ركورد توليد در سـايـپا

تولید محصولات پیشرفته‌تر و برخوردار از امکانات مدرن‌تر در رده‌های C و SUV در دستور کار سایپا قرار گرفته است

    گروه خبر: خودروسازی کشور مانند دیگر صنایع داخلی در شرایط دشواری قرار دارد و بسیاری از مشکلات بی‌سابقه بر سر راه آن قرار گرفته است؛ تورم شدید عمومی کشور که از ابتدای سال گذشته آغاز شده، در کنار مسائل دیگری نظیر افزایش قیمت ارز و رشد بی‌سابقه قیمت تمام‌شده، کمبود نقدینگی موردنیاز تولید، تحریم‌های خارجی و وجود موانع فراوان در زمینه واردات مواداولیه و قطعات برخوردار از فناوری‌های پیشرفته، نقل‎وانتقال بانکی بین‌المللی در کنار هجوم شدید نقدینگی جامعه به بازار خودرو ازجمله مهم‌ترین مسائلی است که خودروسازی را به‌خود مشغول ساخته است. به این موارد باید یک مشکل بزرگ دیگر را نیز اضافه کرد و آن‌هم پیش‌فروش‌های فراتر از ظرفیت و بی‌مطالعه خودروسازان در زمان مدیران قبلی این شرکت‌ها بوده که موجب ایجاد تعهدات بسیار زیاد با حجم فراوانی از نارضایتی انباشته مشتریان از عدم تحویل به‌موقع خودروها شده است.

   اجرای برنامه‌های تولیدمحور
به گزارش «اخبار خودرو»،اما با وجود همه این مشکلات، برخی خودروسازان توانسته‌اند با مدیریت درست و صحیح چالش‌ها در همین شرایط دشوار اقتصادی، دستاوردهای قابل‌توجهی را نیز کسب کنند؛ یکی از این خودروسازان سایپا است که باوجود مشکلات عدیده‎ای مانند عدم ثبات مدیریتی، اعتراض مشتریان به تاخیر در تحویل خودروها، تعلیق همکاری دو‌جانبه شرکای خارجی به‌خاطر تحریم‌ها و برخی موانع دیگر، توانسته است با روی کار آمدن تیم مدیران جدید، وضعیت خودرا تا حد زیادی سامان دهد. این خودروساز براساس اعلام مدیران خود، قصد دارد طی سال جاری فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایش را روی دو حوزه افزایش تولید در کنار تنوع محصول متمرکز کند. سایپا با اجرای برنامه‌های تولیدمحور ازطریق بهبود سطح همکاری با قطعه‌سازان و زنجیره تامین، هدایت جریان نقدینگی به خطوط تولید، کاهش هزینه‌ها و رشد بهره‌وری در چندماهه اخیر به‌صورت مستمر، موفق شده تیراژ محصولات خود را افزایش دهد. بنابر آمارهای اعلام‌شده از سوی سایپا، این خودروساز در روز دوازدهم اردیبهشت‌ماه، حدود 2هزار و 300 دستگاه خودرو تولید کرده که با احتساب این عدد، میانگین تولید روزانه این گروه به یک‎هزار و 800 دستگاه رسید. این درحالی است که گروه سایپا هدف‌گذاری کرده است در سال جاری تیراژ روزانه محصولات خود را به 2هزار و 700 دستگاه برساند. حال انتظار می‎رود با افزایش تولید محصولات در سطح گروه سایپا، عرضه خودرو به بازار توسط این مجموعه با سرعت بیشتری دنبال شود.

ورود به سگمنت خودروهای متوسط به بالا
در بخش تنوع محصول، سایپا در میان خودروسازان کشور، از دیرباز به‌عنوان تولیدکننده خودروهای رده قیمتی ارزان و اقتصادی مطرح بوده است و بزرگ‌ترین تامین‌کننده بازار کشور در این حوزه محسوب می‌شود؛ اما در سال‌های اخیر با توجه به ورود خودروهای متنوع به بازار ایران که برخوردار از امکانات و تجهیزات روز در رده استانداردهای بین‌المللی بوده‌اند، ذائقه مشتریان تغییر کرده است. کارشناسان معتقدند چون در بازار خودروهای رده متوسط به بالا به‌ویژه محصولاتی که در ایران کمتر تولید می‌شوند، تراکنش مالی قابل توجهی وجود دارد، اگر خودروسازان ایرانی نتوانند خود را در این عرصه به‌روز و فعال کنند، از مهم‌ترین بخش این بازار یعنی گردش مالی قابل‌توجه آن محروم خواهند شد. این امر زمینه خروج قابل‌توجه ارز از کشور را نیز فراهم خواهد کرد. با همین رویکرد، گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده است قصد دارد اصلاح ساختار سبد محصولات خود را در دستورکار قرار دهد و با تکیه بر پلت‌فرم‌های موجود نظیرSP100  و طراحی و ساخت پلت‌فرم‌های جدید با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و استفاده از مشاوره و الگوهای نوین بین‌المللی، این هدف را محقق کند.
   شرکت‎های دانش‌بنیان‎ها و ظرفیت‌های طراحی و مهندسی
بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند اجرای سیاست جدید گروه سایپا باید به‌موازات تولید محصولات پرتیراژ کنونی این خودروساز باشد تا پاسخ‌گویی به تقاضا و نیازهای موجود در بازار پاسخ داد ‌شود و سبد محصولات سایپا در مسیر توسعه و تکامل قرار گیرد. در چنین شرایطی سایپا باید تلاش کند علاوه‌بر ادامه تولید محصولات پرتیراژ قبلی با هدف پاسخ‌گویی به نیاز بازار، محصولات پیشرفته‌تر و برخوردار از امکانات مدرن‌تری را به‌ویژه در رده‌های C و SUV تولید کند. نباید فراموش کرد سایپا پیش‌تر جدیدترین خودروهای خود یعنی رهام و کوییک را با برخورداری از امکانات و قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای معرفی کرد و نشان داد درصورت فراهم بودن فضای کسب‌وکار و همکاری‌های مناسب با شرکت‌های داخلی و خارجی، می‌تواند خودروهای خود را به امکانات روز مجهز کند. کارشناسان معتقدند تحقق این هدف نیز مستلزم وجود ابزارهایی نظیر وجود فضا و فرصت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و متخصصان و فعالان صنعت خودرو، استفاده از ظرفیت‌های موجود در زمینه طراحی و مهندسی در سطح کشور، همکاری و حمایت دولتی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. در شرایطی که کشور در تحریم و محدودیت به‌سر می‌برد شاید در نگاه اول این‌گونه به‌نظر آید که امکان تحقق شرایط مذکور محقق نیست، اما در واقع، با یک مدیریت صحیح و در سایه حمایت‌های دولتی و سایر نهادهای اثرگذار در صنعت خودرو، بخش‌های مهمی از این شرایط محقق خواهد شد. در صورت دستیابی به این هدف، سایپا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه تولید کالای ایرانی قادر خواهد بود علاوه بر کسب سهم بیشتر از بازار داخلی، در بازارهای صادراتی و برون‌مرزی نیز به رقابت با رقبای بزرگ بپردازد، چراکه با یک سبد کامل از محصولات متنوع و به‌روز با امکانات و استانداردهای بین‌المللی پذیرفته‌شده وارد رقابت در این بازارها خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    0 0
    سایپا روزی ۷۰۰ الی ۸۰۰ تا بیشتر فاکتور نمیکنه اونوقت شما چرا میگی دوهزارتا ،امروز ۳۱ اردیبهشت هستش وکلا ۲۰۰ تا فاکتور کرد ،همه خوب میدونند که اگه سایپا عرضه ۲۰۰۰ تایی داشت الان اینقدر تقاضا که پیش خرید کردند ناراضی وبی ماشین نبودند حالا شما بگو روزی دویست هزارتا تولیده ،چرا دیده نمیشه این تولید!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =