بازار خودرو

درواقع بسیاری از دلال‌ها ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی از فروش خودرو امتناع کنند تا قیمت‌ها در بازار شکسته نشود. اما ازسوی‌دیگر به دلیل عدم تمایل خرید ازسوی مصرف‌کنندگان، بازار به‌صورت غیرارادی شاهد کاهش قیمت‌هاست

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از خروج آمریکا از برجام و قطع همکاری شرکای خارجی با شرکت‌های داخلی، شاهد سیر صعودی قیمت‌ها در بازار بودیم. ازسوی‌دیگر جهش ناگهانی نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو موجب شد تا بازار این دسته از خودروها دچار شوک جدی شود و رکودی سنگین بر آن حاکم شود. زیرا با وجود چنین اتفاقاتی شاهد افزایش 2 تا 3برابری قیمت خودروهای وارداتی بودیم و درهمین‌راستا به‌دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، میزان معاملات صورت‌گرفته با افت شدیدی همراه شد.

اما نکته قابل‌توجهی که حدودا یک هفته‌ است که شاهد آن هستیم، روند کاهشی نرخ ارز در بازار بوده که به‌دنبال آن بازار خودروهای وارداتی نیز از آن متاثر شده است. به‌گونه‌ای که قیمت برخی مدل‌ها تا 300میلیون‌تومان هم کاهش پیدا کرده است. اما نکته قابل‌تامل در این‌باره، عدم تمایل مصرف‌کنندگان و خریداران به خرید خودرو به رغم کاهش قیمت‌هاست. زیرا به عقیده بسیاری از آن‌ها قیمت‌های فعلی کاذب هستند و با وجود کاهش قابل‌توجه، همچنان با قیمت‌های واقعی فاصله زیادی دارند.

در همین زمینه یکی از فعالان بازار در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» گفت: «طی ماه‌های گذشته معاملات با کاهش شدیدی همراه بود و همین امر باعث شد بسیاری از نمایشگاه‌ها  با  زیان مواجه شوند. اما با این‌حال متاسفانه به‌دلیل حضور دلال‌ها و افرادسوجو، شاهد شکست قیمت‌ها در بازار نیستیم. درواقع بسیاری از دلال‌ها ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی از فروش خودرو امتناع کنند تا قیمت‌ها در بازار شکسته نشود. اما ازسوی‌دیگر به دلیل عدم تمایل خرید ازسوی مصرف‌کنندگان، بازار به‌صورت غیرارادی شاهد کاهش قیمت‌هاست. همچنین کاهش نرخ ارز نیزدلیل دیگری برای پایین آمدن قیمت خودرو است که در صورت تداوم آن می‌توان انتظار داشت قیمت خودروهای وارداتی باز هم کاهش یابد.»

وی در ادامه افزود: «ترخیص تدریجی خودروهای در گمرک مانده و تزریق آن‌ها به بازار می‌تواند زمینه‌ساز ‌تعادل و کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار باشد. اما مصرف‌کنندگان و خریداران نباید انتظار داشته باشند شرکت‌های عرضه‌کننده، خودروهای تازه ترخیص‌شده را با همان قیمت‌های قبلی راهی بازار کنند. زیرا پرداخت مابه‌التفاوت ارزی و هزینه‌های گمرکی باعث شده است قیمت تمام‌شده خودروهای جدید برای شرکت‌ها با افزایش یک و نیم تا دو برابری همراه باشد. از همین رو نمی‌توان گفت با عرضه خودروهای تازه‌وارد به بازار، روند کاهش قیمت چندان تسریع می‌شود، بلکه فقط موجب به ثبات رسیدن قیمت‌ها و کاهش نوسانات خواهد شد.»

با نگاهی به جدول قیمتی خودروهای داخلی نیز می‌توان دریافت روند نزولی قیمت‌ها در این دسته از خودروها آغاز شده است و شاهد کاهش 3 تا 10میلیون‌تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی پرفروش در بازار هستیم. اما نکته جالب توجه در این‌باره عدم تمایل خریداران به خرید خودروهای داخلی به امید کاهش بیشتر قیمت‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

آخرین اخبار