هیبرید

روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند واردات خودروهای سواری تمام‌برقی و تمام‌هیبرید تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف باشند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، بر این اساس نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه، مواد ۴ و ۵ طرح ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردند طبق ماده ۴ واردات، خودروهای سواری تمام‌برقی و تمام‌هیبرید تا زمان تولید آن‌ها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند. همچنین دولت موظف است تا 5سال آینده بستر تولید خودروهای هیبرید را در کشور فراهم کند. 
ازسوی‌دیگر طبق مصوبه مجلس در ماده ۵، وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب ۱۶/ ۱۱/ ۱۳۹۰ مکلف است در افق سند چشم‌انداز ۲۰‌ساله بسترهای لازم را برای ورود فناوری‌های جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان یا به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های فعال موجود فراهم کند.
اما باتوجه به این‌که به‌تازگی کمپانی خودروسازی تویوتا اعلام کرده است به‌منظور افزایش تلاش خودروسازان برای تولید خودروهای هیبرید دوستدار محیط‌زیست، دسترسی به پتنت و حق‌اختراع آن‌ها را تا سال ۲۰۳۰ میلادی آزاد کرده است، می‌توان گفت معافیت واردات خودروهای هیبرید از پرداخت عوارض گمرکی و حقوق ورودی به کشور می‌تواند زمینه‌ساز همکاری و انتقال فناوری تولید خودروهای هیبرید به کشور باشد.
زیرا باتوجه به خطوط تولید پیشرفته در کارخانجات تولید خودرو در کشور و همچنین وجود مهندسان و مخترعان ایرانی، می‌توان انتظار داشت تحقق این امر طبق چشم‌انداز 5ساله تعیین‌شده چندان دور از انتظار نباشد. البته باید به این نکته اشاره کرد صنعت خودرو جهان چندسالی است از تولید خودروهای هیبرید دور شده و به سمت تولید خودروهای الکتریکی روی آورده است. ازهمین‌رو می‌توان گفت کمپانی‌های بزرگ خودروسازی نظیر تویوتا نیز امکان دستیابی به پتنت و حق اختراعات خود را در اختیار دیگر خودروسازان جهان قرار داده‌اند. اما باتوجه به شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد کشور و رکود سنگینی که بر صنایع تولیدی کشور حکمفرما شده است. می‌توان امیدوار بود  انتقال دانش‌فنی در زمینه تولید خودروهای هیبرید در کشور، می‌تواند بارقه امید را به این صنعت کهنه‌کار بتاباند. 
در غیر این‌صورت باید همچنان شاهد عقب‌ماندن صنعت خودرو از تکنولوژی‌های روز دنیا باشیم. 
در مقام مقایسه می‌توان به صنعت خودرو چین اشاره کرد که با سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی، توانسته است به‌عنوان رقیبی جدی برای کمپانی‌های بزرگ الکتریکی‌ساز تبدیل شود و سودای یکه‌تازی در این زمینه‌ را در سر بپروراند.
البته باتوجه به دستیابی خودروسازان چینی به فناوری‌های روز دنیا، محقق شدن این امر نیز دور از انتظار نیست. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =