تاکسی‌های فرسوده

مسئولان وزارت کشور و تاکسیرانی کشور سناریوی جدیدی را برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده مطرح کردند و آن استفاده از ظرفیت خودروهای کارکرده موجود است.

به‌گفته معاون فنی و بهره‌برداری تاکسیرانی تهران نوسازی تاکسی‌های فرسوده با خودروسازان به در بسته خورده است و طرح جدید خودروهای کارکرده جایگزین تاکسی‌های فرسوده به احتمال زیاد توسط دولت تصویب خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، داستان نوسازی تاکسی‌های فرسوده که حضور پررنگی در معابر شهری دارند، هر روز بیشتر از دیروز شبیه کلاف سردرگم می‌شود. در تازه‌ترین فصل این داستان قدیمی مسئولان از طرحی خبر داده‌اند که براساس آن قرار است خودروهای کارکرده جایگزین تاکسی‌های فرسوده شوند. 

چندروز پیش مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: «پیشنهادی از جانب مجموعه وزارت کشور و اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور به دولت داده شده است تا خودروهای کارکرده‌ای که کمتر از ۳ سال عمر دارند و مشمول شرایط شورای عالی ترافیک شهرهای کشور هستند، در ناوگان تاکسیرانی مورد استفاده قرار بگیرند.»

مرتضی ضامنی از انباشت فرسودگی در ناوگان تاکسیرانی کشور خبر داد. به‌گفته وی ۱۵۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده‌اند که تا پایان سال۹۸ این تعداد به ۱۹۲ هزار دستگاه خواهد رسید.

نوسازی به در بسته خورده است

سال گذشته کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا طرحی را تصویب کرد که براساس آن توپ نوسازی تاکسی‌های فرسوده به زمین خودروسازان افتاد و قرار بود امسال سهمیه‌ای را برای تاکسیرانی در نظر بگیرند. جالب اینکه درباره جزئیات و آمار دقیق مربوط به آن خبری منتشر نشد و به نظر می‌رسد این مصوبه به فراموشی سپرده شده است.

به‌رغم  شرایط بحرانی وضعیت تاکسی‌های فرسوده و مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا اما در سال 1398 تنها مجوز نوسازی ۱۰ هزار سهیمه تاکسی از شرکت خودروساز گرفته شده که به‌گفته ضامنی آن هم منوط‌به ایجاد برخی شرایط است.  همین عوامل باعث شده‌اند سناریوهای دیگری هم مطرح شود که یکی از آنها استفاده از ظرفیت‌ خودروهای کارکرده موجود است.

مهدی ابراهیمی، معاون فنی و بهره‌برداری تاکسیرانی تهران با اشاره به اینکه نوسازی تاکسی‌های فرسوده توسط خودروسازان به در بسته خورده است، به «دنیای‌خودرو» گفت: «از سال گذشته آمار نوسازی تاکسی‌های فرسوده توسط خودروسازان بسیار کاهش‌یافته و در شهر تهران به کمتر از یک‌هزار دستگاه رسیده است و در شرایط فعلی هم خودروسازان، خودرویی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده تحویل نمی‌دهند و متاسفانه آمار تاکسی‌های فرسوده افزایش زیادی داشته است. برهمین اساس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور و سازمان تاکسیرانی شهر تهران طرح جدید خودروهای کارکرده جایگزین تاکسی‌های فرسوده را به دولت پیشنهاد داده‌اند و به احتمال زیاد این طرح تصویب می‌شود.»

ابراهیمی درباره جزئیات این پیشنهاد به چند نکته اشاره کرد و توضیح داد: «در صورت تصویب این طرح خودروهای کارکرده‌ای که کمتر از ۳سال عمر دارند و مشمول شرایط شورای عالی ترافیک شهرهای کشور هستند، در ناوگان مورداستـــفاده قــرار خواهـد گرفت. همچنین مالکان تاکسی‌های فرسوده به ازای اسقاط تاکسی فرسوده، می‌توانند خودرو کارکرده‌ای را با آن مشخصات رنگ کرده و پلاک آن را به «ت» تغییر دهند و وارد ناوگان تاکسیرانی کنند.»

معاون فنی و بهره‌برداری تاکسیرانی تهران با تاکید بر اینکه عملیاتی شدن این طرح در گرو ارائه تسهیلات و اعتبارات به متقاضیان تاکسی فرسوده است، افزود: «در صورت تصویب این طرح بانک عاملی برای ارائه تسهیلات این طرح به مالکان تاکسی‌های فرسوده توسط معرفی خواهد شد، زیرا باتوجه به افزایش قیمت خودرو مالکان تاکسی‌های فرسوده توانایی خرید نقدی خودرو را ندارند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =