صنعت خودرو

مساله مهم سهام‎داری دولت در ایران‎خودرو و سایپا نیست؛ اصل موضوع این است که دولت باید از اعمال نظر و دخالت در شرکت‎های خودروسازی پرهیز کند

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از مهم‎ترین موضوعاتی که طی یک دهه اخیر در صنعت خودرو بحث‎های فراوانی به دنبال داشته، خصوصی‎سازی دوخودروساز بزرگ کشور است. به‎رغم این‎که بخش قابل‌توجهی از سهام ایران‎خودرو و سایپا در بورس عرضه شده است، همچنان دولت در مدیریت آن‎ها مداخله و اعمال نفوذ می‎کند و بر آن‎ها تصدی‎گری دارد. این در حالی است که با مروری بر سابقه بیش‌از 50ساله دو خودروساز بزرگ کشور می‎توان دریافت که تولد آن‎ها در دل بخش خصوصی رقم خورده بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به اقتضای ملی‎شدن صنایع بزرگ کشور، ایران‎خودرو و سایپا نیز دولتی شدند.

در  دهه‎های گذشته و بعد از ابلاغ سیاست‎های خصوصی‎سازی در قالب اصل 44 قانونی اساسی از سوی مقام معظم رهبری، سهام خودروسازان به تدریج واگذار شد. با این‎حال هنوز دولت در این شرکت‎ها از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) سهام‎داری می‎کند. حال اما عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده است: «عرضه بلوکی سهام حدود ۱۴ و 16 درصدی دولت در ایران‌خودرو و سایپا در آینده‎ای نزدیک انجام می‎شود.»

خروج دولت از ترکیب سهام‎داری دو خودروساز بزرگ

سعید باستانی با اشاره به مصوبه هیات وزیران مبنی بر واگذاری حدود ۱۴ و 16 درصد از سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا گفت: «کمیسیون اقتصاد هیات دولت، اوایل هفته گذشته تصمیم گرفت سهام دولت در شرکت‌های خودروساز و چند شرکت دیگر را به طور کامل واگذار کند.»

وی افزود: «با این مصوبه، دولت از ترکیب سهام‎داری دو خودروساز بزرگ خارج می‌شود و صنعت خودرو در آستانه تحولی بزرگ قرار می‌گیرد.»

باستانی ادامه داد: «همچنین طبق این مصوبه، سه وزارتخانه صنعت، ورزش و جوانان و جهادکشاورزی اقدام به فروش سهام در ۸ شرکت از جمله ایران‌خودرو و سایپا، باشگاه‌های ورزشی پرسپولیس و استقلال و... خواهند کرد که اتفاق بسیار مبارکی بوده اما امید است همچون برخی از واگذاری‌ها، دستخوش سیاست‌زدگی نشود.»   

 حال با این خبر باید دید، درصورتی‎که دولت سهام باقی‎مانده خود در ایران‎خودرو و سایپا را واگذار کند، آیا از اعمال نفوذ در این صنعت و تعیین مدیرعامل خودروسازان بزرگ دست خواهد کشید؟ چراکه مساله مهم سهام‎داری دولت در ایران‎خودرو و سایپا نیست؛ اصل موضوع این است که دولت باید از اعمال نظر و دخالت در شرکت‎های خودروسازی پرهیز کند و به‎جای کار اجرایی در آن‎ها فقط به امور نظارتی و حمایتی صنعت خودرو مشغول باشد. باید دید در عمل آیا مسیر صنعت خودرو با این واگذاری سهام تغییر پیدا خواهد کرد یا این در همچنان بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید.

واگذاری شرکت‎های زیرمجموعه خودروسازان

گروه صنعتی ایران‌خودرو از سال 92 تا پایان سال 97 سهام شرکت‌های زیان‌ده و کم‌بازده خود را به ارزش 10هزارو942 میلیارد ریال به فروش رسانده و واگذاری سهام سایر شرکت‌های زیان‌ده و کم‎بازده، طبق گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر، راهبرد فروش سهام شرکت‌های زیان‌ده گروه صنعتی ایران‌خودرو از سال 92 کلید خورد و برمبنای آن سهام تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه این خودروساز واگذار شده است.

در سال 92 تعداد دو شرکت به ارزش یک‎هزارو523 میلیارد ریال به فروش رسید و در سال 93 نیز بخشی از سهام 7 شرکت بورسی به ارزش 351میلیارد ریال به فروش رفته است. با ادامه اجرای این راهبرد، در سال 94 نیز بخشی از سهام 9 شرکت بورسی گروه به ارزش 907میلیارد ریال به فروش رفته است. در سال 95 سهام بلوکی دو شرکت به‎علاوه بخشی از سهام 11شرکت بورسی جمعا به مبلغ 3هزار و 130 میلیارد ریال واگذار شده است. همچنین در سال 96 نیز سهام بلوکی 4 شرکت به علاوه بخشی از سهام 8 شرکت بورسی گروه به ارزش 3هزارو780 میلیارد ریال واگذار شده است.

ارزش واگذاری بخشی از سهام 8 شرکت بورسی در سال 97 نیز معادل یک‎هزارو251 میلیارد ریال است. فروش املاک و مستغلات مازاد ازجمله سیاست‌های ایران‌خودرو در افزایش بازدهی دارایی‌ها و تزریق منابع مالی حاصله به خطوط تولید بوده است.

این شرکت توانسته از سال 92 تا 97 مبلغ بیش از 7هزار میلیارد ریال را از طریق فروش املاک مازاد و مستغلات جذب سرمایه در گردش کند. درحال حاضر نیز فروش بخشی از دارایی‌های مازاد در گروه صنعتی ایران‌خودرو در دستور کار قرار دارد که شامل سهام شرکت‌های زیرمجموعه و املاک و مستغلات قابل واگذاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =