خودروسازان

برای تحویل حدود 20هزار خودرو از بیش از 120هزار خودرو ته‌نشین شده در خودروسازی‌ها، هفته گذشته و در تعطیلات، خودروسازان و قطعه‌سازان در تمام شیفت‌های کاری فعالیت داشته‌اند

به گزارش «اخبار خودرو»، مهم‎ترین دلیل آشفتگی بازار، افزایش افسارگسیخته و بعد کاهش آهسته قیمت خودرو، عملکرد خودروسازان و کافی نبودن عرضه به نسبت نیاز بازار عنوان می‌شود. از طرفی گفته می‌شود دلیل تامین نشدن بازار خودرو، ته‌نشین شدن بیش از 150هزار دستگاه خودرو ناقص در دو کارخانه خودروساز است. با چنین توضیحی است که خودروسازان تعهدات خود را در زمان مقررشده در قراردادها عملی نمی‌کنند و درعین‎حال با وجود اجرای طرح‌های فروش فوری هر روزه، درخواست مجوز پیش‌فروش محصولات خود را مطرح می‌کنند.

برنامه تکمیل حدود 20هزار خودرو ناقص

یک ماه قبل منابع رسمی تعداد خودروهای معوق دو خودروساز را ۲۹0 تا ۳۰۰هزار دستگاه خودرو اعلام کردند. این در حالی است که بر اساس هدف‌گذاری تولید امسال، مقرر است تولید خودرو در هر یک از دو خودروساز بزرگ حداقل به ۵۵۰ هزار دستگاه برسد. در حالی‌که کل تولید خودرو، اعم از خودروهای پرتیراژ و سایر خودروها، از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال، فقط کمی بیش‌از 132هزار دستگاه اعلام شده است.

به این ترتیب برای تحقق هدف تولید در این بخش، خودروسازان باید بتوانند تا پایان سال، به ازای هر ماه حداقل 97هزار دستگاه خودرو تولید کنند. این در شرایطی است که بیشتر تامین‌کنندگان و قطعه‌سازان، به دلیل مشکلات ناشی از تامین نقدینگی و چالش‌هایی که در زمینه تامین ارز با آن هستند، به سختی می‌توانند تولید خود را ادامه دهند.

اگرچه شنیده‌ها حاکی از آن است که به منظور تحویل حدود 20هزار خودرو از بیش از 120هزار خودرو ته‌نشین شده در خودروسازی‌ها، هفته گذشته و در تعطیلات، خودروسازان و قطعه‌سازان در تمام شیفت‌های کاری فعالیت داشته‌اند تا بخشی از خودروهای ناقص را تکمیل کنند و تحویل دهند.

یک پیش‌فروش در ازای یک تحویل

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده در آخرین اظهار نظر خود از مصوبه جدید کمیته خودرو برای پیش‌فروش محصولات خودروسازان خبر داد. عباس تابش در توضیح این خبر، شرط کمیته خودرو را برای این موافقت به این شکل اعلام کرد: «خودروسازان به ازای تحویل هر خودرو از تعهدات خود، می‌توانند خودرو جدید برای سال بعد از آن پیش فروش کنند.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه معوقات خودروسازان ارتباطی به این مصوبه ندارد، خاطرنشان کرد: «در گذشته خودروسازان به دنبال پیش‌فروش در زمان معوقات، برای تامین نقدینگی بودند که با آن مخالفت شد. اما در درخواست جدید، خودروسازان پیشنهاد کردند برای زمان پس از معوقات پیش فروش کنند که شرط سازمان حمایت مابه‎ازای خروج خودروهای تعهد شده است.»

تعیین تکلیف معوقات تا پایان شهریور امسال

یک روز پس از اعلام این خبر توسط عباس تابش، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در اظهار نظری دیگر با بیان اینکه تمرکز در بخش خودروسازی بر تولید و تحویل خودرو است، اعلام کرد: «تا زمانی که تعهدات قبلی خودروسازان مرتفع نشود، هیچ تعهد جدیدی به این شرکت‌ها اضافه نخواهد شد.» 

فرشاد مقیمی در ادامه از تحویل خودروهای پیش فروش شده در سال گذشته تا پایان شهریور ماه امسال خبر داد. به گفته وی، زمان تحویل پیش‌فروش‌های جدید نیز پایان امسال و ابتدای سال آینده تعیین شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    0 0
    بعضی از این تابوت های متحرک تولید نشوند بهتر است خداوند متعال رحم نماید...........!!!!؟؟؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =