کد خبر: 225239
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
سعید باستانی 

سعید باستانی *

در صورتی که واردات خودرو آزاد شود خودروسازان داخلی نیز ناگزیرند وارد میدان رقابت شوند. این در حالی است که براساس قانون، شورای رقابت باید به فرایند قیمت‌گذاری در بازار انحصاری ورود کند.  از سویی پس از ممنوعیت واردات خودرو، بازار خودرو در ایران انحصاری شد؛ در نتیجه شورای رقابت باید در روند قیمت‌گذاری این کالا وارد شود. در صورتی که این شورا این کار را انجام ندهد سیستم به سمت قیمت‌گذاری Cost-plus pricing می‌رود.  

در قیمت‌گذاری Cost-plus خودروسازان، قیمت تمام‌شده محصول تولیدی را همراه با سود مشخصی به عنوان قیمت نهایی اعلام می‌کنند.درمورد قیمت‌گذاری شورای رقابت در بازار خودرو باید گفت، در وهله نخست این شورا قیمت واقعی یک کالا را مشخص کرده و به قیمت تمام شده اعلامی از سوی خودروسازان توجهی نمی‌کند، چراکه ممکن است خودروسازان هزینه‌های بالاسری زیادی داشته باشند یا نحوه تامین قطعات برای آن‌ها هزینه‌های مازاد ایجاد کند؛ در نتیجه قیمت تمام شده خودرو بیش از میزان واقعی شود.  همچنین  باید بر قیمت خودرو کنترل دقیقی وجود داشته باشد تا خودروسازان با اصلاح سیستم داخلی به قیمت واقعی تعیین شده از سوی شورای رقابت نزدیک شوند.

ذکر این نکته ضروری است که مردم نباید تاوان هزینه‌های سربار و نیروی انسانی مازاد خودروسازی را بپردازند. از سویی در یکی از مواد قانون ساماندهی صنعت خودرو مجلس مقرر کرد شورای رقابت به بازارهای انحصاری ورود کند.

بر این اساس تفسیر مجلس از ماده مذکور ورود شورای رقابت به فرایند قیمت‌گذاری است به این معنا که خودروسازان قیمت خودرو تولیدی و سود خود را اعلام می‌کنند اما رقم نهایی توسط شورای رقابت تعیین می‌شود. مجلس نقش شورای رقابت را پررنگ کرد و در صورتی که نیاز به تفسیر باشد در مجلس این الحاقیه را تفسیر می‌کنیم.این در حالی است که باید دید در نهایت چه زمانی بازار خودرو به ساحل آرامش گام خواهد نهاد و دیگر از التهابات بازار خودرو خبری نخواهد بود.
 

* عضو کمیسیون صنایع مجلس

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاسم IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    دولتها حریف خودروسازها نشدند و تاحد امکان همراه شدند آیا این شورای رقابت قادر به کنترل و اصلاح خودروسازی کشور میشود؟؟؟!!!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =