کد خبر: 225329
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
رضا رضایی

رضا رضایی *

هر زمان اتفاقاتی مانند وجود خودروهای ناقص در کف کارخانه‌ها در جریان تولید در صنعت خودرو رخ می‌دهد، عده‌ای تلاش دارند کمبودها و ضعف‌های خود را در پشت این مناقشات پنهان کرده و از وضع به‌وجود آمده سوء‌استفاده کنند.

بسیار بعید است که قطعه‌سازی در انبارش قطعه داشته باشد و تحویل ندهد و منجر به توقف خط تولید خودروساز شود. مناقشاتی که این روزها در حوزه قطعه سازی راه افتاده است، به جز اینکه به ضرر صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور شود هیچ نتیجه و سودی را در برنخواهد داشت.

هیچ قطعه‌سازی نمی‌تواند در انبار خود قطعاتی را دپو کند و اگر هم دلیل یا شبهه‌ای درمورد این مساله وجود دارد، باید از طریق مراجع قانونی اقدام شود.

در شرایط کنونی وزارت صنعت باید به صورت کلان و مشخص مشکلات و مسائل بین خودروساز و قطعه‌ساز را حل کند. این روزها که مناقشات لفظی و سلیقه‌ای بین قطعه سازان رخ داده است، خودروسازان یا شخص وزیر صنعت باید در این زمینه ورود کرده و این مسائل را حل و فصل کنند، چرا که ادامه این جریانات به ضرر خودروسازی کشور است.

روند پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و تزریق 4 هزار میلیارد تومان از سال گذشته آغاز شد. کل 4 هزار میلیارد تومانی که پرداخت شد، مربوط به مطالبات 3ماهه پایانی سال گذشته قطعه‌سازان بوده است. البته تمام مطالبات 3‌ماهه پرداخت نشد بلکه درصدی از مطالبات 120 روزه قطعه سازان که حدود 60 تا 65 درصد کل آن می‌شود، با تسهیلات 4هزار میلیاردی پرداخت شد.

متاسفانه همچنان برخی قطعه‌سازان مطالبات را 9ماهه را دریافت می‌کنند و در حالی که با دلار 3 هزار تومانی قطعه تولید کردند و تحویل دادند، پس از 9 ماه مطالبات را دریافت می‌کنند و باید با دلار 13 یا 14هزار تومانی مواداولیه را جایگزین کنند.

* عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =