واردات تایر

تایرسازان در آخرین جلسه خود تصمیم به افزایش50درصدی قیمت فروش تایر به خودروسازان گرفتند.

صبح دیروز مدیران فروش شرکت‌های بزرگ تایرسازی در جلسه‌ای به آنالیز قیمت تمام‌شده تولید تایر و تعیین قیمت فروش به خودروسازان پرداختند که بر  اساس آن، میزان افزایش قیمت اعلام‌شده به شرکت ساپکو به‌عنوان تامین‌کننده قطعات ایران‌خودرو 50درصد تعیین شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، درحال‌حاضر گروه صنعتی «بارز»، «کویرتایر»،‌ «یزدتایر» و «آرتاویل‌تایر» 4شرکتی هستند که  وظیفه تامین تایر موردنیاز دو خودروساز بزرگ کشور را برعهده دارند و بر اساس سنت سال‌های گذشته همواره تایر با نرخ توافق‌شده بین خریدار و فروشنده  در اختیار خودروسازان قرار می‌گرفت.  حال  درپی افزایش هزینه‌های تولید تایر و عدم تصویب افزایش36درصدی قیمت فروش تایر در بازار توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شرکت‌های تولیدکننده تایر با زیان تولید خود را ادامه می‌دهند.

البته این شرکت‌ها از مهرماه سال گذشته تاکنون قیمت‌های فروش خود به خودروسازان را افزایش نداده‌اند و براساس سنت مرسوم،‌ همواره تایرهای تولیدی را 10تا 15درصد پایین‌تر از قیمت درِ کارخانه به خودروسازان تحویل می‌دادند. 

به‌همین ‌دلیل و باتوجه به زیان‌ده بودن فروش تایر با قیمت پایین به خودروسازان،‌ مدیران این 4شرکت تایرساز در جلسه‌ای به آنالیز قیمت‌ها براساس افزایش نرخ خرید کائوچوی طبیعی و مصنوعی، دوده،‌ تایرکورد، ‌استیل‌کورد، ‌سیم‌بیدوایر، هزینه‌های سربار استهلاک و همچنین دستمزد کارگران پرداختند که درنهایت مقرر شد نرخ فروش تایر به خودروسازان نسبت‌به گذشته 50درصد افزایش یابد.

به‌گفته منابع آگاه، این پیشنهاد ابتدا به شرکت ساپکو به‌عنوان تامین‌کننده قطعات ایران‌خودرو ارائه شده و خودروساز مختار است نسبت‌به تایید یا رد آن اقدام کند. اما آنچه مشخص است اینکه فروش تایر با نرخ پایین‌تر به خودروسازان امکان‌پذیر نخواهدبود و در صورت عدم توافق بین خریدار و فروشنده،‌ خودروسازان باید مسیری غیر از خرید مستقیم از تولیدکننده‌های داخلی را انتخاب کنند.

همچنین خبرها حکایت از گذشت سه‌ماه از آخرین پرداخت خودروسازان به تولیدکنندگان تایر دارد و شرکت‌های بزرگ خودروسازی هیچ پرداختی در سه‌ماهه ابتدایی امسال به صنعت تایر ایران نداشته‌اند. 

براساس بررسی‌ کارشناسی‌های‌ انجام‌شده در جلسه اخیر مدیران فروش شرکت‌های تایرساز، تنها درصورت افزایش 36درصدی قیمت مصرف‌کننده و افزایش 50درصدی قیمت فروش به خودروسازان،‌ این صنعت می‌تواند با حداقل مشکل به مسیر تولید خود ادامه دهد.

نکته حائزاهمیت محاسبه افزایش قیمت‌های مورد اشاره براساس ادامه تخصیص ارز دولتی برای واردات مواداولیه صنعت تایر است و درصورت حذف مواد اولیه تولید تایر از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و تغییر آن به ارز نیمایی، قیمت‌های موردتوافق نیز افزایش خواهند یافت.

حال باید منتظر تصمیم ساپکو و سازه‌گستر به عنوان دومشتری بزرگ تایرسازان ماند تا مشخص شود خودروسازان از بین سه‌راهی تامین تایر از بازار،‌کارخانه‌ها یا واردات از خارج کشور کدامیک را انتخاب خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =