نخستین جایگاه شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی در ایران

نخستین جایگاه شارژ خودرو برقی در ایران، برای محصولات شرق آسیا مانند تویوتا، میتسوبیشی، هیوندا و... قابل استفاده است

به گزارش «اخبار خودرو»، نخستین جایگاه شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی در ایران، در ابتدای ماه جاری در زمینی به مساحت بیش‌از ۷۰۰متر مربع در مجاورت برج میلاد تهران افتتاح شد. این جایگاه دارای دوخط تامین توان برای خودرو و موتورسیکلت است که در خط یک، شارژ سریع و شارژ کند نصب شده و در خط دو نیز شارژ موتورسیکلت قرار دارد. این شارژرها که بر اساس استانداردهای بین‌المللی بومی‎سازی شده‎اند، برای ارتباطات بالادستی نیز کنترل و مانیتور می‎شوند.

شارژر سریع خودرو برقی در این ایستگاه، شامل یک خروجی شارژ AC با توان ۴۳کیلووات قابل استفاده برای تمام خودروهای برقی استاندارد دنیا و یک خروجی شارژ سریع DC با توان ۵۰ کیلووات تحت پروتکل CHAdeMO قابل‌استفاده برای خودروهای شرق آسیا شامل محصولات تویوتا، میتسوبیشی، هیوندا و... است.

همچنین این ایستگاه دارای شارژر کند خودرو برقی با توان 4.7 کیلووات است و می‌تواند همه خودروهای برقی استاندارد را تامین توان کند. از سویی دیگر، این جایگاه شارژ خودروهای برقی، مجهز به دو شارژر ۵.۵ کیلوواتی موتورسیکلت برقی است و به سهولت توان شارژ موتورسیکلت‌های برقی را دارد.

بر این اساس، می‎توان گفت ایران نیز قدم نخست برای همراهی با یک جریان بزرگ در صنعت خودرو جهان - یعنی الکتریکی‎شدن خودروها - را برداشته و خوشبختانه هم ایجاد این‎گونه جایگاه‎ها و هم بومی‎سازی باتری خودروهای پلاگین‎هیبرید در دستور کار قرار گرفته است.

برنامه‎ریزی‎های 20ساله

نتایج تحقیقات جدید در اروپا نشان می‌دهد تجهیزات و شبکه برق اکثر کشورها برای آن‌که پاسخگوی افزایش استقبال مشترکان از وسایل نقلیه برقی و الکتریکی باشند، باید ارتقا داده شوند. بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام‎الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

مهناز رمضانی، کارشناس صنعت خودرو درخصوص استقبال عمومی از خودروهای پاک در اکثر کشورهای جهان به «دنیای خودرو» گفت: «افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ بپردازند و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.»

وی افزود: «تازه‌ترین تحقیقات و بررسی‌های انجام‎شده از سوی محققان و پژوهشگران فعال در صنعت تولید و توزیع برق نشان می‌دهد زیرساخت‌های شبکه برق در اکثر کشورهای اروپایی که با استقبال بی‌نظیر از وسایل نقلیه برقی و الکتریکی توسط مشترکان و شهروندان این قاره مواجه شده است، باید ارتقا داده شود تا بتوانند ظرف 20 سال آینده پاسخگوی نیاز و تقاضای جمعیت این کشورها و استقبال روزافزون از خودروهای الکتریکی و پلاگین‎هیبرید باشند.»

سهم 60درصدی برقی‎ها و پلاگین‎ها در نروژ

این کارشناس صنعت خودرو درخصوص طبقه‎بندی خودروهای پاک گفت: «خودروهای الکتریکی انواع و اقسام مختلفی دارند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خودروهای تمام‎الکتریکی، هیبرید و پلاگین هیبرید اشاره کرد. در این میان، خودروهای تمام‎الکتریکی و پلاگین‎هیبرید از محبوبیت بسیار زیادی در نروژ برخوردار شده‌اند؛ به گونه‌ای که تازه‌ترین آمارها حاکی است بالغ بر 60درصد خودروهای جدید فروخته‎شده در این کشور به این نوع خاص از وسایل نقلیه تعلق داشته است.»

رمضانی افزود: «خودروهای پلاگین‎هیبرید یا PHEV دارای باتری قابل شارژ در جایگاه هستند که در مقایسه با باتری مدل‌های هیبرید، قدرتمندترند.»

وی ادامه داد: «گرچه شارژ باتری این خودروها با برق خانگی فرایندی زمان‎بر و چند ساعته دارد که قابل مقایسه با شارژگیری کوتاه‎مدت در جایگاه‎های شارژ نیست، اما کارشناسان بر این باورند که این موضوع مانع از انجام فرایند شارژ در منازل نخواهد شد و در هر دو صورت نیز مصرف برق کشور بالا خواهد رفت که نیازمند افزایش ظرفیت با سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش شبکه تولید و توزیع برق است.» 

خداحافظیِ همراه با آبروریزی دیزلی‎ها

این کارشناس یادآور شد: «در سال‌های گذشته، بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا و کشورهای اروپایی به‎منظور کاهش آلودگی هوا به‎جای خودروهای بنزینی، از خودروهای دیزلی استفاده می‌کردند اما پس از آن‎که معلوم شد نتایج تست میزان آلایندگی در خودروهای دیزلی فولکس‎واگن دستکاری شده است، فروش آن‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.»

به گفته وی، بیشتر کشورهای اروپایی به‎منظور گسترش و توسعه صنعت خرید و فروش این خودروهای پاک، با ارائه تسهیلات ویژه و تبلیغات گسترده، مردم و شهروندان خود را همواره به استفاده و خرید وسایل نقلیه برقی و هیبرید تشویق و ترغیب کرده‌اند. 

رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: «دولت‌های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند ازجمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و کاهش دمای کره زمین، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه 2030 و نهایتا تا دهه 2040 میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =