لوازم یدکی

تولیدکنندگانی که درحال‎حاضر قطعاتی تولید می‌کنند که صرفا مصرف خط تولید دارد، بالطبع دچار مشکلات فعلی می‌شوند و این موضوعی است که حتی از 20 سال قبل قابل‌پیش‌بینی بود

به گزارش «اخبار خودرو»، قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان قطعات موردنیاز خطوط تولید خودروسازان، همواره از پرداخت نشدن و یا پرداخت‌های دیرهنگام و بالای 120روزه و حتی بالای پنج و شش ماه خودروسازان ناراضی هستند. این مساله باعث شد از سال‌ها پیش بعضی از قطعه‌سازان به‎طور موازی، در زمینه تولید قطعات یدکی و تامین بازار لوازم یدکی نیز سرمایه‌گذاری کنند. بعضی از تولیدکنندگان قطعات حتی همکاری با خودروسازان را محدود و یا قطع کرده و همه فعالیت خود را به تولید لوازم یدکی معطوف کردند. حالا در شرایطی که صنعت خودرو با مشکلات متعدد مواجه است و زمان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان حتی بیش از گذشته نیز طولانی می‌شود، برخی کارشناسان اعلام می‌کنند که قطعه‌سازان می‌توانند برای تامین بخشی از نیاز نقدینگی و بازگشت بخشی از سرمایه خود، در زمینه تامین بازار لوازم یدکی فعالیت کنند.

نباید تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد چید!

در این زمینه اما فعالان قطعه‌سازی نظر دیگری در این زمینه دارند. قطعه‌سازان معتقدند شرکت‌هایی که درحال‎حاضر در زمینه تامین بازار خدمات پس از فروش فعال هستند، سرمایه‌گذاری در این حوزه را از سال‌های قبل و بسیار پیش از این انجام داده‌اند.

در این رابطه محمد شهپری، به عنوان عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور و از قطعه‌سازانی که از سال‌ها قبل در زمینه تامین بازار لوازم یدکی نیز فعال است، در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» اظهار کرد: «واقعیت این است که به‎اصطلاح نباید همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد چیده شود. باید بپذیریم تولیدکنندگانی که درحال‎حاضر قطعاتی تولید می‌کنند که صرفا مصرف خط تولید دارد، بالطبع دچار مشکلات فعلی می‌شوند و این موضوعی است که حتی از 20 سال قبل قابل‌پیش‌بینی بود.»

شهپری با بیان این‎که قطعه‌سازان قدیمی و با سابقه از سال‌ها قبل همزمان برای موارد مصرف مختلف برنامه‌ریزی کرده‌اند، گفت: «خود ما از گذشته همزمان برای تولید قطعات موردنیاز در خطوط تولید OEM،OES، بازار خدمات پس از فروش و صادرات، برنامه‌ریزی داشته‌ایم و به دلیل سرمایه‌گذاری در زمان مناسب، در تمام این حوزه‌ها به خوبی فعالیت کردیم. تا جایی که تا پیش از تحریم‌ها، به رنو فرانسه و رنو برزیل صادرات قطعه داشتیم.»

وی با تاکید بر این‎که امروز و در شرایط فعلی کشور نیز صادرات جذابیت پیدا کرده است، تصریح کرد: «چرا که امروز، صادرات باعث بازگشت دلار 12هزار تومانی به تولیدکننده می‌شود.»

نیاز مالی بازار خدمات پس از فروش

شهپری در ادامه خاطرنشان کرد: «هم‎اکنون در بازار خدمات پس‌از فروش، با محاسبه قدیمی حدود 20هزار میلیارد تومان و با نرخ امروز بیش از 40هزار میلیارد تومان ارزش نیاز وجود دارد. این در حالی است که در خوشبینانه‌ترین حالت OES ما، شامل ایساکو و سایپایدک ممکن است بتواند حدود 2هزار میلیارد تومان آن را جذب کند و 38هزار میلیارد تومان آن در اختیار بخش خصوصی است و توسط این بخش جذب می‌شود.»

این فعال قطعه‌سازی در ادامه افزود: «در شرایط ارزی فعلی و با توجه به مشکلاتی که در زمینه تعاملات بین‌المللی مالی وجود دارد، در بازار خدمات پس از فروش با خلأ جدی مواجهیم. در این وضعیت، سازندگانی موفق هستند که از گذشته توانسته‌اند این فضای خالی را جبران کنند و بخشی از تولید خود را به OE و بخش دیگر را به خدمات پس از فروش اختصاص می‌دهند.»

سرمایه‌گذاری برای بازار خدمات پس‌از فروش عملا ممکن نیست

محمد شهپری در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی، قطعه‌سازی می‌تواند در زمینه تامین بازار خدمات پس از فروش سرمایه‌گذاری کند، یا خیر، گفت: «این کار نیاز به سرمایه کلانی دارد. درواقع ایجاد یک خط تولید با تکنولوژی روز که امکان تولید قطعات باکیفیت و استاندارد در آن فراهم باشد، به نقدینگی نیاز دارد که فراهم کردن آن در شرایط فعلی عملا امکان‌پذیر نخواهد بود و باید آن را فراموش کرد.» 

این اظهارات در حالی است که شنیده می‌شود به دلیل مشکلاتی که در زمینه تامین برخی قطعات در خطوط تولید وجود دارد، خودروسازان برای تامین این قطعات گاهی دست به دامن قطعه‌سازانی می‌شوند که همکاری مستقیم با OEM ندارند. 

در این زمینه شهپری خاطرنشان کرد: «این اتفاق می‌افتد؛ یعنی مواردی پیش می‌آید که خودروساز از قطعه‌سازی که به عنوان تامین‌کننده با آنها همکاری نمی‌کند، درخواست می‌کند قطعه‌ای را برای تکمیل خودروها تامین کند. اگرچه در این شرایط هم همچنان پرداخت‌ها در زمان مشخص انجام نمی‌شود.»

وی با بیان این‎که برخی از قطعه‌سازان الان فقط برای OE تولید می‌کنند، تاکید کرد: «درحال‎حاضر در بازار خدمات پس از فروش، بازگشت سرمایه با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. اما قطعه‌سازانی که صرفا با خودروسازان کار می‌کنند، در زمینه بازگشت سرمایه با مشکل جدی مواجه‌ هستند، تا جایی که گاهی توان تولید را از دست می‌دهند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =