بازار خودرو

اگر کسی به دنبال خرید خودرو است، فقط برای مدت بسیار کوتاهی صبر کند؛ طی روزهای آینده قیمت خودرو به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید، اما پایین‌تر از آن نخواهد آمد

به گزارش «اخبار خودرو»، در روزهای پایانی فصل بهار برعکس روند سال‌های گذشته و افزایش سنتی قیمت خودرو که هرساله در آستانه فصل گرم سفر آغاز می‎شد، قیمت این وسیله نقلیه چه در بخش خودروهای وارداتی و چه در بخش خودروهای داخلی با کاهش مواجه شد. اما این‎که این روند تا چه اندازه پایدار باشد، همچنان مشخص نیست. بسیاری از متقاضیان درخصوص خرید خودرو سردرگم هستند و زمان مناسب برای اقدام به خرید را نمی‌دانند.

درخصوص عامل کاهش قیمت‌ها، آینده بازار و زمان مناسب برای خرید خودرو، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو معتقد است: ‌«کاهش قیمت خودرو نتیجه اثرات روانی مسائل کلانی است که در کشور وجود دارد و این مورد تاثیر خود را بر قیمت ارز نیز گذاشته است.»

رکود سنگین در کمین بازار خودرو

به گفته این کارشناس، پایداری قیمت‌ها و ادامه این روند به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد؛ اگر تامین محصول به قدر کافی و پاسخگوی حجم نیاز مشتریان نباشد، قیمت‌ها دوباره بالا می‌رود.

وی می‎افزاید: «ریشه تمامی این اتفاقات، خوش‌بینی سیاسی موجود در کشور است و در صورت ادامه شرایط، روال تا چند ماه آینده نیز به همین صورت خواهد بود. البته باید ذکر کرد که رکود سنگینی در بازار ایجاد خواهد شد. چراکه افراد منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند.»

  زاوه درخصوص زمان مناسب برای خرید خودرو می‎گوید: «متاسفانه به نظر نمی‎رسد این شرایط برای مدت‎زمان طولانی ادامه پیدا کند، چراکه ریشه تورم ریشه خارجی نیست، بلکه تورم ناشی از تولید نقدینگی و سیاست‌های مختلف در کشور است؛ حتی در صورت خارج‎نشدن آمریکا از برجام نیز این امکان وجود داشت که نرخ تورم به مقدار کنونی برسد.»

برای خرید خودرو مدت بسیار کوتاهی صبر کنید

وی با بیان این‎که با تغییر سیاست‌های بانکی می‎توان شرایط را بهبود بخشید، می‎افزاید: «ممکن است در کوتاه‌مدت اتفاقات گوناگونی درخصوص قیمت‌ها بیفتد اما در درازمدت شرایط متفاوت خواهد بود. بنابراین پیشنهاد این است که اگر کسی به دنبال خرید خودرو است، فقط برای مدت بسیار کوتاهی صبر کند و خودرو بخرد. طی روزهای آینده قیمت خودرو به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید، اما پایین‌تر از آن نخواهد آمد.»

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره‌ به کاهش قیمت‌ها در بازارهای مصرف می‎گوید: «این‎که فکر کنیم قیمت پراید به ۲۰ میلیون تومان می‌رسد، بیش از حد خوش‌بینانه است، چرا که کشور یک تورم شدید را پشت سر گذاشته است و هنوز در این تورم هستیم و مقدار آن کاهش پیدا نکرده است. طبق نظر مرکز آمار، نرخ تورم ۵۶ الی ۵۷ درصد اعلام شده است.»

وی با بیان این‎که قیمت خودرو و به‎صورت کلی قیمت تمام کالاها معلول تورم است و صرفا از سیاست پولی و توزیع ایجاد خواهد شد، ادامه می‎دهد: «توزیع یعنی خودرو به مردم تحویل داده شود، اما پیش‌فروش‌ها در این زمینه تاثیر خاصی نگذاشته است. توزیع خودرو به‎صورت کلی عامل موثری در تعیین سقف قیمت‌ها است و اگر توزیع به حالت عادی بازگردد، باز هم قیمت‌ها به میزان تورم بستگی دارند. این در حالی است که قیمت تمام‎شده خودرو براساس افزایش هزینه‎های تولید، قیمت عرضه آن را به حدی بالا برده که بیش از قدرت خرید مردم است. به‎عنوان مثال قیمت پراید در حالی به حدود ۴۰ میلیون تومان رسیده است که بسیاری از افراد حتی قدرت خرید آن با رقم ۲۰ میلیون تومان را نیز از دست داده‎اند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    2 0
    چقدر ارزونی بعد از ۴ برابر شدن قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل و ۳ برابری تولید داخل دیگه مگه قیمت چقدر پایین میاد ، آیا به قیمتهای قبل از افزایش قیمتها خواهد رسید یا خیر
  • علی IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    4 0
    اره صبر کنین تا بیاد پایین فقط یه چیز ک گرون شد بعدش ارزون شد تو این مملکت اسم ببر
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    6 0
    همه چی سه برابر شده.دوست عزیز خودرو هنوز دو برابر شده .مصرف کننده خرید کنه که بهترین وقته.بزودی یه برابر دیگه میزنه شک نکن
  • خان اوغلان خدایی تحلیل گر اقتصاد سیاسی IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    0 2
    از بهمن1397 تا تیر 1398 قیمت خودرو حدود 30درصد افزایش را نشان می دهد برای مثال خودرو جک اس 3از 145میلیون در ان مقطع به 190میلیون افزایش یافته است این در حالی است که قیمت دلار از حدود 11هزار و دویست در بهمن 97 به 13200افزایش یعنی 20درصد یافته است.بنابراین افزایش قیمت خودرو در این مقطع حدود 10درصد بیش از نرخ ارز است.شاید شرکت های خودرو با سواستفاده از ضعف مدیریت و اخد تسهیلات وام به ظاهر 10درصدی حدود 10درصد مابه التفاوت نرخ ارز و خودرو را نیز در راستای کسب سود محاسبه و بازار خودرو را به این نحو از طریق تحریک تقاصای کاذب تحت تاثیر قرار دهند.عدم شفافیت درهزینه و درآمد و رانت های تسهیلاتی از مهم ترین معضلات این صنعت در ایران محسوب می شود که پیامدهای آن به صورت تاثیرگداری در تورم و اتلاف نقدینگی در تولید وابسته به قطعات موثر می باشد.
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    2 0
    تا کی وعده های الکی
  • شهرونگ IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    0 0
    مرگ بر آمریکااا
  • محمدرضا IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    2 0
    ازماست که برماست وقتی پراید 8میلیونی به قیمت 25 میلیون در انبار خاک می خورد با دریافت وام 25 میلیونی ..مردم همین خودرو را با احتساب سود اقساط 40 میلیون خریدند و نازش را هم کشیدند الان هم اگه مردم خودرو داخلی را تحریم کنند چون صادرات صرف نمی کنه قیمت اصلاح می شود حیف مردم ما وقتی چیزی گران می شود بیشتر به خریدش علاقه نشان می دهند برعکس دنیا لیاقت ما همین خودرو ها با همین قیمتهاست
  • وحید IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    4 0
    به نظر من حق مردم همینه حتی بدتر از این . اگه مردم نخرن بساط این دو تا کارخونه آشغال جمع میشه برای همیشه
  • ابراهیمیان IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    1 0
    فقط دروغ.تنهاموقعه ای میشودازاین دروغهاراحت شدکه ازاین دنیارفته باشی.خدایاماروازدست این دروغگوهانجات بده.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =