اما فشار مضاعف افزایش قیمت‌ها متوجه مردم است

به گزارش «اخبار خودرو»، در این روزها افزایش بی‌سابقه ارزش خودرو به یکی از دغدغه‌ها و صحبت‌های اصلی عموم مردم و مسئولان تبدیل شده و البته مساله‌ای است که روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. البته مشکلات مختلفی که صنعت خودرو با آن دست‎وپنجه نرم می‌کند، از کسی پوشیده نیست و عوامل مختلفی هم که دست به دست هم داده تا گرانی هرچه بیشتر خودرو رقم بخورد نیز از دید کارشناسان پنهان نمانده است.

درهرحال انتظار می‌رفت با آغاز فروش فوری خودروسازان و همچنین ترخیص خودروهای مانده در گمرک، قیمت خودرو در بازار تعدیل شود، اما متاسفانه شاهد گرانی روزبه‎روز قیمت‌ها در دادوستدهای دلالان این بازار هستیم. از سوی دیگر، شرایط خودروهای دپوشده در گمرکات با توجه به زمان‎بری اورهال و تحویل آنان به مشتریان نهایی از معضلاتی‌ است که تنها گره آن به دست مدیران بلندپایه دولت باز می‌شود. به همین دلایل هنوز شاهد عرضه خودروهای وارداتی در بازارهای مصرف نبوده‌ایم.

بازار خودرو در صف نخست تاثیرپذیری از تحریم‎ها

فریدون احمدی، نایب‎رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص علت گرانی خودرو در بازار، معتقد است: «بازار پدیده‌ای علمی و منطبق بر واقعیت‌هاست. بنابراین اگر با آن غیراصولی برخورد شود، پاسخ غلطی دریافت می‌شود.»

وی افزود: «تحریم، واقعیتی است که در بازار اثر گذاشته است، اما اگر واردات خودرو آزاد شود، بخشی از التهاب بازار از بین می‌رود.»

احمدی با بیان این‎که مسائل روانی به التهاب بازار دامن می‌زند، ادامه داد: «فضای پیرامون اقتصاد کشور به شکل مستقیم بر بازار خودرو اثرگذار است، درحالی‌که این اثر در سایر حوزه‌ها با تاخیر ظاهر می‌شود.»

نایب‎رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‎که بازار تابع عرضه و تقاضا است، اظهار کرد: «از آن‎جا که بازار خودرو سریع به تحرکات محیطی پاسخ می‌دهد، گرانی تمامی خودروها اعم از وارداتی و تولید داخلی در شرایط کنونی دور از انتظار نیست. بازار خودرو سرگردان است و برخی مولفه‌های اثرگذار در قیمت خودرو شفاف نیستند. به همین دلیل التهاب در بازار ایجاد می‌شود. این آشفتگی باید توسط دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت از بین برود.»

شورای رقابت مصادیق انحصار را از بین ببرد

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان این‎که برخی می‌خواهند با ایجاد تنش در بازار ارز، به گرانی خودرو دامن بزنند، اظهار کرد: «باید حساسیت بازار نسبت به قیمت خودرو کاهش یابد. از سوی دیگر باید با اتخاذ سیاست‌های لازم قیمت ارز را ثابت نگه داشت تا بتوان قیمت این کالا را تا حدودی متعادل کرد.»

وی با بیان این‎که سیاست‌های ارزی غیرشفاف برای خودروسازی و قطعه‎سازی باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود، ادامه داد: «درحال‎حاضر فشار مضاعف افزایش قیمت‌ها متوجه مردم است.»

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: «خودروسازی باید در قالب بنگاه‎داری اداره شود و ای‎کاش شورای رقابت به‎جای اصرار بر قیمت‎گذاری، مصادیق انحصار را در خودروسازی از بین می‌برد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =