نشست خبری علیرضا بادکوبه، قائم‎مقام مدیرعامل در امور مالی گروه خودروسازی سایپا به‌ منظور شفاف‌سازی در خصوص عملکرد این شرکت در سال جاری

این افزایش سرمایه به منظور خروج شرکت سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آن از زیان انباشته انجام خواهد شد

نشست خبری علیرضا بادکوبه، قائم‎مقام مدیرعامل در امور مالی گروه خودروسازی سایپا به‌ منظور شفاف‌سازی در خصوص عملکرد این شرکت در سال جاری برگزار شد. وی در این نشست از کسب رتبه نخست تولید خودرو در اردیبهشت‎ماه توسط گروه خودروسازی سایپا خبر داد و اظهار کرد: «این گروه موفق شده است ۴۲هزار و ۸۵۱ دستگاه انواع محصولات خانواده X100، تیبا، تیبا۲، ساینا، کوییک، سراتو، انواع وانت نیسان و سایر خودروهای تجاری نیمه‎سنگین و سنگین را در اردیبهشت‎ماه ۹۸ تولید کرده و عنوان خودروساز برتر کشور را از آن خود کند.»

وی در پاسخ به پرسش «دنیای خودرو» مبنی بر این‎که سایپا به منظور جبران زیان 6هزار میلیارد تومانی چه برنامه‌هایی دارد، اعلام کرد: «دو موضوع در این بحث مطرح است؛ یکی بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست که در حال انجام پروسه‌های مربوط به آن در نهادهای مربوطه و نظر نهایی شورای نگهبان است. با سازمان بورس هم در این خصوص مذاکراتی انجام شده است.»

بادکوبه ‌افزود: «امیدواریم این افزایش سرمایه در سال 98 انجام شود. افزایش سرمایه به منظور خروج شرکت سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آن از زیان انباشته انجام خواهد شد.»

احتمال کسب مجدد رتبه نخست تولید در خردادماه

بادکوبه درباره احتمال تکرار کسب رتبه نخست تولید خودرو در خردادماه و نیز درمجموع سه‎ماهه نخست سال به «دنیای خودرو» گفت: «این رتبه نخست مربوط به آمار اردیبهشت‎ماه است و امیدواریم در خردادماه این روند ادامه پیدا کند. البته در اردیبهشت به واسطه قرارگرفتن در ماه رمضان و تعطیلاتی که وجود داشت این آمار پایین‌تر بوده و ما امیدواریم طی خرداد و تیر شیب تولیدمان بیشتر باشد و افزایش بیشتری نسبت به اردیبهشت داشته باشیم.»

وی افزود: «تا خردادماه ۹۷ تولیدمان بالای ۴۰هزار دستگاه بود و بعد از آن دیگر نتوانستیم این مقدار تولید کنیم، اما در اردیبهشت‎ماه سال جاری دوباره به این رکورد رسیدیم و توانستیم ۴۲هزار و ۸۵۱ دستگاه خودرو تولید کنیم.»

بادکوبه ادامه داد: «در بحث افزایش تولید باید بگویم که بعد از اعمال تحریم ها تولیدمان کم شده بود، اما با تصمیماتی که اتخاذ شد تولیدمان دوباره افزایش پیدا کرد.»

وی درخصوص تحویل خودروهایی که این شرکت به‌صورت سی‎کی‎دی تولید می‌کند و طی سال جاری با مشکل تولید مواجه شده است، اظهار کرد: «برنامه گسترده‌ای برای جایگزینی خودروهای وارداتی سی‎کی‎دی داریم و قرار است خودروهای جایگزین ازجمله محصولات جدید سایپا را به‎جای این خودروها در اختیار مشتریان بگذاریم.»

عرضه 400میلیارد تومان اوراق بهادار تا دو هفته‎ دیگر

قائم‎مقام مدیرعامل در امور مالی گروه خودروسازی سایپا با بیان این‎که سرمایه در گردش ما به‎واسطه افزایش قیمت ارز و نهاده‌های تولید کاهش پیدا کرده بود، گفت: «با حمایت‎های وزیر صمت و آقای جهانگیری، معاون‎اول رئیس‎جمهور و نمایندگان مجلس توانستیم این سرمایه در گردش را که در ایام سال ۹۷ کاهشی بود، جبران کنیم؛ بخشی از این سرمایه در گردش از طریق شبکه بانکی و بخشی از طریق انتشار اوراق در بورس تامین شد و در بحث نقدینگی وضعیتمان خیلی بهتر از سال گذشته است.»

 وی همچنین از ارائه تمهیداتی در شرکت‎های سازه‎گستر و مگاموتور برای کنترل قیمت مواداولیه و پیداکردن تامین‎کنندگان جدید خبر داد و گفت: «در حوزه فروش هم با محدودیت‎هایی که برای کد ملی، گواهینامه، سن ۱۸ سال و... داشتیم، توانستیم سفته‎بازی را تا حدودی کنترل کنیم.»

بادکوبه تاکید کرد: «برای ما ۲هزارمیلیارد تومان نقدینگی در نظر گرفتند که جذب و تقدیم قطعه‎سازان شد. ضمن این‎که عرضه ۱۱۰۰میلیارد تومان اوراق در بورس را در برنامه داشتیم که تا اسفندماه سال گذشته ۷۰۰میلیارد تومان جذب شد و امیدواریم تا دو هفته دیگر ۴۰۰میلیارد تومان اوراق عرضه کرده و معادل آن نقدینگی جذب کنیم.»

محصولات و آپشن‎های جدید

بادکوبه درخصوص واگذاری سهام دولت در این شرکت نیز گفت: «برای واگذاری سهام دولت ابلاغیه‌ای نداشتیم. درواقع سازمان گسترش باید در این بحث اقدام کند و ما در این زمینه اختیاری نداریم‌. چرا که ما مالک سهام نیستیم و سرمایه‌پذیر هستیم.»

وی همچنین در مورد محصولات جدید سایپا اظهار کرد: «ازجمله محصولات جدید ما خودرو رهام است و البته تغییراتی در برخی محصولات فعلی خواهیم داد و با یک‎سری آپشن جدید که قرار است طی سال جاری به آن‎ها اضافه شود، این محصولات را به‎روزرسانی خواهیم کرد.»

وی در مورد میزان بدهی سایپا به شبکه قطعه‎سازی گفت: «بدهی ما به شبکه قطعه‎سازی ۲هزار میلیارد تومان است که براساس روال پرداختی شرکت‎های سازه‎گستر و مگاموتور تأدیه خواهد شد.»

قائم‎مقام مدیرعامل سایپا درخصوص تامین قطعات از بخش داخلی و این‎که آیا با قطعه‎سازان مشکلی ایجاد شده است، پاسخ داد: «خیر؛ ما تعامل خوبی با شرکت‌های خودروساز همکار داریم و توانسته‎ایم با قطعه‎سازان ‌مختلف کار کنیم. در بخش قطعات های‎تک نیز در حال برنامه‎ریزی با شرکت‌های قطعه‎ساز هستیم تا بتوانیم آن‎ها را تامین کنیم. در این راستا، با کمک بانک مرکزی راهکارهای انتقال ارز را هم پیگیری کردیم‌ و به نتایج خوبی رسیده‎ایم.»

بادکوبه تصریح کرد: «این‎که قطعه‎سازی قطعاتش آن طرف آب مانده و نمی‌تواند به دلیل مشکلات مربوط به انتقال ارز، آن را وارد کشور کند، تقصیر قطعه‌ساز نیست و این‎که گفته می‎شود قطعه‎سازان قطعات را به خودروسازان تحویل نمی‌دهند، شامل گروه خودروسازی سایپا نمی‌شود.»

   تکمیل 80درصد خودروهای ناقص ظرف یک ماه آینده

قائم‎مقام مدیرعامل سایپا همچنین گفت: «ظرف یک ماه آینده ۸۰ درصد خودروهای ناقص را تکمیل می‎کنیم و تحویل خواهیم داد. کل تعهدات شرکت سایپا 442هزار دستگاه خودرو و تعهدات معوق این شرکت 220هزار دستگاه خودرو است که تا قبل از مهرماه تعهدات خود را نسبت به مشتریان عملی خواهیم کرد.»

بادکوبه در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تعهدات معوق همچنان فروش فوری خودرو را انجام می‌دهید، اعلام کرد: «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر کرده است 20 درصد از خودروهای تولیدی در هر ماه باید به فروش‌های جدید و نقدی اختصاص یابد و 80درصد باقی‎مانده صرف خودروهای معوقه مشتریان شود. در این شیوه مقرر شده است تقاضای موجود در بازار کنترل شود. در غیر این صورت، امکان دلال‌بازی و دامن‌زدن به قیمت‌ها وجود دارد. البته باید تاکید کنم ما یک ریال بالاتر از این قیمت، خودروها را به مشتریان نداده‌ایم.»

وی درخصوص هزینه‌های مالی این شرکت نیز گفت: «اموال مازاد به منظور کاهش هزینه‎ها و بدهی‎های بانکی در سال جاری واگذار خواهد شد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =