تاکسی

افزایش کرایه تاکسی در برخی خطوط شهر تهران صدای شهروندان را درآورده و اعتراض‌ها به دستگاه‌های نظارتی هم رسیده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، حدود یک‌ماه از اجرای نرخ‌های جدید تاکسی در پایتخت نگذشته است که موضوع افزایش نامتعارف و بیش‌از حد کرایه تاکسی در برخی خطوط تاکسیرانی شهر تهران، صدای شهروندان را درآورد و  این اعتراض‌ها به حدی بلند بود که صدای آن به گوش مقامات مدیریت شهری تهران رسید.

در اردیبهشت‌ماه امسال نرخ کرایه تاکسی در تهران به طور رسمی 20 درصد گران شد و حالا اعتراض‌های مردم به این است که در برخی خطوط بسیار بیشتر از این میزان مصوب کرایه دریافت می‌شود. دامنه این اعتراض‌ها به قدری گسترش یافته که حالا  سازمان برنامه و بودجه هم به اجبار وارد شده است و در نامه‌ای به سازمان تاکسیرانی لیست خطوطی را که بیش از تورم سالانه افزایش نرخ داشتند، اعلام کرد تا شاید جلوی تخلف آنها گرفته شود.

در نامه دفتر شاخص قیمت‌های سازمان برنامه و بودجه آمده است که نرخ تورم سال ۹۷ برای خانوارهای کل کشور ۲۶.۹ درصد است و در لیست افزایش نرخ‌ها در ۶۳۴ خط تاکسی در تهران بررسی شده که بسیاری از آنها بیش‌از ۲۰ درصد افزایش نرخ داشته‌اند و حتی در یکی از خطوط این افزایش به ۴۰ درصد هم رسیده است. در این میان شهرداری تهران یکی از نهادهایی است که باید درباره این افزایش قیمت پاسخگو باشد. 

 مقامات شهرداری چه می گویند؟ 

پیروز حناچی، شهردار تهران اوایل اردیبهشت در مورد علت نرخ‌های متفاوت و فراقانونی تاکسی‌های شهر تهران به این نکته بسنده بود که افزایش قیمت مصوب ۲۳ درصد بوده است.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به‌نوعی در مقام توجیه وضع موجود برآمده و توضیح داده است قیمت‌های جدید را شورای شهر مصوب و پس‌از آن برای تایید به فرمانداری واصل شد، فرمانداری یک مرحله اشکال لحاظ و اعلام کرد سقف کرایه‌ها نباید بیش‌از 20‌درصد تعیین شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: «قرار بود افزایش نرخ کرایه‌ها براساس افزایش نرخ تورم باشد و این مساله در اتوبوس،‌ مترو و تاکسی تفاوتی نداشت هرچند فرمانداری این موضوع را نپذیرفت و قرار شد این میزان به 20‌درصد برسد. البته در جزئیات نرخ کرایه‌های تاکسی از آنجاکه باید اعداد گرد شوند، متوسط 20‌درصد در نظر گرفته شده اما ممکن است در یک خط میزان نرخ کرایه کمتر یا بیشتر از 20درصد باشد که همه به تایید شورای شهر و فرمانداری رسیده است.»

 مواضع شورا چیست؟

براساس مصوبه شورای شهر تهران افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی باید به میزان تورم اعلام‌شده در پایان سال ۹۷ باشد. 

بر اساس استعلامی که از سازمان تاکسیرانی از سازمان برنامه و بودجه گرفته شد، نرخ تورم در حوزه حمل‌ونقل بیش‌از ۲۶‌درصد بود. براساس اعلام فرمانداری، شهرداری تهران مجاز بود تا سقف ۲۰درصد کرایه‌های تاکسی را افزایش دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره موضوع تاکسی‌ها و دریافت کرایه‌ها بیش‌از تصویب شورا هم گفته است که تعرفه حمل‌ونقل نسبت‌به سال قبل ۲۰درصد افزایش داشت و تخلفاتی که گزارش‌ شده‌اند باید اصلاح شوند که در این زمینه تذکر دادیم.

دیروزمحمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شهر تهران با بیان اینکه نرخ کرایه‌ تاکسی در پایتخت به‌طور متوسط ۲۳درصد افزایش یافته است، گفت: «اگر رانندگان بیش‌از نرخ مصوب دریافت کنند، تخلف کرده‌اند.»

به‌گفته وی درباره تخلف تاکسی‌ها دستگاه‌های نظارتی دیگری مانند سازمان بازرسی هم وجود دارد. ضمن اینکه شهردار باید صریحا پاسخ دهد نه اینکه تذکر را به معاونت مربوطه ارجاع دهد و آن معاون هم شش ماه بعد پاسخ دهد.

توضیح تاکسیرانی

به‌گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران افزایش میزان نرخ کرایه‌ها بر اساس ترافیک و طول مسیر لحاظ شده است و مطابق مصوبه از سال گذشته برای محاسبه کرایه در کاربری‌های مختلف فرمول‌ها و دستورالعمل‌های مختص به خود داریم.

علیرضا قنادان گفت: «متوسط افزایش نرخ کرایه‌ها 20درصد است ولی افزایش کرایه برای 60خط از خطوط کرایه تهران 5 تا 10 درصد بوده و برای بقیه خطوط نیز متغیر و سقف آن 20 درصد لحاظ شده است.»

البته به نظر نمی‌رسد این پاسخ چندان برای نهادهای نظارتی و شهروندان تهرانی قابل‌قبول باشد. حالا باید منتظر ماند دید کشمکش میان مقام‌های مسئول  به کجا خواهد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =