قطعه‌سازان

بانک مرکزی هنوز موافقت خود را با پرداخت تسهیلات ارزی در قالب ریالی اعلام نکرده است

به گزارش «اخبار خودرو»، با وجود پیگیری‌های انجام‎شده و تاکید بر لزوم تامین نقدینگی و پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان به‌منظور ادامه حیات صنعت خودرو، به نظر می‌رسد حرف بانک مرکزی هنوز همان یک کلام است و امکان پرداخت تسهیلات ارزی، در قالب ریالی وجود ندارد. این موضوع روزبه‌روز بر وخامت حال قطعه‌سازی می‌افزاید.

 در این رابطه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» اعلام کرد: «همچنان در خصوص پرداخت تسهیلات هفت هزار میلیارد تومانی و اجرای بخش دوم مصوبه هیات دولت اقدامی نشده است.»

پافشاری بانک مرکزی بر موضع قبلی

مازیار بیگلو با اعلام این خبر، تاکید کرد: «بانک مرکزی کماکان روی مواضع نادرست خود پافشاری می‌کند. بر این اساس اصرار بانک مرکزی بر این است که این تسهیلات فقط به شکل ارزی امکان پرداخت دارد و بازپرداخت آن نیز به قیمت روز محاسبه می‌شود.»

وی افزود: «اگر این روال ادامه پیدا کند، صنعت خودرو و قعطه‌سازی فرو خواهد پاشید و در این صورت اصلی‌ترین دلیل، بانک مرکزی خواهد بود. با این شرایط باعث تاسف است که در سال رونق تولید، با چنین موضع‌گیری‌هایی مواجه می‌شویم که می‌تواند به تعطیلی صنعتی مانند خودروسازی منجر شود.»

خبر تازه‌ای از واردات بدون انتقال ارز نیست

بیگلو در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص واردات بدون انتقال ارز، تصمیم تازه‌ای اتخاذ شده است یا خیر، اظهار کرد: «در این رابطه هنوز از منابع رسمی خبری اعلام نشده است. البته نباید فراموش کرد که در حال حاضر واردات بدون انتقال ارز ممنوع نیست. اما سقف آن 300میلیون یورو تعیین شده است که بسیار ناچیز است. غیر از آن، به‎تازگی خبر تازه و موثقی در این زمینه به دست ما نرسیده است.»

تسهیل روند واردات قطعات نسبت به پاییز سال گذشته

یکی از فعالان صنعت قطعه‌سازی به تازگی از برگشت‌خوردن ثبت‌سفارش‌های قطعه‌سازان توسط بانک مرکزی آن هم برای اولین‌بار خبر داد. در پیگیری‌های انجام‎شده، سایر قطعه‌سازان این موضوع را با چنین جزئیاتی تایید نکردند.

در این رابطه دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور توضیح داد: «به‎طبع واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید در صنعت قطعه‌سازی شامل طی‎کردن روند طولانی اداری و کاغذبازی‌ها می‌شود که البته فرایند دشواری است. اما این‎که بانک مرکزی تمام ثبت‌سفارش‌های صورت‎گرفته در این حوزه را برگشت زده باشد، صحت ندارد.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ممکن است این مساله در مورد کالای خاص و شرکت خاصی اتفاق افتاده باشد، خاطرنشان کرد: «پاییز سال گذشته در این حوزه با شدیدترین بحران و بیشترین بلاتکلیفی مواجه بودیم. در آن شرایط مشخص نبود فرایند واردات دقیقا به چه شکل درآمده و مشخص نبود برای چه کاری باید به کجا مراجعه کرد تا امکان ثبت‌سفارش ایجاد شود. بر این اساس باید توجه داشت که درحال‎حاضر نسبت به پاییز سال گذشته، وضعیت بهتر شده است.»

بیگلو ادامه داد: «الان روند کار شفاف شده  و مراحل ثبت‌سفارش کاملا مشخص است. امروز همه فعالان حوزه می‌دانند که برای واردات باید ابتدا ثبت‌سفارش را انجام دهند و تاییدیه تخصیص ارز را از سازمان‌های صنعت و معدن استان‌ها بگیرند و بعد بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تامین کند.»

وی همچنین افزود: «البته نباید فراموش کرد که این روال اداری بسیار طولانی است و به همین دلیل هم زمان‌بر، طولانی و بسیار کُند است. این در حالی است که وقتی از قطعه و خودرو صحبت می‌شود، مساله اصلی اهمیت یافتن دقیقه‌ها است. بنابراین مهمترین مشکل همین طولانی بودن روند کار است.»

دوباره‎کاری در روند واردات و ثبت‌سفارش

بیگلو با اشاره به چالش دوم در این زمینه، اظهار کرد: «یک مشکل اصلی ما این است که متاسفانه قوانین ثبات ندارند. یعنی ناگهان ظرف چند روز قوانین تغییر می‌کنند. یک روز واردات یک قطعه مجاز است و روز دیگر اعلام می‌شود همان قطعه دیگر اولویت واردات ندارد.»

وی با اشاره به این‎که این مشکلات را با معاون امور صنایع وزیر صنعت هم در میان گذاشته‌ایم، گفت: «در جلسات هفتگی با آقای مقیمی این موضوع را بارها مطرح کرده‌ایم و امیدواریم وزارت صنعت در این روند ترتیب اثر دهد. چراکه آقای مقیمی در جلسات خود با مسئولان بانک مرکزی و سایر بخش‌های مرتبط، این موارد را پیگیری می‌کنند.»

به گفته بیگلو، روند واردات و ثبت‌سفارش درحال‎حاضر به نحوی است که گاهی با تغییر منشأ ارز، واردکننده ناچار می‌شوند تمام مراحل را بار دیگر از ابتدا آغاز کند. 

تلاش قطعه‌سازان برای تکمیل خودروهای ناقص

بیگلو در ادامه اظهارات خود، در خصوص الزام خودروسازان به تکمیل خودروهای ناقص و تحویل تعهدات خود، تصریح کرد: «اعلام شده بود که قطعه‌سازان و خودروسازان در تعطیلات هفته گذشته برای تولید و تامین کسری قطعات خودروهای ناقص تلاش کنند.»

به گفته وی، در این راستا تعدادی از شرکت‌ها برای تامین قطعاتی که با کسری مواجه بود، تولید داشته‌اند و قطعات خود را تحویل داده‌اند. بیگلو در پایان تاکید کرد: «اما مشخص نیست تامین این کسری از سوی قطعه‌سازان، به تکمیل و تحویل چند دستگاه خودرو از سوی خودروسازان انجامیده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =