فرمول‌یک

برای عاشقان دنیای سرعت، خصوصا مسابقات فرمول‌یک، لائودا نامی افسانه‌ای است که از آن به‌عنوان اسطوره‌ای تکرارنشدنی در مسابقات فرمول‌یک یاد می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،آندریاس‌نیکولاس لائودا، راننده‌ اتریشی در سال 1949 میلادی دیده به جهان گشود و به‌دلیل کسب افتخارات متعدد در مسابقات فرمول‌یک توانست نامی جاودانه از خود به‌جای بگذارد. وی در سال‌های ۱۹۷۵، ۱۹۷۷ و ۱۹۸۴ عنوان قهرمانی فصل فرمول‌یک را از آنِ خود کرد. علاوه‌براین، لائودا ۲۵ بار فاتح مسابقات جایزه‌بزرگ شد و ۵۴ بار روی سکو رفت.

روز گذشته خبر درگذشت لائودا در سن 70سالگی، عاشقان و علاقه‌مندان به مسابقات فرمول یک را در شوک فرو برد، زیرا محال است کمتر کسی با پیگیری مسابقات فرمول‌یک، با لائودا و سخت‌کوشی‌های وی آشنایی نداشته باشد. آندریاس نیکولاس ملقب به نیکی، درواقع نمادی از صبر و استقامت بوده که پس از حادثه تلخ و ناگواری که در سال 1976 حین برگزاری مسابقات جایزه‌بزرگ آلمان در پیست نوربرگ‌رینگ برای وی رخ داد، اراده خود را برای اثبات توانایی‌هایش جزم کرد و به اسطوره‌ای فراموش‌نشدنی در دنیای مسابقات فرمول‌یک تبدیل شد.
نیکی که با خودرو فراری در پیست مشهور نوربرگ‌رینگ دچار حادثه شد، به‌دلیل آتش‌سوزی شدید، درون خودرو چند دقیقه‌ای محبوس شد و سرانجام با تلاش‌های بسیار توانست از خودرو خارج شود. اما نکته قابل‌توجه، قدرت و عزم وی بوده که باعث شد با وجود جراحات و سوختگی شدید در نواحی مختلف بدنش، همچون قهرمانی به‌یادماندنی روی پای خود بایستد.
نیکی در آن حادثه بخش وسیعی از صورت خود را از دست داد. همچنین علاوه‌بر جراحات اندام بیرونی، دچار سوختگی ریه شد که به همین دلیل تنفس بدون دستگاه تنفسی در روزهای ابتدایی بعد از حادثه، برایش دشوار و همراه ‌با درد شدید بود. اما نکته قابل‌تامل پس از آن حادثه، استراحت 6 هفته‌ای وی بوده که با از دست دادن تنها دو مسابقه، با وجود جراحات شدید، پشت فرمان نشست و برای قهرمانی جنگید. وی با وجود زخم‌های بهبود نیافته، به امید قهرمانی مسابقات فرمول‌یک ایتالیا را به اتمام رساند. او امید اول قهرمانی در سال ۱۹۷۶ بود و توانست در مسابقات بعدی جایزه‌بزرگ کانادا و آمریکا هم امتیاز کسب کند. هنگام برگزاری آخرین رقابت فصل در ژاپن، لائودا با اختلاف سه امتیاز، هنوز در رده‌ اول جدول و بالاتر از جیم هانت بود؛ اما به‌دلیل ریزش اشک از چشم آسیب‌دیده، نتوانست مسابقه‌ی آخر را به‌پایان برساند. درنهایت، لائودا به مقام دوم در رده‌بندی فصل ۱۹۷۶ فرمول‌یک جهانی رسید و جیمز هانت با یک امتیاز اختلاف، قهرمان شد.

  پایان دوران رانندگی لائودا و آغاز دوران مدیریتی
نیکی لائودا در دوران حرفه‌ای خود دوبار از مسابقات کناره‌گیری کرد. در سال 1979 نیکی با اعلام بازنشستگی از دور مسابقات کنار رفت، اما این خداحافظی فقط 3سال دوام آورد و بار دیگر در سال 1982 پشت فرمان نشست. وی سومین عنوان قهرمانی خود را در سال 1984 با تیم مک‌لارن جشن گرفت و برای همیشه با دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.
اما عشق لائودا به دنیای اتومبیلرانی هرگز خاتمه نیافت و وی فعالیت خود را به‌عنوان مدیر فنی و مشاور در تیم‌های فرمول‌یک ادامه داد. لائودا تا آخرین روزهای زندگی در تیم مدیریتی مرسدس‌بنز حضور داشت و نقش مهمی در پیوستن و امضای قرارداد لوئیس همیلتون با تیم مرسدس AMG را برعهده داشت.

  اسطوره‌ای به‌یادماندنی
از آن‌جاکه نیکی لائودا سختکوش و پرتلاش بود، علاوه‌بر فعالیت حرفه‌ای در دنیای موتوراسپرت، پنج کتاب نوشت و شرکت هواپیمایی اختصاصی با نام لائودا ایرلاین تاسیس کرد. همچنین در سال 2013 فیلمی به‌نام RUSH به کارگردانی ران هاوارد از سرگذشت وی و با اشاره به حوادث سال 1976 و سال‌های قبل از آن ساخته شد که امروزه به منبعی قابل استناد برای آشنایی با اسطوره‌ فرمول‌یک شناخته می‌شود. 
دنیل برول در این فیلم نقش لائودا را به خوبی بازی کرد که همین موضوع باعث شد فروش قابل‌توجهی را در سینماهای دنیا برای خود ثبت کند. لائودا سرانجام در 70 سالگی پس از دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری درگذشت و طرفدارانش را غمگین کرد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =