بورس

باتوجه به حضور سه شرکت ایران‎خودرودیزل، سایپا دیزل و کرمان خودرو در بازار پایه فرابورس، تغییر قوانین و مقررات این بازار از اهمیت بسزایی برخوردار شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته و در ادامه دادوستدهای گروه خودرویی در هفته جاری، این صنعت بورسی بازهم صدرنشین بازار سهام شد، به‎طوری‎که در گروه خودرویی طی 72هزار و 415 نوبت معاملاتی، یک‎میلیارد و 126میلیون سهم به ارزش 265میلیارد و 995میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 28هزارو621 میلیارد تومان شد.

دیروز همچنین در بین نمادهای بزرگ و تاثیرگذار خودرویی تنها سایپا با افت روبه‎رو شد و درمقابل نمادهای ایران‎خودرو، سایپا، پارس‎خودرو، لنت ترمز ایران، سایپا آذین، زامیاد، مهرکام پارس، محورسازان ایران‎خودرو، صنایع ریخته‎گری ایران و گسترس سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو مثبت شدند. نمادهای آهنگری تراکتورسازی ایران، موتورسازان تراکتورسازی ایران، فنرسازی زر و فنرسازی خاور نیز منفی خوردند.

چشم‎انداز مثبت برای پایان هفته

در صورتی که این روند صعوی ادامه‎دار باشد، خودرویی‎ها می‎توانند به ارزش کل 29هزارمیلیاردتومانی تا پایان هفته دست پیدا کنند و رکورد جدیدی را در این زمینه از خود برجای بگذارند. این در حالی است که شاخص صنعت خودرو دیروز با افزایش 340واحدی در تراز 32هزارو250 واحدی قرار گرفت. همچنین دیروز در بورس تهران با دست‌به‌دست شدن بیش‌از ۴میلیارد و ۸۶۰میلیون سهم و اوراق بهادار طی ۳۸۶هزار نوبت دادوستد، ارزش معاملات به بیش‌از ۱۷۶۶میلیاردتومان رسید.

دستورالعمل بازار پایه؛ تدریجی یا دفعی؟

باتوجه به حضور سه شرکت ایران‎خودرودیزل، سایپا دیزل و کرمان خودرو در بازار پایه فرابورس، تغییر قوانین و مقررات این بازار از اهمیت بسزایی برخوردار شده است.

درهمین‌رابطه امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران درخصوص جزئیات جلسه شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاونان و مدیران این سازمان و روسای کانون‎ها با موضوع تغییر مقررات بازار پایه گفت: «کانون‎ها نقطه اتصال بدنه نظارتی بازار سرمایه با سهامداران و معامله‎گران حقیقی و حقوقی هستند، بنابراین جمع‎آوری نکات، نظرات، پیشنهادها و انتقادات درخصوص اجرای این دستورالعمل برعهده این نهادها گذاشته شده و قرار بر این شد کانون‎ها با جمع‎آوری نظرات کارگزاران و نهادهالی مالی درخصوص تدریجی یا دفعی بودن دستورالعمل بازار پایه اعلام نظر کنند.»

تعیین محدوده اختفای سفارش‌ها

هامونی همچنین درخصوص مخفی بودن یا نمایش سفارش‌ها نیز اظهار کرد: «نکاتی در این خصوص نیز مطرح شده و قرار است کانون‎ها نظرات اهالی بازار سرمایه را در این خصوص جمع‎آوری و اعلام کنند.

مخفی بودن سفارش‌ها در پیش‎گشایش یا برای کل بازار نیز معطوف به جمع‎آوری نظرات از سوی کانون‎ها شد.» وی افزود: «سازمان بورس ضرب‎الاجل ارائه آخرین پیشنهادها برای اصلاح بازار پایه را روز شنبه ۲۵ خردادماه ۹۸ قرار داد تا تمام نظرات و پیشنهادها در این خصوص تا روز مقرر به کانون‎ها اعلام شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =